Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Patti's bakkie

PattiMan

ZeewaterForum gebruiker
Na enkele weken wikken en wegen is het er toch van gekomen: er staat nu een zeewater aquarium in onze woonkamer.
Mijn interesse voor zoutwater bestaat al een tijdje, maar na het duiken in de Caribische zee moest er een bakje komen. Niet om in te duiken, trouwens. :D

Ik heb gekozen voor een Aqua Medic Anthias 120. Dit aquarium heeft de volgende afmetingen: 136 x 68 x 70 cm. Totale inhoud is daarmee zo'n 450 liter. In het biofilter staat een Aqua Medic Riff 500 filter systeem incl. Turbofloter 1000 eiwitafschuimer. Vanuit het filter wordt het water via een Ocean Runner 3500 weer in het hoofd aquarium gepompt. De verlichting die standaard bij dit aquarium zit, is vervangen door een Aqua Medic Ocean Light met 2 x 150W HQI en 2 x 54W T5 (blauw).

Momenteel is de bak gevuld met leidingwater. Dat wil ik er 24 uur in laten circuleren. Daarna worden de voetjes van het onderstel aangepast. Bij mijn schoonbroer is eenzelfde aquarium al 'door zijn voetjes gezakt'. :confused: De komende week gaat er osmose water in en wordt het zeezout toegevoegd.

Binnenkort meer...
 
Een foto van het aquarium. De foto is 's avonds genomen, vandaar de wat mindere belichting. Verder brandt alleen de T5 verlichting. Moet zelf nog een beetje wennen aan de hoeveelheid licht die van de HQI lampen af komt. :)
 

Bijlagen

  • Resized Aquarium - zoet.jpg
    Resized Aquarium - zoet.jpg
    223,2 KB · Weergaven: 50
Ik zie heel veel bioballen in je overloop/filter. Dat wordt een bron van vervuiling en verrotting met als gevolg een hoog nitraatgehalte. Zou je echt willen adviseren deze bioballen te verwijderen en alleen via een goede afschuimer te werk gaan.

Heb je de beginnershandleiding (zoekfunctie) al gevonden en gelezen? Daar wordt dit heel duidelijk in uitgelegd hoe het "Berlin-systeem"werkt.

Verder mooie bak. Je kunt je HQI wat laten zakken zodat je minder strooilicht krijgt. Het zijn 150 watt pitten?
vg Jan
 
Jan de Groot zei:
Ik zie heel veel bioballen in je overloop/filter. Dat wordt een bron van vervuiling en verrotting met als gevolg een hoog nitraatgehalte. Zou je echt willen adviseren deze bioballen te verwijderen en alleen via een goede afschuimer te werk gaan.
Die ballen worden bij het aquarium geleverd om de herrie van de overloop te beperken. Alleen wil dat niet zo lukken. ;) Komend weekend ga ik proberen de herrie van het biofilter te beperken.

Jan de Groot zei:
Heb je de beginnershandleiding (zoekfunctie) al gevonden en gelezen? Daar wordt dit heel duidelijk in uitgelegd hoe het "Berlin-systeem"werkt.
Ik heb de handleiding van NBBZ gelezen, maar kan me niets van "Berlin-Systeem" herinneren. Zal er eens naar opzoek gaan.

Jan de Groot zei:
Verder mooie bak. Je kunt je HQI wat laten zakken zodat je minder strooilicht krijgt. Het zijn 150 watt pitten?
vg Jan
Ja, het zijn inderdaad 150W lampen met 10.000K
 
Jan de Groot zei:
Je kunt je HQI wat laten zakken zodat je minder strooilicht krijgt.
Jan, ik was nog een opmerking van jou vergeten.;)
De lampen hangen nu zo'n 20 cm boven het wateroppervlak. Wordt 't water niet teveel verwarmd als ik ze lager hang?

Grtz
Patrick
 
Berlin-methode houdt basic in: De eiwitafschuimer is de kern van je filtertechniek. Deze verwijdert "mechanisch" alle vervuiling van voer en restproducten. Er is een enkele biologische afbraak in het filtersysteem want daardoor ontstaat nitraat in je water wat funest is voor je lagewre dieren. Nitraat is een eindproduct dat je alleen kwijtraakt door verversen.

Natuurlijk speelt goed levend steen hierbij ook zo zijn rol in dit geheel.

De bioballen houden allerlei vuil vast dat gaat verrotten IN je water en dat geeft dus nitraat en dat wil je niet. Voor de overloop kun je vanalles vinden als je "durso" in de zoekfunctie intikt. De simpelste is een pvc-pijp in de wartel steken met bovenop een dwarsgeplaatst T-stuk. Totale hoogte, nét onder je kam van de overloop. Je water loopt via de zijingang van het T-stuk weg. Maakt dit meer geluid dan je wilt horen dan boor je op 1/4 vanaf de onderzijde een gaatje van bijv 4 mm. Deze kun je dan testen, nog herrie, een iets groter gaatje etc net zolang tot het niet meer storend is.

Bij een pomp van 12.000 l/uur gaat dit niet werken maar die van jou is zo prima "stil' te maken.

