Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart zeeaquarium

Ben een niet zo goed ingelicht in een zeeaquarium wat ik dacht dat wel zo was door de winkel
Dit zijn mijn testen
Nooit nitrite getest wel nitrate
Nitrite hoefde niet volgens de winkel
Maar vandaag naar andere winkel geweest en die zij juist van wel dus een test gekocht
Dit zijn de test resultaten van vandaag Bekijk bijlage 556305
Dan weet je in ieder geval naar welke winkel je niet meer moet gaan.
 
Ben net bij verloop geweest en zijden met de soort steen wat ik heb mag ik er voorlopig geen levend steen bij doen
Heb wel net dit doosje met ampullen gekocht moet ik eens per week er in doen

Welk soort steen heb je dan?
Het soort waar geen levend steen bij mag, ken ik namelijk niet. Dus ben wel nieuwsgierig waarbij Verloop dit adviseert.

Indien Real Reef Rock of Carib Sea steen, dan is dit advies werkelijk totale onzin.
Rij eens een stukje door naar Aquaasan, die heeft altijd wel een goede kuip mooi levend steen staan. Daar haal ik ook een keer per jaar weer even een kilootje om de boel een boost te geven. Kies een stuk dat voor het formaat het minste weegt, dan heb je goud in handen waar geen bacterieflesje tegenop kan.

Biodigest is ook weer gewoon een bacteriepreparaat.
Zonder voeding voor die bacteriën gebeurt er niks.
 
Laatst bewerkt:
Welk soort steen heb je dan?
Het soort waar geen levend steen bij mag, ken ik namelijk niet. Dus ben wel nieuwsgierig waarbij Verloop dit adviseert.

Indien Reaf Reef Rock of Carib Sea steen, dan is dit advies werkelijk totale onzin.
Rij eens een stukje door naar Aquaasan, die heeft altijd wel een goede kuip mooi levend steen staan. Daar haal ik ook een keer per jaar weer even een kilootje om de boel weer een boost te geven. Kies een stuk dat voor het formaat het minste weegt, dan heb je goud in handen waar geen bacterieflesje tegenop kan.

Biodigest is ook weer gewoon een bacteriepreparaat.
Zonder voeding voor die bacteriën gebeurt er niks.
Oké ga ik zeker doen
Ja dat paarse reef en een witte
 
Die hele kabel ga ik zo weg halen incl dat witte kastje toch
Heel goed! Zo in de sump kan je binnen een maand al flinke corrosie op de metalen delen van de stekkertjes verwachten, met zoute zeelucht en wat saltspray gaat het hard.
Das gewoon zonde van je spullen en niet nodig, dan heb ik nog niks gezegd over de veiligheid. (Nog veel belangrijker me dunkt)
 
Dus als de opvoerpomp stilvalt hebben we een waterpaleis binnen
Niet als je sump goed is afgesteld op je aquarium. Het is normaal dat het waterniveau stijgt in de sump bij uitvallen; het is niet normaal dat de sump overstroomt bij uitvallen.
Dit kan je het beste nog even testen (als de snoertjes eruit zijn), dat slaapt 's nachts wat fijner.
 
Welk soort steen heb je dan?
Het soort waar geen levend steen bij mag, ken ik namelijk niet. Dus ben wel nieuwsgierig waarbij Verloop dit adviseert.

Indien Real Reef Rock of Carib Sea steen, dan is dit advies werkelijk totale onzin.
Rij eens een stukje door naar Aquaasan, die heeft altijd wel een goede kuip mooi levend steen staan. Daar haal ik ook een keer per jaar weer even een kilootje om de boel een boost te geven. Kies een stuk dat voor het formaat het minste weegt, dan heb je goud in handen waar geen bacterieflesje tegenop kan.

Biodigest is ook weer gewoon een bacteriepreparaat.
Zonder voeding voor die bacteriën gebeurt er niks.
Deze soort steen zij hij op de app
Zie foto
 

Bijlagen

  • 0139E960-D18E-4472-917F-8DC513D58510.png
    0139E960-D18E-4472-917F-8DC513D58510.png
    410,1 KB · Weergaven: 74
Deze soort steen zij hij op de app
Zie foto

Das dus Real Reef Rock of Carib Sea steen.
Dat is gewoon GEEN levend steen. De winkeleigenaar zal het wel niet met me eens zijn, maar Real Reef Roch als levend steen verkopen is onzin.

