Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Oorzaak geen Sps houden

Dat dacht ik ook. Maar blijkbaar is het toch lastig voor deze chemicus.

Hoe moet je dan als leek meteen de goede keuzes maken?

Ik dacht namelijk dat mijn basis goed (genoeg) was. Vandaar ook dat ik met jullie wil sparren waar het anders moet.

.

sparren op een forum......mag ik glimlachen.
allereerst krijg je adviezen dat je een boekje moet lezen, daarnaast zoals overal copyeren mensen elkaar en of herhalen elkaar.

Iodine, het meten is al knap lastig. icp meting is al niet echt betrouwbaar vanwege transportijd na monstername enz.
Praat ik nog niet eens over die thuissetjes....drie cijfers achter de komma en nauwkeurigheid......
Tegenstrijdig op internationale fora doet er nog een schepje bovenop.

Sturen op resultaat, helaas is de reactietijd van koralen bij hele kleine stapjes ook heel klein en of zie je weinig gebeuren totdat je over een limiet heen gaat...dan volgt de dood cq verlies heeeel snel.

wat je ook doet, doe het langzaam en maak veranderingen cq aanpassingen niet te snel.
 
Wat ik me nog wel afvraag, je heb de leds zelf gemaakt.

Zijn de gebruikte leds + spectrum + hoeveelheid gebaseerd op een andere unit?
 
Zorg dat je eerst het volgende (de basis) op orde hebt:
KH op niveau (7-9)
Ca op niveau (400-450)
Mg op niveau (1300+)
NO3 op niveau (1-5)
PO4 op niveau (0.01-0.08)
Genoeg licht (t5 of goede LED)
Genoeg stroming (20-40x de bakinhoud, opvoer niet meetellen).

Als je dit allemaal constant houd over de tijd, dan komt de groei vanzelf.

Helemaal eens met Mooneater (en andere hebben het ook al genoemd), zorg eerst dat de basis in orde is en constant over een lange tijd. Vind het een hele interessante discussie over Jood maar dan heb je het volgens mij over het fine tunen. Met goede verlichting, voldoende stroming, constante waterkwaliteit, waterwissels, eiwitafschuimer (draai zelf zonder maar raad het niet aan) en osmosewater moet het `zeker mogelijk zijn om eenvoudige steenkoralen te houden. Moet wel alles kloppen.
Ik heb het idee dat je verlichting de grote boosdoener is. Zelfbouw LED armaturen is mogelijk maar niet de gemakkelijkste weg voor goede verlichting. Ik zelf draai momenteel met 6 x 39 W T5, een bewezen verlichting wat qua aanschaf niet te veel kost (zeker niet als je deze 2e hands op de kop kan tikken).

Methodes als DSR e.d. kan overigens ook maar zelf draai ik al jaren met waterwissels wat ik namelijk eenvoudiger vind (maar dat is geheel persoonlijk).
 
Wat ik me nog wel afvraag, je heb de leds zelf gemaakt.

Zijn de gebruikte leds + spectrum + hoeveelheid gebaseerd op een andere unit?

Ja de led units zijn zelf gemaakt. Ik heb de golflengtes gebaseerd op kessil en ai. En op de theorieische PUR waardes voor koraal. Vandaar voornamelijk de rage van 395nm tot 485 en iets uit te rode spectum met wat cold wit.
 
sparren op een forum......mag ik glimlachen.
allereerst krijg je adviezen dat je een boekje moet lezen, daarnaast zoals overal copyeren mensen elkaar en of herhalen elkaar.

Iodine, het meten is al knap lastig. icp meting is al niet echt betrouwbaar vanwege transportijd na monstername enz.
Praat ik nog niet eens over die thuissetjes....drie cijfers achter de komma en nauwkeurigheid......
Tegenstrijdig op internationale fora doet er nog een schepje bovenop.

Sturen op resultaat, helaas is de reactietijd van koralen bij hele kleine stapjes ook heel klein en of zie je weinig gebeuren totdat je over een limiet heen gaat...dan volgt de dood cq verlies heeeel snel.

wat je ook doet, doe het langzaam en maak veranderingen cq aanpassingen niet te snel.

Net de silicaat filter op de RO installatie aangesloten. En inmiddels gestart met de jodide doseringen.

