Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

PAR-waarden aquarium

Als je dat experiment zou willen doen, dan heel graag. Dan weet ik tenminste of mijn meter goed is en kan ik die variabele afstrepen.

En ik denk dat het een schrijffout is, maar ik heb een zoutwateraquarium en geen zoet😂😂😂
Snap ik maar de hoeveelheid verlichting komt meer overeen met wat ik gewoonlijks boven een zoetwater aquarium hang, 2 t5 buizen voor 50cm diep..
 
Bij deze lampen zit gewoon een controler waarmee ze volledig in te stellen zijn.

Kun je aangeven waar je ze gekocht hebt en welke controller je gebruikt? Als je er inderdaad gewoon zonsopkomst en ondergang en maanverlcihting mee kunt simuleren, dan ben ik heel erg geinteresseerd!
 
Kun je aangeven waar je ze gekocht hebt en welke controller je gebruikt? Als je er inderdaad gewoon zonsopkomst en ondergang en maanverlcihting mee kunt simuleren, dan ben ik heel erg geinteresseerd!

Over welke hebben we het nu? Ik dacht de HVP maar ik bedenk nu dat het misschien wel over de Orphek gaat.
 
Als het heel plat moet zijn ivm de inbouwhoogte zou je ook naar die nieuwste panelen van ATI Straton kunnen kijken.
Geen ventilatoren, passieve koeling.
Hoe waterdicht ze zijn weer ik niet.
(Maar in het beste geval zet je zelf een kitrandje op de naden.)
Met twee van units heb je gelijk de deksel van je opbouw dichtgelegd.
 
Volgens mij zijn de hvp balken 1w leds.
Ik meet op 22cm (10cm onder water), 42 cm en 62cm (bodem) van de balken.

Als de waarden niet raar zijn, dan kan het dus zijn dat de balkjes en meter gewoon goed zijn, alleen het gewoon veel te weinig is?

Dat lijkt me kloppen als een bus
 
Dat lijkt me kloppen als een bus

Dan mag ik miijn huidige set wel x3 doen om het enigszins voor elkaar te krijgen. Dat kost me net zoveel als direct een goede set.

Zou de AI Hydra 52HD (2x) ook in een dichte kap geplaatst kunnen worden? Ziet er wel mooi uit namelijk.
 
Als het heel plat moet zijn ivm de inbouwhoogte zou je ook naar die nieuwste panelen van ATI Straton kunnen kijken.
Geen ventilatoren, passieve koeling.
Hoe waterdicht ze zijn weer ik niet.
(Maar in het beste geval zet je zelf een kitrandje op de naden.)
Met twee van units heb je gelijk de deksel van je opbouw dichtgelegd.

Heel plat hoeft niet, heb wel enig ruimte in mijn kap om ze te plaatsen.
 
Dan mag ik miijn huidige set wel x3 doen om het enigszins voor elkaar te krijgen. Dat kost me net zoveel als direct een goede set.

Zou de AI Hydra 52HD (2x) ook in een dichte kap geplaatst kunnen worden? Ziet er wel mooi uit namelijk.

Helaas is bezuinigingen hier op lastig behalve als je echt alles DIY doet. Maar vaak gaat dan in het leren van je foutjes of verbetering ook geld zitten
 
Zou de AI Hydra 52HD (2x) ook in een dichte kap geplaatst kunnen worden? Ziet er wel mooi uit namelijk.

Iets met een open behuizing en een ventilator zou ik persoonlijk nooit en te nimmer in een gesloten kap plaatsen. En al helemaal niet boven ZOUT water. (Tenzij je geld te veel hebt en elke 1~2 jaar een nieuw set kunt veroorloven.)
 
Iets met een open behuizing en een ventilator zou ik persoonlijk nooit en te nimmer in een gesloten kap plaatsen. En al helemaal niet boven ZOUT water. (Tenzij je geld te veel hebt en elke 1~2 jaar een nieuw set kunt veroorloven.)

😂😂 geld teveel...... nee dat niet. Doe het liever goed in 1x nu
 
Ik denk dat ik voor 2x RedSea Reefled 90 ga boven mijn bak.
Ga daarvoor een hybride deksel maken waarbij de bovenkant uit het deksel steekt.
Daarnaast ga ik geforceerde koeling in de kap plaatsen.

Zou deze LED verlichting genoeg zijn en is het een goede verlichting?
 
Geen idee. Mijn keus zou het niet zijn.
(Teveel puntverlichting = schaduwwerkjng = beperking in koraalpositionering voor optimale groei.)
 
Zie mijn eerdere post, doe het sommetje en trek je conclusie:

Daarbij, deze lampen moeten hoog hangen voor een goede spreiding van het licht. Denk toch zeker 30cm boven het wateroppervlak.
Verder heeft Michel (mefisto) een punt, maar het effect kan ook je smaak hebben.
 
