Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Oorzaak geen Sps houden

jdk

Senior Forumlid
#41
Dat dacht ik ook. Maar blijkbaar is het toch lastig voor deze chemicus.

Hoe moet je dan als leek meteen de goede keuzes maken?

Ik dacht namelijk dat mijn basis goed (genoeg) was. Vandaar ook dat ik met jullie wil sparren waar het anders moet.

.
sparren op een forum......mag ik glimlachen.
allereerst krijg je adviezen dat je een boekje moet lezen, daarnaast zoals overal copyeren mensen elkaar en of herhalen elkaar.

Iodine, het meten is al knap lastig. icp meting is al niet echt betrouwbaar vanwege transportijd na monstername enz.
Praat ik nog niet eens over die thuissetjes....drie cijfers achter de komma en nauwkeurigheid......
Tegenstrijdig op internationale fora doet er nog een schepje bovenop.

Sturen op resultaat, helaas is de reactietijd van koralen bij hele kleine stapjes ook heel klein en of zie je weinig gebeuren totdat je over een limiet heen gaat...dan volgt de dood cq verlies heeeel snel.

wat je ook doet, doe het langzaam en maak veranderingen cq aanpassingen niet te snel.
 
#43
Zorg dat je eerst het volgende (de basis) op orde hebt:
KH op niveau (7-9)
Ca op niveau (400-450)
Mg op niveau (1300+)
NO3 op niveau (1-5)
PO4 op niveau (0.01-0.08)
Genoeg licht (t5 of goede LED)
Genoeg stroming (20-40x de bakinhoud, opvoer niet meetellen).

Als je dit allemaal constant houd over de tijd, dan komt de groei vanzelf.
Helemaal eens met Mooneater (en andere hebben het ook al genoemd), zorg eerst dat de basis in orde is en constant over een lange tijd. Vind het een hele interessante discussie over Jood maar dan heb je het volgens mij over het fine tunen. Met goede verlichting, voldoende stroming, constante waterkwaliteit, waterwissels, eiwitafschuimer (draai zelf zonder maar raad het niet aan) en osmosewater moet het `zeker mogelijk zijn om eenvoudige steenkoralen te houden. Moet wel alles kloppen.
Ik heb het idee dat je verlichting de grote boosdoener is. Zelfbouw LED armaturen is mogelijk maar niet de gemakkelijkste weg voor goede verlichting. Ik zelf draai momenteel met 6 x 39 W T5, een bewezen verlichting wat qua aanschaf niet te veel kost (zeker niet als je deze 2e hands op de kop kan tikken).

Methodes als DSR e.d. kan overigens ook maar zelf draai ik al jaren met waterwissels wat ik namelijk eenvoudiger vind (maar dat is geheel persoonlijk).
 
OP
OP
S

supperguppy

ZeewaterForum lid
#44
Wat ik me nog wel afvraag, je heb de leds zelf gemaakt.

Zijn de gebruikte leds + spectrum + hoeveelheid gebaseerd op een andere unit?
Ja de led units zijn zelf gemaakt. Ik heb de golflengtes gebaseerd op kessil en ai. En op de theorieische PUR waardes voor koraal. Vandaar voornamelijk de rage van 395nm tot 485 en iets uit te rode spectum met wat cold wit.
 
Leuk bevonden: p.b.
OP
OP
S

supperguppy

ZeewaterForum lid
#45
sparren op een forum......mag ik glimlachen.
allereerst krijg je adviezen dat je een boekje moet lezen, daarnaast zoals overal copyeren mensen elkaar en of herhalen elkaar.

Iodine, het meten is al knap lastig. icp meting is al niet echt betrouwbaar vanwege transportijd na monstername enz.
Praat ik nog niet eens over die thuissetjes....drie cijfers achter de komma en nauwkeurigheid......
Tegenstrijdig op internationale fora doet er nog een schepje bovenop.

Sturen op resultaat, helaas is de reactietijd van koralen bij hele kleine stapjes ook heel klein en of zie je weinig gebeuren totdat je over een limiet heen gaat...dan volgt de dood cq verlies heeeel snel.

wat je ook doet, doe het langzaam en maak veranderingen cq aanpassingen niet te snel.
Net de silicaat filter op de RO installatie aangesloten. En inmiddels gestart met de jodide doseringen.

Hopelijk gaan de dinoflagellate daardoor verminderen. Waarschijnlijk ga ik ook opnieuw een sessie bacteriën toevoegen starten om het concureren te starten met mogelijke nog een koolstofbron.
 

Sneakimonky

Senior Forumlid
#46
Ja de led units zijn zelf gemaakt. Ik heb de golflengtes gebaseerd op kessil en ai. En op de theorieische PUR waardes voor koraal. Vandaar voornamelijk de rage van 395nm tot 485 en iets uit te rode spectum met wat cold wit.
Dan zal dat idd wel goed zitten.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Hopelijk lukt t nu wel :)
 
OP
OP
S

supperguppy

ZeewaterForum lid
#47
Dan zal dat idd wel goed zitten.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Hopelijk lukt t nu wel :)
Waarschijnlijk komen we dat over een paar maanden te weten. Heb in ieder geval mijn Verlichtingschema weer aangepast dat ik tussen 12 en 2 weer op 100% draai. Foto tje om een idee te krijgen van de lampen. Ik had dit namelijk naar beneden geschroefd omdat ik dacht dat het om bleaching ging. (foto 2) deze leek (februari vorige jaar) goed te gaan. Poliepen uit en van de ene op de andere dag overal witte lijnen zichtbaar en eenn aantal dagen later weefsel loslaten. Gezien deze hoog in de tank zat ging ik uit van bleaching. DSC_1055.JPG
 

Bijlagen

#48
In aanvulling op eerdere berichten: het kan moeilijk zijn door de bomen het bos nog te zien. Kijk naar de bakken van degenen van wie je advies aanneemt. Dat geeft een indicatie voor de te behalen resultaten met de gegeven adviezen.
 

