Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart met Dr Tim's One and Only

Rene1956

ZeewaterForum lid
Aangezien ik goede ervaringen had met de opstart van mijn eerste bak ga ik ook voor mijn nieuwe bak proberen op te starten volgens de methode van dr. Tim's. Ik ben niet van de lange verhalen schrijven maar zal hier eens bijhouden hoe dit gaat. Ik weet dus niet of dit een positief of negatief verhaal wordt maar wellicht dat ander opstarters hier iets mee kunnen.

Betreft een systeem, incl. stekkenbak, quarantainebakjes en sump van ca. 2000 liter. Ik meet de pH en de NH3 constant met een Seneye en de NO2 met een Saliferttest.

Ik ben begonnen met het lijmen van ca. 200 kg kalksteenrots. Vervolgens systeem twee weken laten draaien met omosewater om alles te testen en uit te logen. Vervolgens leeg laten lopen en schoongespoten.

Inmiddels heb ik de bak gevuld tot het rif onder stond met 1200 liter zeewater met een zoutgehalte van 22 PPT, een temp. van 28 graden en afgeplakt met zwart plastic.

Op de eerste dag heb ik een fles One and Only toevevoegd en 60 ml van de stamoplossing NH3 (Ammonium Chloride (Salmiak) 153 gram op 1 ltr. osmosewater).

Dag 2: pH 8.17 - NH3 0.041 - NO2 0 Zie verder nog niks gebeuren

Dag 3: Nog eens 60 ml stamoplossing toegevoegd
pH 8.14 - NH3 0.069 - NO2 niet gemeten

Dag 4: pH 8.11 - NH3 0.063 (deze lijkt nu iets dalende te zijn) - NO2 niet gemeten

Wordt vervolgd
1693918131499.jpeg

2 vraagjes :
Waarom je bak niet voledig afvullen , zie nl nog steeds scape droog staan en als je later gaat afvullen krijg je weer een opstartfase , en waarom 28 graden.
Grtz jack

Is al een wat oudere foto. Deze staat nu vrijwel helemaal onder water, Op Amerikaanse forums had ik gelezen dat je het beste op kunt starten met een lager zoutgehalte en een wat hogere temperatuur, vandaar dat ik dit nu zo probeer.

Update:

Dag 5: pH 8.13 - NH3 0.063 - No2 niet gemeten. Er gebeurt nog niet veel. Zou volgens handleiding al wel moeten zakken. Begin een beetje te twijfelen. Ik heb de temp. iets naar beneden gezet naar 26 graden, kijken of dat iets doet.

Dag 6: pH 8.11 - NH3 0.053 - No2 niet gemeten (doe ik morgen). Een lichte daling van de NH3 ingezet? Gaat hopenlijk door. Wel weer 60 ML van de stamoplossing toegevoegd (na de meting uiteraard). Daarna NH3 0.074. Afwachten wat er verder gaat gebeuren.

2 vraagjes :
Waarom je bak niet voledig afvullen , zie nl nog steeds scape droog staan en als je later gaat afvullen krijg je weer een opstartfase , en waarom 28 graden.
Grtz jack

Is al een wat oudere foto. Deze staat nu vrijwel helemaal onder water, Op Amerikaanse forums had ik gelezen dat je het beste op kunt starten met een lager zoutgehalte en een wat hogere temperatuur, vandaar dat ik dit nu zo probeer.

Nitrificerende bacteriën gedijen inderdaad het beste bij een hogere temperatuur en lager zoutgehalte. Dus door in de opstart fase deze “afwijkende” waardes te hanteren is het idee dat je zorgt voor een snellere ontwikkeling van een goede populatie van deze bacteriën.
Mogelijk helpt het ook om ongewenste organismen in deze fase onder de duim te houden.

Tim Hovanec heeft hier in de jaren 90 veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en daar zijn zijn producten uit voortgekomen.

Update:

Dag 7: pH 8.02 - NH3 0.062 (NH3-N volgens Salifert1.5) - NO2 0

Dag 8: pH 7.91 - NH3 0.047 (NH3-N 1) - NO2 0 - NO3 22

NH3 daalt nu met bijna 0.001 punt per uur. 2/3 van de dosering ammunium is dus inmiddels afgebroken. De stijging in de NO2 heb ik gemist maar mijn NO3 staat inmiddels op 22ppm dus die is dan denk ik ongemerkt al gelijk omgezet naar nitraat. Mijn NH0 is onder de 0.05 dus volgens de handleiding zou ik morgen dus de eerste vissen mogen plaatsen. Ga dus nu beginnen met mijn temperatuur nog iets terug te brengen en mijn zoutgehalte naar 30 PPT. Ook denk ik dat ik vast een filterblok van mijn oude bak in de nieuwe zet. Die kan kan misschien vast meehelpen de nitraat naar beneden te brengen.