150 watt HQI kan best dichter op het wateroppervlakte hangen, dat scheelt je heel veel strooilicht. Het is mooie verlichting in het aquarium maar niet echt gezellig in de kamer, toch?
vg Jan
 
Sorry, was de warmte van de HQI vergeten. Onder normale omstandigheden zal je bak keurig op temperatuur worden gehouden door je HQI's. Scheelt verwarmingskosten, de mijne is 's avonds als het licht uitgaat 26 tot 26,5 graden en koelt daarna ongeveer 1 graad af. Er ligt voor een onverwachte temperatuurdaling natuurlijk wel een verwarmingselement in die op 24 graden staat. Versluiten doe ik die niet want die wil hooguit 's winters weleens wat doen.

's Zomers kan dit een heel ander verhaal zijn, dan hebben we met z'n allen hetzelfde probleem: Hoe houd ik de bak koel? Ventilator erop doet wonderen en ja dán zou je HQI voor nood wellicht tijdelijk hoger moeten hangen.

vg Jan
 
Zag een typefoutje in deze zin die toch storend is qua inhoud: Er is een enkele biologische afbraak in het filtersysteem

Dit moet namelijk zijn: Er is GEEN enkele biologische afbraak in het filtersysteem.

Het is maar één letter

vg Jan
 
Hoi Jan. Bedankt voor de tips. Ik heb nog een vraagje: Adviseer je om de bioballen ook uit het filter te halen? Ik neem aan dat daar ook vuil ik kan gaan zitten. (Net als het eerste blauwe kunststof filter, trouwens.)

Ik zal op dit forum eens zoeken naar manieren om de pomp stiller te krijgen. Zojuist heb ik ook even een Tunze stromingspomp aangesloten. Die is ook niet echt stil. Wordt tijd dat de Nano uit komt.

Nee, HQI licht is inderdaad niet het meest gezellige om in de woonkamer te hebben. ;)
 
Momenteel loopt de bak vol met osmose water. Daarna ga ik 't opwarmen en het zout toevoegen. Mijn volgende 'uitdaging' is het bepalen van de juiste hoeveelheid levend steen. Wat is een redelijk hoeveeldheid steen voor mijn bak? Ik wil de achterwand vrijwel helemaal met steen bedekken. Ongeveer 10cm van de voorkant wil ik beginnen met het opbouwen van 't rif. Is dan 25 kilo voldoende? Of eerder 40 kilo? Of zelfs nog meer? :confused:

Diverse winkels verkopen 'kunstmatig levend steen'. Raden jullie aan/af om hiermee een bak te beginnen?
 
Tis net wat je zelf wilt!! kzou gewoon 150kilo halen en gaan bouwen al wat je over hebt terugbrengen en verrekenen dan heb je meer keus bij de hand en ist beter passen en meten ;) !! nog un tip is sla je water op in un paar tonnen richt je bak droog in dit is veel makkelijker en overzichtelijker en droger :D !! als je hem dan gaat vullen weet je ook exact hoeveel water er in gaat.....makkelijk voor later als je van alles en nog wat moet toevoegen!! suc6 verder mvg Manuel!!
 
PattiMan zei:
Momenteel loopt de bak vol met osmose water. Daarna ga ik 't opwarmen en het zout toevoegen. Mijn volgende 'uitdaging' is het bepalen van de juiste hoeveelheid levend steen. Wat is een redelijk hoeveeldheid steen voor mijn bak? Ik wil de achterwand vrijwel helemaal met steen bedekken. Ongeveer 10cm van de voorkant wil ik beginnen met het opbouwen van 't rif. Is dan 25 kilo voldoende? Of eerder 40 kilo? Of zelfs nog meer? :confused:

Diverse winkels verkopen 'kunstmatig levend steen'. Raden jullie aan/af om hiermee een bak te beginnen?
Reken maar dat er heel wat meer steen in zal gaan dan 40 kilo. In mijn bak van ongeveer dezelfde afmetingen zit er ongeveer een 70-tal kilo denk ik en dat is dan nog een erg luchtige opbouw.
En het "kunstmatig levend steen" waar over je spreekt is het maricultuur steen vermoed ik? Ik heb er zo'n 25kg van in mijn bak en ben er erg tevreden over : er zit veel leven in/op en er komt niet veel vuiligheid uit.
 
manuel69 zei:
Tis net wat je zelf wilt!! kzou gewoon 150kilo halen en gaan bouwen al wat je over hebt terugbrengen en verrekenen dan heb je meer keus bij de hand en ist beter passen en meten ;) !! nog un tip is sla je water op in un paar tonnen richt je bak droog in dit is veel makkelijker en overzichtelijker en droger :D !! als je hem dan gaat vullen weet je ook exact hoeveel water er in gaat.....makkelijk voor later als je van alles en nog wat moet toevoegen!! suc6 verder mvg Manuel!!
Bedankt voor de tips. Helaas zal het opslaan van water een probleem worden. Ik mis ongeveer zo'n 30 emmers om al dat water in te bewaren. :)
 
lorre zei:
En het "kunstmatig levend steen" waar over je spreekt is het maricultuur steen vermoed ik? Ik heb er zo'n 25kg van in mijn bak en ben er erg tevreden over : er zit veel leven in/op en er komt niet veel vuiligheid uit.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een ander voordeel zou zijn dat 't lichter is. Je hebt dus minder steen nodig om hetzelfde rif te kunnen bouwen.