Zie mijn eerdere post, doe het sommetje en trek je conclusie:

Daarbij, deze lampen moeten hoog hangen voor een goede spreiding van het licht. Denk toch zeker 30cm boven het wateroppervlak.
Verder heeft Michel (mefisto) een punt, maar het effect kan ook je smaak hebben.

Ik heb compleet over je eerdere post heen gelezen. Dank hiervoor.

Duidelijk verhaal. De Giezemann is echter afgevallen omdat ik zoveel lees over defecten en niet waterdicht zijn, dat me bij deze de schrik om het hart sloeg. De Mitras ken ik niet, maar zal ik onderzoeken. Hopelijk zijn er goede reviews te vinden,

Dank voor het meedenken in elk geval. Wordt zeker gewaardeerd 👍
 
Ik denk dat ik voor 2x RedSea Reefled 90 ga boven mijn bak.
Ga daarvoor een hybride deksel maken waarbij de bovenkant uit het deksel steekt.
Daarnaast ga ik geforceerde koeling in de kap plaatsen.

Zou deze LED verlichting genoeg zijn en is het een goede verlichting?
Hele goede keus! Ik heb er ook 2 boven hangen, juist door de lens geen punt belasting maar overal goed verdeelde spreiding.
Dit is ook getest door tsr door middel van par meegingen. De reef led kwam als beste uit de test met de hoogste par waardes zowel boven als onderin met de beste spreiding.
 
Hele goede keus! Ik heb er ook 2 boven hangen, juist door de lens geen punt belasting maar overal goed verdeelde spreiding.
Dit is ook getest door tsr door middel van par meegingen. De reef led kwam als beste uit de test met de hoogste par waardes zowel boven als onderin met de beste spreiding.
Het zal wel een degelijke lamp zijn en zeker veel beter, dan wat er nu bovenhangt.

Maar naar spreiding en dus schaduwwerking toe als de koralen groter worden, kan het volgens mij technisch niet mogelijk zijn dat deze bvb beter is de ATI straton of de philips coralcare. Enkel en alleen omdat daar de leds meer verspreid zijn over een groter oppervlak en zo meer direkt licht kunnen voorzien, als je begrijpt wat ik bedoel. Je zal meer reef leds nodig hebben om hetzelfde oppervlakte schaduwvrij te kunnen belichten. Alles hangt natuurlijk af hoeveel oppervlakte je met 1 lamp wil belichten en hoe hoog je ze boven het wateroppervlakte hangt.

En even off topic, iets wat ikzelf wel makkelijk vind. In vele gevallen zou het toch handig zijn dat de aquarianen die een topic starten voor info of degene die reageren : op mijn aqua heb ik deze verlichting of heb ik het zo opgelost,... in hun handtekening wat basisinfo vermelden. grootte aqua, welke basistechniek ed. Dan kan je gerichter antwoorden, zonder eerst zelf op zoek te moeten gaan naar die info.
 
Laatst bewerkt:
Het zal wel een degelijke lamp zijn en zeker veel beter, dan wat er nu bovenhangt.

Maar naar spreiding en dus schaduwwerking toe als de koralen groter worden, kan het volgens mij technisch niet mogelijk zijn dat deze bvb beter is de ATI straton of de philips coralcare. Enkel en alleen omdat daar de leds meer verspreid zijn over een groter oppervlak en zo meer direkt licht kunnen voorzien, als je begrijpt wat ik bedoel. Je zal meer reef leds nodig hebben om hetzelfde oppervlakte schaduwvrij te kunnen belichten. Alles hangt natuurlijk af hoeveel oppervlakte je met 1 lamp wil belichten en hoe hoog je ze boven het wateroppervlakte hangt.

En even off topic, iets wat ikzelf wel makkelijk vind. In vele gevallen zou het toch handig zijn dat de aquarianen die een topic starten voor info of degene die reageren : op mijn aqua heb ik deze verlichting of heb ik het zo opgelost,... in hun handtekening wat basisinfo vermelden. grootte aqua, welke basistechniek ed. Dan kan je gerichter antwoorden, zonder eerst zelf op zoek te moeten gaan naar die info.
Helemaal mee eens, de coral care heeft meer spreiding alsmede ati.
Echter is dat verkeerd vergelijkingsmateriaal.
Tenopzichte van de hydra 26HD etc hebben ze de beste spreiding dmv de enkele bolle lens.
 
Tenopzichte van de hydra 26HD etc hebben ze de beste spreiding dmv de enkele bolle lens.
Klopt helemaal, dan had ik het verkeerd begrepen ;) .
 
Bovenaan