Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ostracion Cubicus

Nikita

Senior Forumlid
Zoals velen ooit verliefd geworden op een klein geel dobbelsteentje en mij laten verleiden tot aankoop. Ik heb hem 2,5 jaar geleden aangeschaft als hummel van 2 cm. Omdat ik bekend was met zijn eigenschap om gif af te geven bij stress of sterfte, ging hij niet in de 200 liter bak bij de rest, maar heb ik een nano voor hem opgestart, met alleen levend steen en weinig stroming, want een sterzwemmer was het niet. De tijd verstreek en hij groeide netjes. Ik heb hem gezelschap gegeven van een baby salarias, een heremietkreeft en een poetsgarnaal.

Ook bij wijze van test wat stekjes uit de 200 liter bak geplaatst, om te kijken of hij zich hier aan zou vergrijpen. Het kereltje werd een grote eter en elke maand kwam er weer een paar mm bij, zoals verwacht, aangezien het flinke jongens worden.

Toen kwam de dag dat ik de nano echt te klein voor hem vond worden, en daarmee kwam het vrij drastische besluit om de inhoud van de 200 liter bak te verkopen en deze speciaal voor hem opnieuw op te starten.

Zo gezegd, zo gedaan. Hij is nu ongeveer een cm of 8-9, en zwemt vrolijk rond in de 200 liter bak. Hij eet alles, spirulina, krill, mysis, artemia, korrelvoer etc. Slakjes heb ik niet meer, deze worden klein in zijn geheel opgegeten waarna er een blinkend schelpje aan de andere kant weer uitkomt, grotere exemplaren worden vakkundig leeggeslurpt. Ik houd diverse soorten koralen, en heb hem nooit op snoepen kunnen betrappen, alleen Xenia is voor hem onweerstaanbaar en wordt binnen een dag gesnoeid. Garnalen en kreeften/krabbetjes laat hij met rust, de andere vissen ook. Ik houd hem nu met 2 Kauderni's en de Salarias, rustige medebewoners, zodat hij de baas is in de bak (geen stress).

Het is een visje met een geweldige persoonlijkheid, hij eet uit de hand (of tegenwoordig van een theelepeltje, zijn tandjes groeien ook mee ;) en wanneer het etenstijd is spuugt hij straaltjes water naar mij om aan te geven dat hij honger heeft.

In de beginfase wel vrij stipgevoelig, heeft zich hier echter nooit wat van aan getrokken en zwom en at rustig verder, zonder zichtbaar ongemak of schuren.

En ja, uiteindelijk, als alles goed gaat en hij blijft gezond, groeit hij hier ook weer uit. Mijn hobby groeit met hem mee, als hij meer ruimte nodig heeft, ik verwacht over +/- anderhalf jaar, komt er een grotere bak.

Tot zover mijn ervaring over de dobbelsteen die mijn hart stal:p

Laatst bewerkt:

JAN-V

Senior Forumlid
Dit vind ik nou een hartstikke leuk bericht. Iemand die zoveel voor zijn huisdier overheeft.:goed:
Is het mogelijk een foto te posten?
Heel veel succes en ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.

Groeten
Jan

OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Hallo Jan,

Ik zal een wat meer getalenteerde fotograaf dan ik eens vragen van het weekend een fotootje te schieten, hij is altijd in beweging en ondanks talloze pogingen komt er op mijn foto's alleen een gele wazige vlek te voorschijn:rolleyes: .

Maar ik zal een poging (laten) doen....

Jan de Groot

Senior Forumlid
Is iid hartstikke leuk. Ik vind dit ook altijd zo'n vis(je) die ik feitelijk metéén mee wil nemen maar aangezien ze geen dobbelsteentjes blijven, dus maar laat zitten.

Leuk om te horen dat het zo goed gaat, ook met garnalen en vrij kleine vissen.
Een foto zou leuk zijn, ook om te zien welke koralen er aleemaal bij staan.

Succes met verdere "opgroei" dus maar! Jan (maar dan nu een andere)

OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Dag Jan,

Even vooruitlopend op de foto, op dit moment staan er diverse soorten buttons in de bak, apehaar, spijkerpoliepen, montipora, hamertjes, goniopora, fijne gorgoon, groffe gorgoon, sterpoliep en caulastrea in. Als er een mysisje (raar woord...) ergens tussen de koralen zit blaast hij hem er braaf tussen uit alvorens hem op te eten.

Alleen Xenia...Ik weet dat sommigen het een plaag vinden, maar ik vind het wel mooi. Maar dit is kennelijk echt een delicatesse voor hem. Ik heb het ook niet aangedurfd om er een doopvont bij te zetten....

