Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstartvragen

PlukB

ZeewaterForum lid
Mijn plan om op te starten, is als volgt. Ik hoor graag van jullie of ik goed zit of niet.

Dag 1: zeewater aanmaken in mijn 160 liter bak. Verwarming en stromingspomp plaatsen en inschakelen. Droog oefenen met scapen.
Dag 3: 18 kg Caribsea Liverock (dood steen met bacteriefilm) plaatsen op stukjes op maat geknipt stekkenrooster. Levend zand plaatsen (?). 2 kg levend steen plaatsen. Licht opbouwen van 6 - 12 uur, steeds een half uur per dag verlengen.
Dag 30: beginnen met wekelijkse waterverversing 10% en -metingen. Zandzevende zeester, wat heremiet kreeftjes en een poetsgarnaal toevoegen, mits de waardes het toelaten. Afschuimer inschakelen (?).
Dag 60/75: bicolor blennie toevoegen, mits de waardes dit toelaten.

Mijn vragen zitten dus vooral in het moment waarop ik het levende zand moet plaatsen en wanneer de afschuimer aan moet.

Omdat ik met dood steen en een klein deeltje levend steen start, denk ik dat het zal meevallen met de stikstofpieken dus dat ik het levende zand eigenlijk vanaf dag 3 wel kan toevoegen. Klopt dit?

Om eigenlijk diezelfde reden denk ik dat ik de afschuimer pas hoef te starten als ik de eerste bewoners toevoeg. Is mijn veronderstelling goed?
 
Laatst bewerkt:
Wat Julian zegt;
Steen direct op het glas, evt scherpe punten wegsnijden.

Afschuimer vanaf moment 1 aan
Levend zand zou ik persoonlijk helemaal niet doen, komt eerst nog veel zooi van de stenen af. Dit blijft allemaal liggen op je bodem. Zonder zand is dit een stuk makkelijker weg te halen.

Zou pas na de opstart cyclus zand toevoegen, of dat Dan levend of dood is moet je zelf weten ik zou zeggen dood aangezien er dan al genoeg bacteriële activiteit is.

De blenny hoort bij de cc, dus eerder plaatsen samen met verschillende slakken ed.
Zeester pas als de bodem er enige tijd in zit (anders verhongerd hij)

Zou eerst de stenen goed zetten in de bak en pas daarna aangemaakt zeewater erbij doen. Stuk makkelijker werken en weet je zeker dat je genoeg water heb (anders heb je of te veel of te weinig)
 
Bedankt allemaal voor de reacties!

...komt eerst nog veel zooi van de stenen af. Dit blijft allemaal liggen op je bodem. Zonder zand is dit een stuk makkelijker weg te halen....

Is dit ook van toepassing terwijl ik met imitatie (dood) steen opstart?

...Zou eerst de stenen goed zetten in de bak en pas daarna aangemaakt zeewater erbij doen. Stuk makkelijker werken en weet je zeker dat je genoeg water heb (anders heb je of te veel of te weinig)...

Ik dacht dat vers aangemaakt zeewater te agressief was. En dat ik dat bacteriefilm die om dat "Liverock" van Caribsea om zeep zou helpen.

Ik heb niet de mogelijkheid om veel zeewater van te voren aan te maken. Daarom wilde ik het in de bak zelf aanmaken.
 
Eens met de eerdere opmerkingen en zandzevende zeester pas na een half jaar toevoegen dan pas zit er voldoende voer in de bodem
 
Bedankt allemaal voor de reacties!



Is dit ook van toepassing terwijl ik met imitatie (dood) steen opstart?



Ik dacht dat vers aangemaakt zeewater te agressief was. En dat ik dat bacteriefilm die om dat "Liverock" van Caribsea om zeep zou helpen.

Ik heb niet de mogelijkheid om veel zeewater van te voren aan te maken. Daarom wilde ik het in de bak zelf aanmaken.

Er zal altijd wat zooi afkomen, met levend steen is dit uiteraard meer.

Hoezo zou aangemaakt zeewater te agressief zijn? Is toch gewoon hetzelfde water?

Evt kan je als je idd niet genoeg water kan aanmaken het ook in de bak doen, hou er dan wel rekening mee dat je aardig wat water weer moet verwijderen.
 
Voor je bacteriehuis houding heb je geen licht nodig. Vers aangemaakt water kan je skimmer laten over schuimen dit kan wel een tijdje zo blijven. Als je iemand in de buurt hebt met een bak, zou je ook van hem/haar water kunnnen gebruiken voor je bacterie huishouding mits je het op temp houd voordat je thuis bent.
 
Bovenaan