Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Optische of floater level switch voor ATO

Nico F.

Senior Forumlid
Eigenlijk niet enkel voor GHL, de vraag gaat op voor alle ATO.

Mijn huidige tunze ATO 3155 maakt gebruik van een optische sensor, op 2 jaar tijd een 2 tal keer gefaald door vervuiling. Hierdoor vulde deze niet meer bij.
Mijn vliesfilter maakt gebruik van een vlotter, die heeft toch al een keer of 4 gefaald door vervuiling en/of zoutaanlading.

Ik ga mijn ATO ook laten aansturen door de profilux. Ik wil hier graag een hoog en laag alarm hebben in het opvoervak.
Welke combinatie van switchen zou ik nemen?
Het laag alarm een optische, omdat deze continu onder water zit?
Het contact dat de ATO aanstuurt, optisch of vlotter?
Het hoog alarm een vlotter, omdat die meestal geen water ziet? Dit contact wil ik nog gebruiken om eventueel mijn afschuimer uit te schakelen.

Welk pompje zou ik gebruiken om vanuit het osmosevak naar de sump te pompen? Opvoerhoogte is 50cm, het osmosevak is ook een vak in de sump.
Ik dacht aan een eheimpompje, die zijn nogal betrouwbaar. Eheim CompactON 600?

alvast bedankt voor de input.

grtz

Nico

ozon

Senior Forumlid
Ik heb nu ruim een jaar de ATO van Neptune in gebruik, staat gekoppeld op de Apex.
Nog nooit meegemaakt dat de optische sensor het niet deed wegens vervuiling.
Maar misschien maakt het wel uit wat hoe de sensor is opgebouwd en waar deze is geplaatst.

Betreffende een vlotter:
Mijn oude ATO maakte gebruik van een vlotter en ook het huidige fleecefilter heeft er eentje.
Die van de ATO heeft toch wel 10 jaar gefunctioneerd voordat ik een Apex heb aangeschaft en daar heb ik eigenlijk ook nooit problemen mee gehad.

Daarnaast dien je wel net als bij de pompen en overige componenten, dus ook de sensoren (zowel optisch als de vlotter) mee te nemen in je onderhoudsroutine.
Heb je veel aangroei van bijvoorbeeld sponzen, kokerwormpjes, etc in de sump, of last van last van (kalk)aanslag door opspattend water van de ATO of door de dosering van supplementen, moet je wat vaker onderhoud plegen of een andere locatie voor je sensoren zien te vinden.

Qua pomp; een Eheim of Tunze is zeker betrouwbaar
Wel eventueel er rekening mee houden van dit soort AC pompen vaak ratelen bij het starten.

Een DC pomp start langzaam op en hoor je daardoor eigenlijk niet.

World Citizen

Senior Forumlid
Onder een vlotter die je osmose afknijpt en daarboven een sensor die de stroom afzet.

Dit doe je zodat je osmose apparaat door de vlotter stopt met osmose water geven maar wel nog kan naspoelen.

Als je de sensor onder doet dan zet hij je osmose uit en kan hij dus niet meer spoelen.

De sensor doe je dan dus bovenaan. Als je vlotter niet werkt dan zet die de stoom uit. Tevens is je sensor dan altijd droog waardoor hij niet snel vervuild.

Een 2e optie is je sensor aansluiten op een magneetventiel. Hierdoor zet je dus niet het osmose apparaat uit maar stop je net als bij een vlotter het aanmaken van osmose en dan schiet je osmose apparaat ook in spoelstand. Deze optie is duurder omdat je dus een magneetventiel nodig hebt (en stopcontact op je slimme stekkerdoos)

OP
Nico F.

Nico F.

Senior Forumlid
Daarnaast dien je wel net als bij de pompen en overige componenten, dus ook de sensoren (zowel optisch als de vlotter) mee te nemen in je onderhoudsroutine.
Heb je veel aangroei van bijvoorbeeld sponzen, kokerwormpjes, etc in de sump, of last van last van (kalk)aanslag door opspattend water van de ATO of door de dosering van supplementen, moet je wat vaker onderhoud plegen of een andere locatie voor je sensoren zien te vinden.

Qua pomp; een Eheim of Tunze is zeker betrouwbaar
Wel eventueel er rekening mee houden van dit soort AC pompen vaak ratelen bij het starten.

Een DC pomp start langzaam op en hoor je daardoor eigenlijk niet.

In dat onderhoud heb je gelijk in. Ik hou mijn pompen ed wel in de gaten, maar de vlotters eigenlijk niet. En die zijn eigenlijk ook wel belangrijk. Ik ga daar wat meer aandacht aan geven.
Ik zit met een refegium en dus licht in de sump. Dat maakt het iets minder onderhoudsvriendelijk :rolleyes: .

Meer lawaai dan het originele tunze pompje zullen die pompjes wel niet maken? :D

Maar mss kan ik wel eens zoeken naar een DC pompje.

OP
Nico F.

Nico F.

Senior Forumlid
Onder een vlotter die je osmose afknijpt en daarboven een sensor die de stroom afzet.

Dit doe je zodat je osmose apparaat door de vlotter stopt met osmose water geven maar wel nog kan naspoelen.

Als je de sensor onder doet dan zet hij je osmose uit en kan hij dus niet meer spoelen.

De sensor doe je dan dus bovenaan. Als je vlotter niet werkt dan zet die de stoom uit. Tevens is je sensor dan altijd droog waardoor hij niet snel vervuild.

