Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opleiding mariene bioloog

Kiwi286

ZeewaterForum lid
Hoi leden,
Na een lange zoektocht op internet blijft mijn vraag helaas onbeantwoord. Oftewel, ik krijg 50 verschillende antwoorden.
Daarom dacht ik, wellicht met wat geluk weet een lid, of leden, het antwoord.
Ik wil ontzettend graag marine bioloog worden. Ik doe momenteel een tweetalige (dus zo'n 80% in het engels, en krijg hier van eind dit jaar een examen en certificaat etc) vwo opleiding en zit in de 3e. Dus tijd voor de profiel keuzes.
Enkel begin ik zo'n mijn betwijfelingen te krijgen of ik dit jaar ga halen. En wil wellicht overwegen naar havo te gaan, aangezien ik vrees dat vwo gewoon te hoog gegrepen is en ik al 3 jaar best wel een beetje struggle.
Maar, zou ik de opleiding marine bioloog kunnen volgen met een havo diploma?
Ik wil sowieso in het buitenland gaan studeren als dit mogelijk is.

En welke profiel keuze hoort hier bij? Ik las verschillende dingen. Uiteraard Natuur en gezondheid met biologie en scheikunde. Maar of natuurkunde een vereiste was kon ik niet vinden. Toevallig iemand die hier het antwoord op weet?

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Zo grote zoektocht is het niet hier staat het antwoord op je vraag (toelatingseisen)

Danielleg

ZeewaterForum lid
Hoi, zelf studeer ik nu hbo toegepaste biologie. Hiervanuit kun je mariene biologie gaan studeren mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet en je moet een premaster volgen. Op de middelbare school heb ik de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde in mijn vakkenpakket gehad. Daar heb ik nu profijt van👍🏻

Mooneater

Thijs
Ik heb Mariene Biologie gedaan in Groningen, maar dit is alweer meer dan 10 jaar geleden, dus ik kan je helaas geen tips geven hoe hier tegenwoordig in te stromen vanaf de havo.
Een mede-student destijds van mij was ingestroomd via de opleiding tot laborant als ik mij meen te herinneren, dat was dacht ik MBO (?).
Het kan dus zeker!

Sjoerd92

ZeewaterForum lid
Ik ben een aantal jaar geleden afgestudeerd ( niet in dezelfde studie maar wel soortgelijk vakgebied) waar ik de route havo>hbo> uni heb gevolgd. Ik had op de middelbare de keuze om havo of vwo te doen waar ik als slechte student liever ging voor het 'makkelijkere' dan de moeilijke weg. Ikzelf heb spijt van deze keuze doordat je vanuit vwo makkelijker de universiteit binnen komt, een master volgt en dus meer keuze hebt. Je kan na de havo wel een propedeuse halen en dan alsnog naar de uni dus er is wel een 'tweede' kans.

Indien vwo niet lukt dan moet je zeker doen wat beter past en voor havo gaan, maar zolang je de twijfel hebt voor marine biologie/universiteit-studies zou ik proberen vwo te blijven doen om de optie toch open te houden. In het kader van opties open houden kan je altijd voor NG met natuurkunde en wiskunde B gaan, dan heb je sowieso praktisch alles wat je ooit nodig kan hebben voor een studie in de beta wetenschappen.

Wellicht kan je ook in gesprek gaan met een decaan op je school, deze hebben vaak ook een goed inzicht!

Bovenaan