Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pegelsensor niet perfect!

diz

Senior Forumlid
Bij puur toeval ben ik erachter gekomen dat de (IKS?) pegelsensor niet perfect is.

Zoals iedereen die deze module gebruikt wel weet, bevinden er zich geen bewegende delen in de sensor zoals vlotters. deze kunnen namelijk vast komen te zitten. Nee, hij bestaat het uit een of meerdere optische sensor/sensoren die het verschil in lichtbreking ziet. De brekingsindex van water is anders dan die van lucht.
Komt de sensor onder water, dan is de breking van het ontvangen licht dusdanig dat de sensor "weet" dat hij zich onder water bevindt.

Nu staat mijn sump in een schuurtje, met een klein dakraam.
De zon scheen volop, toevallig door het dakraam in de sump, ook op de positie van de sensor. Deze bevond zich toen ruimschoots onder water. Op dat moment hoor ik het osmoseapparaat sissen en zie ik dat er water toe wordt gediend en dacht: Dit kan niet,
Sensor onder water, ik kijk op mijn IKS: "air"...

Na wat troubleshooten (ik dacht dat de sensor kapot was) kwam ik erachter dat elke keer als ik in de buurt van de IKS kwam, het probleem ophield en als ik een stap
opzij deed hij weer raar ging doen.
Toen was de link met zonlicht snel gelegd.

Na een handdoek voor het raam te hebben gehangen was het probleem opgelost.
Overigens was de zon na een kwartier ongeveer weer op een andere plek waardoor alles weer back to normal was.

Wat de relatie van invalshoek, waterdiepte, kleur ondergrond etc is weet ik niet, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Weet dus, dat (zon)licht in bepaalde scenario's je sensor kan laten denken dat zich boven water bevindt terwijl dit niet zo is!

SpargelTarzan

Senior Forumlid
Heel erg bedankt voor de info! Grappig ook dat het probleem in zo'n klein "hoekje" zit.

Ik heb het probleem zelf nooit aan den lijve ondervonden, echter altijd een handige suggestie mocht iemand met een "defecte" pegel sensor zitten!

Dominique

Senior Forumlid
Dit is inderdaad wel straf ja. Ik gebruik de pegel al zeker 8 jaar en heb nooit problemen gehad. Maar er kan dan ook niet direct zonlicht aan. Amai ja, goed om te weten.......Zo zie je maar hoe een probleem steeds in een klein hoekje schuilt.

Bovenaan