Carcharodon Carcharias

ZeewaterForum lid
Hierbij een niet-successtory;

Helemaal in het begin heb ik me ook laten verleiden om een gele koffer te kopen.
De eerste 2 weken ging alles goed, maar opeens was ik hem ´s morgens kwijt.
Toen ik hem een tijdje later nog steeds niet had gezien terwijl hij normaal zo nieuwsgierig was, ging ik op onderzoek uit.
Ik vond hem helemaal verbleekt terug tegen de overloop geplakt, blijkbaar was hij hier in zijn ´slaap´ tegenaan gekomen en kon niet meer los komen.
Ik heb hem ervan af gehaald en in een apart bakje weer bij laten komen (zijn vinnen waren helemaal gerafeld). Binnen een paar dagen was ie weer zo goed als nieuw en ik liet hem weer in het aquarium. Ik heb toen zo´n week lang iedere morgen meteen gecheckt of ie niet weer aan de overloop hing, maar iedere dag zwom ie nog vrolijk rond.
Maar niet lang daarna was ik hem weer kwijt en hing hij weer aan de overloop geplakt. Helaas heeft hij het die keer niet meer overleefd.

Ik zal dus nooit meer een gele koffer in een aquarium stoppen waar zoveel stroming in is, en ik zal nooit meer vertrouwen op die winkelier zijn adviezen.

OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Hier nog de foto. Inmiddels is hij een cm of 9.

Bijlagen

• P1000998A.jpg
    P1000998A.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 94

Wouter Gortenmulder

Senior Forumlid
Erg mooi vis(je) Nikita,

Als ik de ruimte had om een speciaalaquarium in te richten had er bij mij ook vast en zeker een rondgezwommen.
Het zijn leuke koddige beestjes.

Succes met dit geinige huisgenootje.

Erick & Boukje

Senior Forumlid
Hallo Nikita,

Ook wij konden het niet meer houden en na overleg met elkaar en informatie bij een van de sponsers, zijn ook wij overstag gegaan en hebben een gele koffer gekocht.
Dit wel na het goed opstarten van de bak uiteraart.
We hebben 'm nu 1 week en elke dag met veel plezier kijken wij naar het bijzondere beestje.

Hij of zij is heel nieuwsgierig en zwemt de gehele dag door zijn of haar bak.

Ook hebben wij verschillende stekken van buttons en oren in de bak staan en tot op heden blijft i er van af.
Er staat ook al een paar dagen een stek van Xenia sp.02(Bali xenia) in en sinds vanavond een 2 kenia stekken in.
Deze zijn van mijn vader maar in zijn bak deden ze het niet goed.(bij mij lekker wel:p)

Graag zou ik wat meer ervaring willen wisselen zodat we er misschien allebei "beter"van worden.

Groetjes Erick en Boukje

(foto's volgen later nu ff geen camera)

jamie meyer

Senior Forumlid
ook ik heb me laten verlijden en ben een nieuw bakje opgestart voor een koffervisje.
mijn 1e poging is mislukt omdat het blokje niet wilde eten, hij was dan ook nog net geen 2 cm en had 160 liter voor zichtzelf. hij zwom wel vrolijk rond, maar uiteindelijk zat hij tegen de stromingspomp aangezogen, en dat heeft hij helaas niet overleeft.
maar over een week komt mijn nieuwe koffervisje in het aquarium, deze is 3 a 4 cm groot en eet als een beest nu al in de winkel. ik hoop dat deze poging wél goed gaat komen!
hier nog een fotootje van mijn huidige koffertje in de winkel en eentje van mijn 1e koffertje (zijn naam was chunk)

Bijlagen

• blok1..jpg
    blok1..jpg
    10,7 KB · Weergaven: 758
  • kof1..jpg
    kof1..jpg
    36,8 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Om nog maar eens te benadrukken dat een koffervis weliswaar geweldig leuk is, maar beslist niet voor iedereen geschikt:

Mijn koffer, die ik al reeds 3 jaar in bezit heb, heeft weer eens stip. Nu heeft hij daar eigenlijk af en aan last van, net als een Picasso, die bij de meeste aquarianen regelmatig een paar puntjes heeft. Waardes zijn goed, niet gerommeld in de bak, en geen veranderingen.

Maar dit geintje gaat nu al 6 weken aan. Ik heb constant uv aan, voer altijd extra met vitamines en knoflook, halt parasites van easylife, stop parasites van Salifert, allemaal geen effect. Deze keer komt hij er uit zichzelf niet door, sterker, het kauderni vrouwtje en de lsd pitvis heeft hij ook aangestoken, en het kauderni vrouwtje heeft het niet gehaald, waar ik enorm van baal omdat dit een kwekend koppel was waar ik al een paar keer jongen bij heb gehad.

