Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ph en Kh aan de lage kant rede niet mooi uitstaan druif?

hatseflats

ZeewaterForum lid
Sinds een tijdje hebben wij een red sea max 75 liter staan en draait de bak voortreffelijk.

Vorige week hadden wij een fosfaat probleem en steeg deze tot 0,5. Nu hebben wij er een fosfaat killer ingedaan en hebben wij het fosfaat weer terug naar 0.1 gekregen.
Tevens werkte onze afschuimer niet optimaal en hadden wij een nitraat van 25. Na de afschuimer te hebben gemaakt is deze ook weer netjes terug naar 5-10.

Nu merken wij dat onze druif niet optimaal uitstaat en dat onze Kh en Ph niet hoog genoeg zijn. Begrijp ik het goed dat er dan niet voldoende zuurstof in de bak aanwezig is? Ik begrijp dat een te lage KH zorgt voor een lagere pH. Is de oplossing meer zuurstof toevoegen?

Dit zijn momenteel onze waardes. Wellicht zien jullie nog iets anders wat niet goed is.
PS: het is een stuk van pakweg 17 koppen waarvan er momenteel 2/3 niet openstaan. De rest staat zeg voor 70% open.


Dinsdag 26 juni

Kh = 6.85
Ph = 7.85
Nitriet = 0
Nitraat = 10
Fosfaat = 0.1-0,25
Calcium = 435
Magnesium = 1380
Zout = 1.024
Temperatuur = 21 graden
 
Ik zou het idd wijten aan de flinke schommeling die je gehad heb en een waarde die nog steeds veel te hoog is.
Uiteraard ga ik er wel van uit dat het niet gewoon je stroming is die op die plek te hard is voor het koraal.

Kh is idd te laag ja deze zal je moeten aanvullen. Je ph zal hierdoor ook iets meekomen ookal zou ik me over de ph niet al te druk om maken.
Wat je zou kunnen doen is je kh verhogen met natriumbicarbonaat zo geef je je ph ook een boost.
 
Ok helder. Nee hoor dat moet prima zijn. Het koraal heeft altijd op de zelfde plek gestaan. Zelfde geldt voor de stroming.
Top. Dan ga ik mij daar is in verdiepen.

Bedankt voor je snelle bericht!
 
Ok helder. Nee hoor dat moet prima zijn. Het koraal heeft altijd op de zelfde plek gestaan. Zelfde geldt voor de stroming.
Top. Dan ga ik mij daar is in verdiepen.
Ok helder. Nee hoor dat moet prima zijn. Het koraal heeft altijd op de zelfde plek gestaan. Zelfde geldt voor de stroming.
Top. Dan ga ik mij daar is in verdiepen.

Bedankt voor je snelle bericht!

Temp 21graden is wel erg laag.
25 is nodig
 
Ik zou het idd wijten aan de flinke schommeling die je gehad heb en een waarde die nog steeds veel te hoog is.
Uiteraard ga ik er wel van uit dat het niet gewoon je stroming is die op die plek te hard is voor het koraal.

Kh is idd te laag ja deze zal je moeten aanvullen. Je ph zal hierdoor ook iets meekomen ookal zou ik me over de ph niet al te druk om maken.
Wat je zou kunnen doen is je kh verhogen met natriumbicarbonaat zo geef je je ph ook een boost.

natriumbicarbonaat geeft de pH geen boost; https://www.reef2reef.com/threads/sodium-bicarbonate-vs-sodium-carbonate.224063/
 
Wat zou je wel kunnen doen op de Ph te verhogen dan?

En ik heb de temp verkeerd genoteerd is gewoon 23-24
 
Citaat van de 1ste reactie van Randy:

There is not a "long term" difference in the aquarium, but there is a pH difference when added due to the CO2 level as you note. That pH boost can last for hours, or if dosing is spread out over 24 hours a day, could be effectively permanent (but smaller than an all at once dose).

Echter haalde ik wel carbonaat en bi carbonaat door elkaar.
 
Citaat van de 1ste reactie van Randy:

There is not a "long term" difference in the aquarium, but there is a pH difference when added due to the CO2 level as you note. That pH boost can last for hours, or if dosing is spread out over 24 hours a day, could be effectively permanent (but smaller than an all at once dose).

Echter haalde ik wel carbonaat en bi carbonaat door elkaar.

carbonaat geeft wel een pH poost inderdaad. natriumhydroxide heeft een nog hogere boost
 
Bovenaan