Heel benieuwd hoe dit zicht ontwikkeld..
Ik ben altijd bang dat de cultuur niet "divers" genoeg is, en dat je op deze manier totaal geen resistentie hebt tegen bepaalde plagen en algen.. puur omdat er microfauna ontbreekt..

Maar k ga dit volgen, Donders interresant

Update:

Dag 8: pH 7.7 - NH3 0.01 (NH3-N volgens Salifert <5) - NO2 0 - NO3 85

Totale dosering van 180 ml stamoplossing Ammonium dus in 8 dagen bijna naar 0 en omgezet naar nitraat (nitriet heb ik nooit kunnen meten) Die is dus nu enorm hoog. Ik heb al bijna een jaar een groot bioblok meedraaien in mijn andere sump en daar goede resultaten mee behaald met het verminderen van nitraat. Was in het begin ook heel erg hoog en zit nu op een niveau dat in soms moet bijdoseren. Deze gaat, samen met een aantal stenen dan morgen over in de nieuwe bak. Ik weet inderdaad niet of de bacteriencultuur van One and Only "divers" genoeg is om ook de nitraat aan te pakken. Verder misschien nog kijken of er aan paar kilo verse levende steen te komen is voor in de sump. Daarna maar eens kijken of ik wat vis over kan zetten. Volgens handleiding nog een paar keer testen en op dag 14 een 25% waterwissel doen

Sorry, typefoutje. NH3-N moet uiteraard zijn < 0,5. Verder toch nog een extra test gedaan. Gisteravond laat nog eens 60 ml van de stamoplossing gedoseerd. NH3 ging uiteraard weer omhoog maar vanmorgen vroeg al niet meer meetbaar. Volledige dosis dus in een nacht afgebroken. Wel zie ik mijn pH steeds verder dalen (7,7) en de NH4 stijgen (29,5). Als ik het goed begrijp is er een relatie tussen pH en de verhouding NH3 / NH4.

Update:

Dag 9 en verder: pH 8.01 - NH3 en NO2 niet of nauwelijks meetbaar, ondanks dat ik toch nog een keer ammunium gedoseerd heb. Temperatuur en zoutwaarde inmidddels op normaal gezet en verlichting op lage stand staat nu ook aan. Mijn sump draait nu ook mee.
Volgens handleiding inmiddels 25% waterwissel gedaan (weet eigenlijk niet waarom dit geadviseerd wordt). Nitraat wel erg hoog, daar gaan we nu maar aan werken.
Inmiddels aantal vissen en paar leders en buttons in de bak gezet. Algengroei tot nu toe niet gezien maar gaat ongetwijfeld komen met zoveel nitraat en fosfaat. Tot nu toe maakt Dr. Tim's wel waar wat ze beloven.

Update:

Dag 9 en verder: pH 8.01 - NH3 en NO2 niet of nauwelijks meetbaar, ondanks dat ik toch nog een keer ammunium gedoseerd heb. Temperatuur en zoutwaarde inmidddels op normaal gezet en verlichting op lage stand staat nu ook aan. Mijn sump draait nu ook mee.
Volgens handleiding inmiddels 25% waterwissel gedaan (weet eigenlijk niet waarom dit geadviseerd wordt). Nitraat wel erg hoog, daar gaan we nu maar aan werken.
Inmiddels aantal vissen en paar leders en buttons in de bak gezet. Algengroei tot nu toe niet gezien maar gaat ongetwijfeld komen met zoveel nitraat en fosfaat. Tot nu toe maakt Dr. Tim's wel waar wat ze beloven.

Waterwissel is misschien in po4 en no3 Naar beneden te halen

Waterwissel is misschien in po4 en no3 Naar beneden te halen
Dat denk ik inderdaad ook. Alleen van bijna 100 ppm naar dan 75 ppm zet ook weinig zoden aan de dijk. Zal toch op een biologische manier naar beneden gebracht moeten worden.

Dat denk ik inderdaad ook. Alleen van bijna 100 ppm naar dan 75 ppm zet ook weinig zoden aan de dijk. Zal toch op een biologische manier naar beneden gebracht moeten worden.

Ja indd is allebei vrij hoog. Maar misschien brengt het de bacteriecultuur beter op gang

Bovenaan