Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart: Nitraat te hoog, Fosfaat laag

Gerard058

New member
Op dit moment ben ik bezig met het opstarten van een Blue Marine 60. Ik heb ervoor gekozen op 'schoon' te starten met Real Reef Rock en verder niks. De bak heb ik nu ongeveer 8 weken draaien, het duurde erg lang voordat het iets gebeurde. Op een gegeven moment kreeg ik algen op de ruiten waardoor ik wist dat er wat gebeurde. De nitriet schoot omhoog, dit heeft ongeveer maximaal 2 weken geduurd voordat de algen verdwenen en alles weer 'helder' is. Toch voordat ik ga beginnen aan koralen / lagere dieren wil ik alles goed hebben en zit nog met wat verschillen en vooral een hoge nitraat piek die niet weg wil.

Vandaag heb ik de volgende waardes gemeten: (salifert)

Ph: 8
KH: 4.8
Calsium: 410
Mg: 1200
No2: 0
No3: 50 tot 100 (zit wat tussen de kleuren in, zeg 75)
Fosfaat: 0 (helder, niet meetbaar)

Nu stoort het mij natuurlijk dat de No3 te hoog is. Maar is het verlagen van de No3 wel goed mogelijk als de Fosfaat zo laag is? Tevens is volgens mij de KH aan de lage kant.

Wie kan mij goed advies geven om deze waarde bij te sturen zodat ik van start kan met wat koraaltjes?

bedankt!

Patrick_NL

ZOAddict
Kh te laag, nitraat te hoog en fosfaat te laag.
Wat je het beste kan doen om snel resultaat te hebben is 50 - 80 procent van het water verversen met natuurlijk zeewater van de aquariumwinkel.
Dan is je nitraat minimaal gehalveerd en je Kh weer in de goede richting.

Je hebt wel bacterien toegevoegd tijdens de opstart? Want RRR is gewoon dood steen..

OP
G

Gerard058

New member
Bedankt voor je reactie! Het klopt dat die waarden niet kloppen. Ik maak zelf zeewater aan met osmose en zout van Reef Crystals. Ik heb helaas geen winkel in de buurt met natuurlijk zeewater (is dit ergens bestelbaar?).

Volgens de bronnen moet Real Reef Rock bacteriën bevatten, ik heb geen extra bacteriën toegevoegd.

Patrick_NL

ZOAddict
Bedankt voor je reactie! Het klopt dat die waarden niet kloppen. Ik maak zelf zeewater aan met osmose en zout van Reef Crystals. Ik heb helaas geen winkel in de buurt met natuurlijk zeewater (is dit ergens bestelbaar?).

Volgens de bronnen moet Real Reef Rock bacteriën bevatten, ik heb geen extra bacteriën toegevoegd.
Die verhalen over bacteriën op droog steen is allemaal verkoop praatjes. Ja er zal best iets op zitten, maar lang niet genoeg. Of het overleefd niet.

Zeewater kan je vaak bestellen, kijk ff bij de sponsors, of bij het aangeboden op dit forum.

OP
G

Gerard058

New member
Gezien maar met alleen palletverzending is het geen optie voor een aantal liters. Ik zal toch moeten kijken of ik het in balans krijg. Zou het toevoegen van extra bacteriën invloed hebben?

Patrick_NL

ZOAddict
Als vers zeewater geen optie is, dan een (zeer) goed zout gebruiken en inderdaad een bacterie-kuurtje doen.
Vers is aan te bevelen, maar het kan ook anders.
Belangrijkste is een goede biomassa op te bouwen.

Patrick_NL

ZOAddict
Je bent met dood materiaal opgestart. De bacterien die je nu in je bak hebt, zijn aan komen waaien met pompen, handen in het water, etc.. Voeg een grote dosis echte bacteriestammen toe en je nitraat wordt wel afgebroken. Je hebt blijkbaar wel bacterien die de nitriet om kunnen zetten, maar niet die nitraat omzetten.

Dat is het probleem tegenwoordig met iedereen die "schoon" opstart. Zeewater heeft veel meer balans nodig dan zoetwater..

Patrick_NL

ZOAddict
Maar zonder fosfaat kan je nitraat ook nooit zakken...?
Waarom niet? Alleen niet via de koolstof methode, maar er zijn meer mogelijkheden..

Bovenaan