Hopelijk gaan de dinoflagellate daardoor verminderen. Waarschijnlijk ga ik ook opnieuw een sessie bacteriën toevoegen starten om het concureren te starten met mogelijke nog een koolstofbron.
 
Ja de led units zijn zelf gemaakt. Ik heb de golflengtes gebaseerd op kessil en ai. En op de theorieische PUR waardes voor koraal. Vandaar voornamelijk de rage van 395nm tot 485 en iets uit te rode spectum met wat cold wit.
Dan zal dat idd wel goed zitten.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Hopelijk lukt t nu wel :)
 
Dan zal dat idd wel goed zitten.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Hopelijk lukt t nu wel :)

Waarschijnlijk komen we dat over een paar maanden te weten. Heb in ieder geval mijn Verlichtingschema weer aangepast dat ik tussen 12 en 2 weer op 100% draai. Foto tje om een idee te krijgen van de lampen. Ik had dit namelijk naar beneden geschroefd omdat ik dacht dat het om bleaching ging. (foto 2) deze leek (februari vorige jaar) goed te gaan. Poliepen uit en van de ene op de andere dag overal witte lijnen zichtbaar en eenn aantal dagen later weefsel loslaten. Gezien deze hoog in de tank zat ging ik uit van bleaching. DSC_1055.JPG
 

Bijlagen

  • DSC_0486.JPG
    DSC_0486.JPG
    123,6 KB · Weergaven: 26
In aanvulling op eerdere berichten: het kan moeilijk zijn door de bomen het bos nog te zien. Kijk naar de bakken van degenen van wie je advies aanneemt. Dat geeft een indicatie voor de te behalen resultaten met de gegeven adviezen.
 
Waarschijnlijk komen we dat over een paar maanden te weten. Heb in ieder geval mijn Verlichtingschema weer aangepast dat ik tussen 12 en 2 weer op 100% draai. Foto tje om een idee te krijgen van de lampen. Ik had dit namelijk naar beneden geschroefd omdat ik dacht dat het om bleaching ging. (foto 2) deze leek (februari vorige jaar) goed te gaan. Poliepen uit en van de ene op de andere dag overal witte lijnen zichtbaar en eenn aantal dagen later weefsel loslaten. Gezien deze hoog in de tank zat ging ik uit van bleaching. Bekijk bijlage 501323

Ziet dr mooi uit:)

Zou t opbouwen van je verlichting wel even geleidelijk aan doen hoor van 45 naar 100 is wel een forse stap, voor dat echt alles gaat bleken;)
 
Geen idee of dat zo is. Kip en ei: niet-optimale omstandigheden zorgen ervoor dat ongewenste organismen ruimte kunnen pakken.

Ik lees juist dat ze silica verhogen en nitraat en fosfaat bij dit type plaag. Om diatoms als concurrentie te laten groeien. Hmmm. Deze zijn al momenteel in de range misschien maar eventjes zo laten en de tips op het andere forums volgen. Heeft iemand ervaring met amphidinium dinoflagellate? Op dit forum kan ik er niets over vinden.
 
Ik lees juist dat ze silica verhogen en nitraat en fosfaat bij dit type plaag. Om diatoms als concurrentie te laten groeien. Hmmm. Deze zijn al momenteel in de range misschien maar eventjes zo laten en de tips op het andere forums volgen. Heeft iemand ervaring met amphidinium dinoflagellate? Op dit forum kan ik er niets over vinden.

Dino's onderdruk je binnen no time (al zullen er ook wel taai te bestrijden tussen zitten, maar die zijn anders van vorm) , maar de meest voorkomende zoals degene die jij aanhaalt klopt het bovenstaande wel in mijn ervaring .
Te weinig diversiteit in je bak , levende plankton voeren en je vissen veel voeren met veel diepvriesvoer (krill-mysis-artemia) om de mineralisatie te verbeteren . De plankton vreet je stenen onrechtstreeks ook schoon !
Ik voeg periodiek ook altijd kraanwater toe om silicaat aan te vullen voor diatomen , plankton wordt ook met kraanwater gekweekt .
Ik kan me dus wel vinden in bovenstaande , alhoewel ik dat zelf niet met pure no3 en po4 zou doen (dat is niet de natuurlijke weg , wat dus ook flink fout kan gaan omdat je de overige bouwstoffen niet toevoegt)
Bovenstaande gaat eigenlijk ook voor flap op .
 