Ondanks dit al, schuurt hij niet en eet hij vrolijk verder. Maar die wazige oogjes met film en al die stip...geen fraai gezicht. En dan komt het welbekende risico om de hoek...Als hij in het aquarium wel sterft, grote kans dat hij zijn ostraitoxin gif loslaat en alle levende have met zich meeneemt...

Na wat wikken en wegen heb ik hem nu in quarantine geplaatst, met een medicijn op basis van Malachietgroen. Waarom geen koperhoudend medicijn? Koffers schijnen dit volgens diverse Amerikaanse fora ook niet al te best verdragen, dus weer een risico.

Hoe dan ook, hij zit nu net 24 uur in quarantine, en hij eet er nog steeds lustig op los, veelal uit de hand. Maar de stip is nog niet verdwenen.

Al wat ik wil zeggen; weet waar je aan begint. De vis is niet reefsafe, is in mijn ogen net zo'n stipmagneet als de Witborst, is een grote vervuiler voor je systeem, en bovendien een gifdier. Je zult een quarantainebak achter de hand moeten houden voor de zekerheid, en dan nog zijn ongelukken niet uit te sluiten, vooral niet met kleinere exemplaren die jammer genoeg nog wel een sneuvelen in een pomp of anemoon door hun beperkte zwemvermogen. Ook wordt dit dier enorm groot, dus in de toekomst rekening houden met de aanschaf van een groter aqua met bijbehorende stroomkosten.

Bottom line: ja, ze zijn schattig, maar sta ook even stil bij de nadelen.

Just my 2 cents....

OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Update; na ruim 3 maanden is hij nu eindelijk, op dit moment ruim 2 weken, ''schoon'' :)

dogterom

Senior Forumlid
Na het lezen van dit topic, lijkt mij het visje echt geweldig maar er zijn dus veel risico's dus ik begin er maar niet aan ;) Veel plezier en succes!

OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Thanx:)

Inmiddels is hij weer verhuisd, hij zwemt nu al 2 maanden in mijn nieuwe 1.50 bak zonder een enkel teken van stip:) Jammer genoeg is hij wel druk bezig mijn laminaat te verpesten, gezien het feit dat hij straaltjes water uit de bak spuugt om aandacht te trekken als hij eten wil...ongeveer een glas per dag zout water, wordt je vloer niet blij van....Maar van hem kan ik het hebben:)

bbezouw

Senior Forumlid
Heb deze vis sinds half april in m'n 2.50 meter bak. Beesje is zo'n 7 cm nu, eet droogvoer en alle diepvriesvoer, zit samen met twee dokters, pincetvis, anemoonvisjes ,salarias, twee pitvisjes en twee aalgrondels in een rifbak met leders, buttons, lps en sps. Tot nog toe blijft het diertje overal af. Een keer een ongelukje met de stromingspomp, was binnen twee weken weer goed bekomen.

Erg mooi diertje, en in mijn bak goed te houden. En mijn laminaat staat ook zo'n beetje tot half het plafond maar dat komt door de wekelijkse Osmose ongelukjes ;-)

Bijlagen

• DSCF1512..jpg
    DSCF1512..jpg
    108,3 KB · Weergaven: 51
OP
Nikita

Nikita

Senior Forumlid
Ook een vrouwelijk exemplaar zo te zien :). Mijn koffer is om dit moment erg gek op de handel van de groenteman, komkommer, brocolli, banaan, alles gaat er in. Er schoot mij trouwens te binnen dat ik geen teken van stip meer op hem heb gezien sinds ik dagelijks Sera Fishtamin en pure knoflookdruppels over het diepvriesvoer doe.

maleen

ZeewaterForum gebruiker
na het lezen van deze berichten en na een foto bekeken die hier staan.
hebben we dus 2 weken geleden ook een koffervis gekocht.
we hebben deze bij coenen gezien en was een kogelvis zeiden ze.
hij doet het nu bij ons best wel goed.
heb geen stromingspomp maar alleen maar de pompen van de gewone pompen in zitten die stroming geven.
hoop dat alles goed gaat.
weer iets geleerd maar kon deze vis niet in de datebank vinden niet bij kogelvis en ook niet bij koffervis

bbezouw

Senior Forumlid
Oja vergeten te vemelden; gedurendse enkele weken een stipaanval gehad waarbij vooral m'n Picasso en het koffervisje vol met stip zaten, de pincetvis in mindere mate. Eerst geprobeerd dit te bestrijden met knoflook van de groenteman, nu gebruik ik dagelijks een druppie Garlic Guard door de dagelijkse portie Spirulina, die ze krijgen naast het diepvriesvoer.. Stip weg, koffertje gezond . Op de hepatus zie je nog wel wat stipjes maar niets waar-tie last van heeft.. Maar heb dus wel het idee dat het koffertje aardig stip-gevoelig is..

Bovenaan