Dat er minder vuil uit komt, klinkt trouwens als enorm voordeel.
 
Ik zie helaas geen mogelijkheid om 450 liter water buiten het aquarium te bewaren. Ik kan nu wel allerlei vaten gaan aanschaffen, maar daarna heb ik ze waarschijnlijk niet meer nodig. (Ik heb nu alleen een vat van 70 liter.)

Is het echt bezwaarlijk om de bak 'nat' in te richten? Ik ben van plan om het osmose water op temperatuur te brengen en dan te mengen met zeezout. Daarna wil ik koraalzand, levend zand en Elos Aqua ZeroM (bio-starter) toevoegen. Als dat een weekje heeft gerijpt wil ik levend steen toevoegen.

Of is er nog een andere optie die ik over het hoofd zie?
 
De afgelopen dagen heb ik de bak gevuld met osmose water. Nadat het op temperatuur was gebracht heb ik zout toegevoegd. Momenteel is de dichtheid 1,020 bij 26 graden. Morgen meet ik opnieuw en vul ik aan tot 1,024.

Het is de bedoeling om het zoutwater minstens een week te laten circuleren. Als alles goed gaat, plaats ik volgend weekend levend steen. Liefst zou ik daar dit weekend al mee beginnen, maar dat zou te snel zijn. Zeker omdat ik geen water uit een bestaande bak heb gebruikt.

Omdat ik een aardige waterval in de overloop heb, ben ik begonnen met het in elkaar zetten van een durso. Dat is zo goed als gelukt, maar helaas krijg ik 'm niet waterdicht aangesloten op de afvoerslang naar het biofilter. Zolang de pomp loopt is dat geen probleem, maar mocht die stoppen, dan loopt het biofilter over. Ik heb geprobeerd het lek te stoppen met witte tape (waar je ook schroefdraad van gasleidingen mee omwikkelt), maar dat hielp niet. Zolang ik niet zeker weet dat mijn durso in orde is, ga ik 'm natuurlijk niet vastlijmen. Dus voorlopig maar even proberen en daarna snel water uit de bak halen :).

Op de foto's zien jullie het filter en een flexibele afvoerslang. De slang heeft al voor wat ellende gezord omdat ik 'm amper waterdicht kreeg. Nu kan ik de slangklemmen niet meer vaster draaien. Dus als ie nu weer gaat lekken moet ik een andere oplossing zoeken. Maar ik heb goede hoop want hij is al een aantal dagen droog.
 

Bijlagen

  • IMG_4404.JPG
    IMG_4404.JPG
    185,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_4407.JPG
    IMG_4407.JPG
    140,6 KB · Weergaven: 34
Welkom!

De tuinslang die je nu gebruikt hebt is hopelijk tijdelijk? Die is beslist niet zeewatergeschikt. De stofzuigerslang zou ik vervangen door een stuk hard pvc. Nu is dat nog vrij eenvoudig mogelijk. Waarschijnlijk trap ik een open deur in, maar het verwarmingselement kan in de sump. Staat netter en zo kunnen er ook geen dieren door beschadigd worden.

Wat de bioballen betreft: beter inderdaad er uit. Inrichten/starten: water aanmaken, paar dagen laten draaien, dan het steen er in. Tijdens de rijping komt er nogal wat vuil vrij. Het is handig als je dit makkelijk weg kunt zuigen, dus beter nog geen bodembedekking. Na 4-8 weken zou ik een dun laagje bodembedekking inbrengen. Dat spul van Elos: waar is dat voor: er zijn duizenden bakken succesvol gestart zonder ;)
 
Hoi Tanne.

Raar dat de tuinslang niet geschikt is. Hij is bij het aquarium geleverd. Even als het stuk stofzuigerslang. Dus een stuk hard PVC ipv de stofzuigerslang. Maar wat beveel je aan ipv de tuinslang? Zijn er flexibele slangen die wel voor zeewater geschikt zijn?

Het verwarmingselement zit nu ook weer in de sump. Hij zat tijdelijk in het aquarium om het water op te warmen zonder het filter te gebruiken (ivm de Niagara watervallen). Op de foto kun je ook zien dat er nog een zuignapje van het element in sump zit. ;-)

Al met al word ik steeds minder blij met het aquarium van Aqua Medic. De schroefdraad van de voetjes heb ik al 'verbeterd'. De slangen incl. de bijbehorende klemmen zijn niet in orde. De bioballen (in overloop en filter) blijken nitraatbommen. Wat volgt er nog meer? :confused:
 
hoi welkom op dit fofum.

Om het geluid in de overloop te dempen moet je eens zoeken naar durso,
gewoon een pvc puip met twee bochten welke in de overloop geplaatst word.
veel succes groet Marcel
 
Bovenaan