Dino's onderdruk je binnen no time (al zullen er ook wel taai te bestrijden tussen zitten, maar die zijn anders van vorm) , maar de meest voorkomende zoals degene die jij aanhaalt klopt het bovenstaande wel in mijn ervaring .
Te weinig diversiteit in je bak , levende plankton voeren en je vissen veel voeren met veel diepvriesvoer (krill-mysis-artemia) om de mineralisatie te verbeteren . De plankton vreet je stenen onrechtstreeks ook schoon !
Ik voeg periodiek ook altijd kraanwater toe om silicaat aan te vullen voor diatomen , plankton wordt ook met kraanwater gekweekt .
Ik kan me dus wel vinden in bovenstaande , alhoewel ik dat zelf niet met pure no3 en po4 zou doen (dat is niet de natuurlijke weg , wat dus ook flink fout kan gaan omdat je de overige bouwstoffen niet toevoegt)
Bovenstaande gaat eigenlijk ook voor flap op .

Ik geef 4 soorten diepvries gemengd. Naar het is al een poosje geleden dat ik levend phytoplankton heb gevoerd. (was steeds op bij in Breda.) binnenkort moet ik toch die kant uit hopelijk hebben ze dan weer wat. Ik heb nu laatst een Di filter op de RO aangesloten om dat deze veel silicaat bevatte (0,133 ppm). Vraag me af of het nu verstandig is. Daarnaast wil ik binnenkort op advies van het andere forum gaan afzuigen over uv en met een 5 micron filter het water terug voeren. (om de dag of om de twee)
 
Nou inmiddels heb ik een par meter binnen (seneye reef) wat ik nu meet is dat mijn lampen erg te vergelijken zijn met AI prime 50W om 13 uur (90%vermogen) (https://www.hennings-miniriff.ch/led-module/aqua-illumination/aqua-illumination-prime-50-w/)

Ik heb nu 3 aanpassingen gedaan. Jodide (0.01ppm momenteel) toevoegen kalium (370) toevoegen en mijn lampen weer op vol. (ga er nog een 4e bijplaatsen en mogelijk nog t5) Wat me wel opvalt is dat mijn duncan inmiddels weer aan het terug groeien is. Het weefsel op de rand was er niet en groei nu terug op de steel inmiddels.

Wat me wel opvalt is dat mijn cespitularia het slechter is gaan doen.

Fosfaat is 0,02 nitraat 5 ppm momenteel.
 

Bijlagen

  • DSC_0710.JPG
    DSC_0710.JPG
    107,5 KB · Weergaven: 23
ik Zou zeggen te weinig licht. Op 350 liter 135 watt verlichting op 45% zetten is echt te weinig. Ik heb 450 liter water en ongeveer 240 watt verlichting op de piek van de dag.
Beste,

Mbt het licht. Ik heb een Reefer 350 en de bijgeleverde HYDRA’s 26 hebben elk maar 80 watt.
Ik draai op piek aan 75x2 watt (6u) met ranges erbij 12u/dag verlichting. mijn koralen doen het allemaal vrij goed. Redsea moet dit toch voldoende berekend hebben? Of geven die hydra’s meer dan de wattage mij vertelt?

Groeten Steven
 
Even een update.

Ben nu dagelijks jodide en kalium aan het toevoegen en dit veranderd veel de Duncan is weer aan het aangroeien en herstellen.
Ga de kalium langzaam naar 380ppm brengen. (persoonlijke denk ik dat dit de oorzaak was)

Heb voor de zekerheid de lampen anders gehangen en er nu 4x45w hangen en en zeer recent één t5.

Onlangst dus weer een sps stekjes gehaald.
 

Bijlagen

  • DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    113,3 KB · Weergaven: 18
Even een update.

Ben nu dagelijks jodide en kalium aan het toevoegen en dit veranderd veel de Duncan is weer aan het aangroeien en herstellen.
Ga de kalium langzaam naar 380ppm brengen. (persoonlijke denk ik dat dit de oorzaak was)

Heb voor de zekerheid de lampen anders gehangen en er nu 4x45w hangen en en zeer recent één t5.

Onlangst dus weer een sps stekjes gehaald.
Ik heb hier een paar maand terug ook een topic over geplaatst. Was bij mij ook het kalium. Na 2 weken stonden veel poliepen terug open ;)
 
Bovenaan