Toen je het kocht, was het droog of nat?
Indien nat, dan kan het nog als "gerijpt" doorgaan, maar of je daar wat aan hebt hangt helemaal van de omstandigheden in die bak af.

Bovendien, het ontbreekt kunstmatig steen aan de poriën die levend steen wel heeft. Poreus betekend niet veel gaten waar een vinger inpast, maar die van 1 mm en kleiner. Deze kleine poriën vergroten het oppervlak waar bacteriën kunnen hechten en zijn het thuis voor kleine organismen (zoals copepoden). Hoe komen die poriën daar? Levend steen zijn stukken oud koraalrif. Waar de koraalpoliepen vroeger leefden, dat zijn nu de poriën in het steen.

Kunstmatig steen is gewoon een blok calcium carbonaat al dan niet met een likje verf en/of een kwakje bacteriën.

Liegt de meneer van de winkel dan?
Nee, niet zozeer. Hij herhaald gewoon wat de fabrikant beweert.
 
Laatst bewerkt:
Deze soort steen zij hij op de app
Zie foto
Degene met wie je appt waarvan je een screenshot plaatst op een openbaar forum ken ik persoonlijk vanuit mijn zoetwaterperiode.
ik ken hem als zeer kundig op het gebied van zoetwater. Als kind in de jaren 70 kwam ik daar al met mijn vader deze winkel is een begrip in Vlaardingen.

over zeewater kan ik niet oordelen, ik ben al jaren niet meer in deze winkel geweest. Ondanks dat @Erbe2307 gelijk heeft vind ik het onnodig om een screenshot te plaatsen met volledige naam
had gewoon even aangegeven wat jouw leverancier je doorgeeft dan hou je in het midden welke medewerker van welke winkel het is.
 
Degene met wie je appt waarvan je een screenshot plaatst op een openbaar forum ken ik persoonlijk vanuit mijn zoetwaterperiode.
ik ken hem als zeer kundig op het gebied van zoetwater. Als kind in de jaren 70 kwam ik daar al met mijn vader deze winkel is een begrip in Vlaardingen.

over zeewater kan ik niet oordelen, ik ben al jaren niet meer in deze winkel geweest. Ondanks dat @Erbe2307 gelijk heeft vind ik het onnodig om een screenshot te plaatsen met volledige naam
had gewoon even aangegeven wat jouw leverancier je doorgeeft dan hou je in het midden welke medewerker van welke winkel het is.
Bij deze bedoelde ik het helemaal niet naar naar hem toe helemaal screenshot deed ik juist om te laten zien om welke steenrots het was en of het levend is of niet
Paul kan ik al Herbert jaartjes ook en nogmaals bedoelde het niet naar zal de screenshot verwijden
 
Bij deze bedoelde ik het helemaal niet naar naar hem toe helemaal screenshot deed ik juist om te laten zien om welke steenrots het was en of het levend is of niet
Paul kan ik al Herbert jaartjes ook en nogmaals bedoelde het niet naar zal de screenshot verwijden
Ha sorry ik kom bij nader inzien best wat streng uit de hoek niet zo bedoeld
 
Weet iemand hoe ik een foto kan verwijderen die ik heb geplaatst
Alvast bedankt
Dat lukt niet meer als er al berichten na jouw bericht zijn geplaatst maar laat maar zo kerel je intenties zijn zuiver en zo’n ramp is het ook niet je snapt mijn punt (eigenlijk is dit een algemene regel hier liever geen namen noemen vele winkels zijn ook sponsor van dit forum) helemaal goed zo en inderdaad Paul is een topgozer !
 
Dat lukt niet meer als er al berichten na jouw bericht zijn geplaatst maar laat maar zo kerel je intenties zijn zuiver en zo’n ramp is het ook niet je snapt mijn punt (eigenlijk is dit een algemene regel hier liever geen namen noemen vele winkels zijn ook sponsor van dit forum) helemaal goed zo en inderdaad Paul is een topgozer !
Jazeker snap ik die
Daarom leg ik ook uit dat het goede bedoelingen zijn 👍
 
Bovenaan