Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstarten softkoraal aquarium

Gielhaerens

New member
Hallo allemaal

Ik wil een nieuw softkoraal aquarium opstarten ik heb er een bak van aquaja peninsula 180l voor wat zijn de beste waardes die ik kan hanteren en is het verstandig met skimmer of zonder skimmer

Grt giel

een bak alleen met Softjes zonder afschuimer is zeker prima te doen als verstandig met hoeveelheid vissen blijven. Mijn algemene bak draait al zeker een jaar of langer nog zonder afschuimer, wel met wat wieren in de sump maar hoe ik al zei heb alle soorten koralen.

PO4 varieert tussen 0,08-0,1 en NO3 ong ergens tussen 2-3 meestal. Ik heb weinig vissen maar ik voer mijn koralen wel af en toe.

Kritische vraag:
Ben je van plan een zeeaquarium te houden of een Excel sheet?

In dit stadium zorgen maken om welke ideale waterwaarden aan te gaan houden heeft namelijk geen enkele zin.

Streef naar een mooi zeeaquarium waar jij blij van wordt, de waterwaarden die daarbij passen volgen dan vanzelf.
Jouw plezier in de hobby leidt tot consistentie en stabiliteit en uiteindelijk succes (= prachtige gezonde dieren).
Ja, watertests horen daarbij. Een essentieel hulpmiddel, niet meer niet minder.

Ik ken prachtige aquaria vol moeilijke steenkoralen met een nitraat van 40 en even mooie bakken met een nitraat van 2.
Een waarde najagen werkt doorgaans frustrerend, leidt je aandacht af van wat er echt toe doet (gezond gedijen van de dieren die je houdt) en uiteindelijk werkt het eerder averechts dan bevorderlijk.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal

Ik wil een nieuw softkoraal aquarium opstarten ik heb er een bak van aquaja peninsula 180l voor wat zijn de beste waardes die ik kan hanteren en is het verstandig met skimmer of zonder skimmer

Grt giel
Als je nog nooit een zeeaquarium gehad hebt, lijkt het me niet verstandig zonder skimmer aan de slag te gaan. De meeste mensen gebruiken dit, en met goede redenen. Ik wil je adviseren heel veel te gaan inlezen online en/of in boeken, en de manier kiezen die het meeste algemene succes heeft. Dat is reguliere 10-20% water wissels icm met een skimmer.

Kritische vraag:
Ben je van plan een zeeaquarium te houden of een Excel sheet?

In dit stadium zorgen maken om welke ideale waterwaarden aan te gaan houden heeft namelijk geen enkele zin.

Streef naar een mooi zeeaquarium waar jij blij van wordt, de waterwaarden die daarbij passen volgen dan vanzelf.
Jouw plezier in de hobby leidt tot consistentie en stabiliteit en uiteindelijk succes (= prachtige gezonde dieren).
Ja, watertests horen daarbij. Een essentieel hulpmiddel, niet meer niet minder.

Ik ken prachtige aquaria vol moeilijke steenkoralen met een nitraat van 40 en even mooie bakken met een nitraat van 2.
Een waarde najagen werkt doorgaans frustrerend, leidt je aandacht af van wat er echt toe doet (gezond gedijen van de dieren die je houdt) en uiteindelijk werkt het eerder averechts dan bevorderlijk.
Toch schrikken veel beginners (inclusief mezelf) snel als ze een tekort of extreme meten aan bepaalde waardes..
Snel denk je dan: "shit, er gaat toch niks dood?"

Toch schrikken veel beginners (inclusief mezelf) snel als ze een tekort of extreme meten aan bepaalde waardes..
Snel denk je dan: "shit, er gaat toch niks dood?"
Maar als je de beginnersverhalen hier op t forum leest… Hoe kan iemand dan nog verwachten dat zijn/haar eerste opstart wel vlekkeloos gaat verlopen?
Het begint allemaal met realistische verwachtingen.

Deze hobby is eigenlijk ook helemaal niks voor mensen die snel schrikken of gestresst raken. Uit zo’n emotie reageren gaat een zeeaquarium absoluut niet helpen.
Als je ergens vanuit kan gaan: shit will happen. En wij zijn de kapiteins van de oceaanstomer dat is een zeeaquarium die kalmte en koers moeten bewaren.

Daarbij, is dit even min een hobby voor mensen die zeer perfectionistisch zijn. Een zeeaquarium gaat nooit precies doen wat jij wilt. Hoe harder je dat probeert, hoe harder het mis gaat.
De natuur laat zich maar tot op zekere hoogte maken.

Laatst bewerkt:
Maar als je de beginnersverhalen hier op t forum leest… Hoe kan iemand dan nog verwachten dat zijn/haar eerste opstart wel vlekkeloos gaat verlopen?
Het begint allemaal met realistische verwachtingen.

Deze hobby is eigenlijk ook helemaal niks voor mensen die snel schrikken of gestresst raken. Uit zo’n emotie reageren gaat een zeeaquarium absoluut niet helpen.
Als je ergens vanuit kan gaan: shit will happen. En wij zijn de kapiteins van de oceaanstomer dat is een zeeaquarium die kalmte en koers moeten bewaren.

Daarbij, is dit even min een hobby voor mensen die zeer perfectionistisch zijn. Een zeeaquarium gaat nooit precies doen wat jij wilt. Hoe harder je dat probeert, hoe harder het mis gaat.
De natuur laat zich maar tot op zekere hoogte maken.

Je kan zeker niet verwachten dat alles vlekkeloos zal verlopen! ik ben nog maar 5 weken ver & heb al 2x een verstopte pomp gehad & een skimmer die het niet meer fatsoenlijk deed + nog een hoop kleine beginners foutjes.
En dat is nog maar het begin! Ik heb gelukkig alles kunnen oplossen & zal dat ook blijven doen...

Maar toch als beginner schrik je sowieso ff als er wat misgaat omdat je geen ervaring hebt, je leert pas achteraf..
Het hangt ook puur ervan af wat er misgaat denk ik zomaar, als je aquarium er netjes uit blijft zien en de vissen + koralen blijven gezond zou ik persoonlijk niet snel schrikken van een afwijkende waarde.
Ik zou wel onderzoeken waar het juist aan kan liggen & of het schade kan brengen.

Ik snap je punt volledig trouwens! Elke bak is anders & heeft z'n eigen natuurlijk proces.

Volledig eens met Erbe en Dojo. Een goede voorbereiding middels forums bezoeken, filmpjes kijken en artikelen lezen is het halve werk. Zeker als je kijkt naar beginners in de hobby die hier een dagboek bijhouden op het forum (waaronder ik mijzelf zeker nog schaar). Er zijn altijd problemen en die zijn er ook als ervaren reefer. Als beginner heb je vaak alleen nog niet veel meegemaakt met de bak en is je bak nog jong. Dus juist dan vragen stellen en rustig blijven is essentieel. Vaak valt het wel mee allemaal. Dit staat uiteraard los van acute situaties zoals stroomuitval waar je wel snel moet handelen. Kennis hierover is wel al van te voren handig.

Bovenaan