Een 2e optie is je sensor aansluiten op een magneetventiel. Hierdoor zet je dus niet het osmose apparaat uit maar stop je net als bij een vlotter het aanmaken van osmose en dan schiet je osmose apparaat ook in spoelstand. Deze optie is duurder omdat je dus een magneetventiel nodig hebt (en stopcontact op je slimme stekkerdoos)
Ik vul mijn osmosevak manueel bij. Het volledig aansluiten van het osmose apparaat op het bijvulvak gaat hier nogal moeilijk. En zo heb ik een extra "beveiliging" dat er bij een storing maximaal 25 liter osmose in mijn bak gepompt wordt ;):).

Maar het is hier de bedoeling dat ik 1 sensor de ATO pomp laat schakelen.

Een 2de laag sensor moet me alarm geven als het ATO pompje faalt of de ATO sensor "hoog" blijft geven.

Een 3de hoog sensor moet dan weer de ATO pomp elektrisch uitschakelen, moest de ATO sensor falen.
Deze laatste sensor kan ik ook gebruiken om te zien of mijn opvoerpomp eruit is gegaan en zo mijn eiwitafschuimer afschakelen.

ozon

Senior Forumlid
Ik werk met 2 sensoren, maar de werking van de ATO middels 1 sensor geregeld wordt.

Globaal als volgt geprogrammeerd
Als de ATO sensor voor minstens 30 seconden geen water ziet, ATO pomp aan
Als ATO sensor voor minimaal 30 seconden water ziet, ATO pomp uit
Indien pomp langer dan 3 minuten aan, dan ATO pomp uit en foutmelding
Indien pomp in periode van 90 minuten niet is aan geweest, dan foutmelding.

Een 2e sensor schakelt de afschuimer en motor van het fleecefilter uit als het water te hoog komt te staan. En dien daarnaast als backup van ATO tegen overstromen

Tevens is de afschuimer zo geprogrammeerd, dat wanneer de opvoer pomp uitgeschakeld wordt, de afschuimer en motor van het fleecefilter ook uit geschakeld worden.
En indien de opvoer pomp weer ingeschakeld wordt, deze pas weer na 5 minuten ingeschakeld worden.

Daarnaast loopt het water van de ATO nog via een vlotter, die de watertoevoer mechanisch stopt op het moment dat de uitgang defect zou raken of er toch door verstopping van de beluchter een hevelwerking optreedt.

ozon

Senior Forumlid

Hier ook werkend met een los voorraadvat voor het aanvullen van verdampt water.
Naast de veiligheid van maximaal maar zoveel liters zoet water bij een storing, is mij verteld dat dit nog een tweede reden heeft:
Zodra het water aan de schoonwaterzijde van het osmose apparaat stil staat, lekt er verontreiniging door het filter naar de schone zijde.
Als dan de ATO vervolgens om water vraagt, krijg je eerst dit vervuilde water aangeleverd en daarna pas weer echt schoon water.

OP
Nico F.

Nico F.

Senior Forumlid
Ik werk met 2 sensoren, maar de werking van de ATO middels 1 sensor geregeld wordt.

Globaal als volgt geprogrammeerd
Als de ATO sensor voor minstens 30 seconden geen water ziet, ATO pomp aan
Als ATO sensor voor minimaal 30 seconden water ziet, ATO pomp uit
Indien pomp langer dan 3 minuten aan, dan ATO pomp uit en foutmelding
Indien pomp in periode van 90 minuten niet is aan geweest, dan foutmelding.

Een 2e sensor schakelt de afschuimer en motor van het fleecefilter uit als het water te hoog komt te staan. En dien daarnaast als backup van ATO tegen overstromen

Tevens is de afschuimer zo geprogrammeerd, dat wanneer de opvoer pomp uitgeschakeld wordt, de afschuimer en motor van het fleecefilter ook uit geschakeld worden.
En indien de opvoer pomp weer ingeschakeld wordt, deze pas weer na 5 minuten ingeschakeld worden.

Daarnaast loopt het water van de ATO nog via een vlotter, die de watertoevoer mechanisch stopt op het moment dat de uitgang defect zou raken of er toch door verstopping van de beluchter een hevelwerking optreedt.
Dat is grotendeels hoe ik het ook zou willen.
Enkel jouw tijdsbewaking van 90 minuten zou hier dan een sensor zijn.

welk pompje gebruik jij en wat voor beluchter is dat?

ozon

Senior Forumlid
Dat is grotendeels hoe ik het ook zou willen.
Enkel jouw tijdsbewaking van 90 minuten zou hier dan een sensor zijn.
Hier bewust voor een timer gekozen.
Onder normale omstandigheden zit deze sensor (optisch of vlotter) hangt continu onder water en daarmee gevoeliger voor vervuiling

welk pompje gebruik jij en wat voor beluchter is dat?
24 V pompje, welke met de ATO mee kwam.
Beluchter idem ditto.
Maar dat kan ook al een gaatje in de leiding zijn, bijvoorbeeld net boven het maximale vul niveau van het osmose vak.

Of indien je met hard pvc gaat werken;
standpijp op de pomp en zo hoog als je ruit tussen osmose vak en de sump. dan een t stukje monteren, zodat een zijde nog recht omhoog blijft gaan en de andere haaks om gaat.
Op deze aftakking de rest van de leiding richting de sump en op de recht omhooggaande nog eens 10 cm pvc met daarop een pvc eind kap waarin een gaatje is geboord.
PVC wel zo kiezen dat deze de pomp capaciteit kan verwerken.

Bovenaan