Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Overwoekering algen. Hoe behandelen?

djohn

ZeewaterForum lid
Ik heb mijn aquarium nu een jaar en na allerlei plagen en rode flap heb ik nu een enorme groei aan algen. Ze overwoekeren alles in korte tijd en weghalen werkt niet. In de winkel zeiden ze dat je dit "natuurlijk" kan oplossen door een Henkie te plaatsen. Echter zit die de hele dag stil te kijken naar hoe de algen groeien ipv ze op te eten. Foto's hieronder. Standaard waterwaardes zijn normaal.

Tips voor dit te behandelen of weg te krijgen?

IMG_20181201_131111.jpg IMG_20181201_131121.jpg IMG_20181201_131133.jpg IMG_20181201_131825.jpg

hensie44

ZeewaterForum lid
Ik zie op de foto van de Henkie ook een glas anemoon zitten.

Algengroei duid meestal op een overvloed aan voedingsstoffen in het water. Als je dat weet te beteugelen dan zal alg minder kans hebben. Hoe je dat moet doen is afhankelijk van je huidige setup en daarover weten wij te weinig.

• heb je een refugium ?
  • heb je een afschuimer ?
  • wat doseer je met welke methode ?
  • wat zijn je waterwaarden en hoe waren die in de afgelopen periode ?
  • hoe veel verlichting hangt er boven de bak en hoe veel uur schijnt die op welk percentage ?
    • heb je al geprobeerd dit terug te schroeven?
Dit lijstje vragen is niet uitputtend.
Naarmate je meer informatie geeft kunnen de forumleden je beter advies geven.

Mooneater

Senior Forumlid
Dit is ook geen henkie... Een Henkie is 'Salarias fasciatus', jij hebt een 'Salarias ramosus'.
Ik heb ook een ramosus, en bij mij eet hij ook amper alg (alleen wat van de ramen).

OP
OP
D

djohn

ZeewaterForum lid
Ik zie op de foto van de Henkie ook een glas anemoon zitten.

Algengroei duid meestal op een overvloed aan voedingsstoffen in het water. Als je dat weet te beteugelen dan zal alg minder kans hebben. Hoe je dat moet doen is afhankelijk van je huidige setup en daarover weten wij te weinig.

• heb je een refugium ?
  • heb je een afschuimer ?
  • wat doseer je met welke methode ?
  • wat zijn je waterwaarden en hoe waren die in de afgelopen periode ?
  • hoe veel verlichting hangt er boven de bak en hoe veel uur schijnt die op welk percentage ?
    • heb je al geprobeerd dit terug te schroeven?
Dit lijstje vragen is niet uitputtend.
Naarmate je meer informatie geeft kunnen de forumleden je beter advies geven.
Bedankt voor de feedback. Hierbij extra informatie.
  • Inhoud aquarium is rond de 85 liter + water in sump.
  • Sump met een marine pur block. Er zwemmen beestjes in rond, dus die doet het wel goed denk.
  • Eiwitafschuimer
  • Eheim CompactON 1000 opvoerpomp 150-1000. Ik heb de indruk dat deze heel traag gaat, ik zie maar amper water bewegen en uitstroom in aquarium is redelijk rustig. Ik weet niet wat de impact hiervan is. Nochtans staat pomp op maximum.
  • Ik doseer geen extra stoffen. Ik geef af en toe Microbe Lift Special Blend en ook AF Energy en AF Amino Mix voor de koralen.
  • Waterwaardes NH3 = 0, NO2 = 0 en PO4 < 0,03 mg/l
  • Verlichting brandt van 7u in de ochtend tot 23u 's avonds en stijgt en daalt volgens een schema. Dit is een lps schema dat bij in de software zit. Ik heb al dikwijls gedacht dat het te fel en te lang is voor zulk klein aquarium. Maar ik kan nergens voorbeelden vinden hoelang, hoe intensief ik het zou moeten instellen. Zie hieronder mijn schema.

Screenshot_20181201_143448_com.simalai.Newaquaup (1).jpg

OP
OP
D

djohn

ZeewaterForum lid
Dit is ook geen henkie... Een Henkie is 'Salarias fasciatus', jij hebt een 'Salarias ramosus'.
Ik heb ook een ramosus, en bij mij eet hij ook amper alg (alleen wat van de ramen).
Gaat een echte Henkie mijn probleem wel oplossen denk je? Is het de investering waard?

samzee

ZeewaterForum lid
Nou nee, als je geen nitriet meet zetten de bacteriën het om in nitraat, de vraag is word het verder verwerkt of afgevoerd.
Kan dus best zijn dat je nitraat de algen deels veroorzaakt

FFF

ZeewaterForum lid
Inderdaad nitraat meten. Grote kans dag daar het probleem zit. Zeker in deze kleine bak met weinig stroming als ik het zo lees, vuil bezinkt en geeft een berg nitraat waar de algen zichtbaar van genieten :)

Kan zijn dat je alsnog weinig nitraat meet, omdat je bak dan dient als 1 groot wierenfilter.

Je zou tijdelijk een zee-egel of zeehaas of iets dergelijks in kunnen zetten. Die eten veel dus met een beetje geluk is je bak dan vrij snel wiervrij. Echter moet je dan nog steeds de oorzaak wegnemen want anders komt het wier terug. Een gezonde 85 bak is te klein voor dergelijke dieren dus die zijn slecht een tijdelijke oplossing en hebben je bak wellicht binnen enkele weken kaal gegeten.

OP
OP
D

djohn

ZeewaterForum lid
Nou nee, als je geen nitriet meet zetten de bacteriën het om in nitraat, de vraag is word het verder verwerkt of afgevoerd.
Kan dus best zijn dat je nitraat de algen deels veroorzaakt
Ik had nog zo'n teststrip waarop ook nitraat staat en ook die waarde is goed. Dan in de richting van belichting kijken?

FFF

ZeewaterForum lid
Een teststrip?
Dat is net accuraat genoeg voor een goudviskom.

Bij zeewater zul je echt met een druppeltest moeten meten, en dan 1 die voor zeewater geschikt is omdat de bandbreedte heel anders is.

OP
OP
D

djohn

ZeewaterForum lid
Een teststrip?
Dat is net accuraat genoeg voor een goudviskom.

Bij zeewater zul je echt met een druppeltest moeten meten, en dan 1 die voor zeewater geschikt is omdat de bandbreedte heel anders is.
Druppeltest gehaald en uitgevoerd. Resultaat 0,25 mg/l

Bovenaan