Sneakimonky

Senior Forumlid
#49
Waarschijnlijk komen we dat over een paar maanden te weten. Heb in ieder geval mijn Verlichtingschema weer aangepast dat ik tussen 12 en 2 weer op 100% draai. Foto tje om een idee te krijgen van de lampen. Ik had dit namelijk naar beneden geschroefd omdat ik dacht dat het om bleaching ging. (foto 2) deze leek (februari vorige jaar) goed te gaan. Poliepen uit en van de ene op de andere dag overal witte lijnen zichtbaar en eenn aantal dagen later weefsel loslaten. Gezien deze hoog in de tank zat ging ik uit van bleaching. Bekijk bijlage 501323
Ziet dr mooi uit:)

Zou t opbouwen van je verlichting wel even geleidelijk aan doen hoor van 45 naar 100 is wel een forse stap, voor dat echt alles gaat bleken;)
 
OP
OP
S

supperguppy

ZeewaterForum lid
#52
Geen idee of dat zo is. Kip en ei: niet-optimale omstandigheden zorgen ervoor dat ongewenste organismen ruimte kunnen pakken.
Ik lees juist dat ze silica verhogen en nitraat en fosfaat bij dit type plaag. Om diatoms als concurrentie te laten groeien. Hmmm. Deze zijn al momenteel in de range misschien maar eventjes zo laten en de tips op het andere forums volgen. Heeft iemand ervaring met amphidinium dinoflagellate? Op dit forum kan ik er niets over vinden.
 

GlennF

Senior Forumlid
#54
In grote lijne hiermee eens.


Het kan allemaal wel en sneller maar dit is geheel afhankelijk van het formaat en je eigen skills.

Zowieso af te raden aan beginners, die nog de basis moeten leren beheersen.


Screenshot_20190114-135924_Chrome.jpg
 

erwin2

Senior Forumlid
#55
Ik lees juist dat ze silica verhogen en nitraat en fosfaat bij dit type plaag. Om diatoms als concurrentie te laten groeien. Hmmm. Deze zijn al momenteel in de range misschien maar eventjes zo laten en de tips op het andere forums volgen. Heeft iemand ervaring met amphidinium dinoflagellate? Op dit forum kan ik er niets over vinden.
Dino's onderdruk je binnen no time (al zullen er ook wel taai te bestrijden tussen zitten, maar die zijn anders van vorm) , maar de meest voorkomende zoals degene die jij aanhaalt klopt het bovenstaande wel in mijn ervaring .
Te weinig diversiteit in je bak , levende plankton voeren en je vissen veel voeren met veel diepvriesvoer (krill-mysis-artemia) om de mineralisatie te verbeteren . De plankton vreet je stenen onrechtstreeks ook schoon !
Ik voeg periodiek ook altijd kraanwater toe om silicaat aan te vullen voor diatomen , plankton wordt ook met kraanwater gekweekt .
Ik kan me dus wel vinden in bovenstaande , alhoewel ik dat zelf niet met pure no3 en po4 zou doen (dat is niet de natuurlijke weg , wat dus ook flink fout kan gaan omdat je de overige bouwstoffen niet toevoegt)
Bovenstaande gaat eigenlijk ook voor flap op .
 
OP
OP
S

supperguppy

ZeewaterForum lid
#56
Dino's onderdruk je binnen no time (al zullen er ook wel taai te bestrijden tussen zitten, maar die zijn anders van vorm) , maar de meest voorkomende zoals degene die jij aanhaalt klopt het bovenstaande wel in mijn ervaring .
Te weinig diversiteit in je bak , levende plankton voeren en je vissen veel voeren met veel diepvriesvoer (krill-mysis-artemia) om de mineralisatie te verbeteren . De plankton vreet je stenen onrechtstreeks ook schoon !
Ik voeg periodiek ook altijd kraanwater toe om silicaat aan te vullen voor diatomen , plankton wordt ook met kraanwater gekweekt .
Ik kan me dus wel vinden in bovenstaande , alhoewel ik dat zelf niet met pure no3 en po4 zou doen (dat is niet de natuurlijke weg , wat dus ook flink fout kan gaan omdat je de overige bouwstoffen niet toevoegt)
Bovenstaande gaat eigenlijk ook voor flap op .
Ik geef 4 soorten diepvries gemengd. Naar het is al een poosje geleden dat ik levend phytoplankton heb gevoerd. (was steeds op bij in Breda.) binnenkort moet ik toch die kant uit hopelijk hebben ze dan weer wat. Ik heb nu laatst een Di filter op de RO aangesloten om dat deze veel silicaat bevatte (0,133 ppm). Vraag me af of het nu verstandig is. Daarnaast wil ik binnenkort op advies van het andere forum gaan afzuigen over uv en met een 5 micron filter het water terug voeren. (om de dag of om de twee)
 

Bovenaan