Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ocean Eleven, klein - kleiner - kleinst

MarjanH

it's a way of life...
Een nieuw dagboek :) , Ocean Eleven, klein - kleiner - kleinst ...

Met dit dagboek zal ik binnenkort starten en hier mijn bevindingen vertellen over een heel klein miniatuur aquarium: de Ocean Wave van Azoo.

Azoo heeft al vele miniatuur aquariums in verschillende designs op de markt gebracht (zie link http://azooaqua.com/azoo/index.php?cPath=21 ) en sindskort de allernieuwste variaties in de vorm van de Ocean Cube en Ocean Wave daaraan toegevoegd.

Ik heb zelf gekozen voor de Ocean Wave, omdat ik het design wat mooier vind en door het schuine voorraam heb je een geheel ander zicht op het aquariumleven.

Enkele bijzonderheden:

De Ocean Wave heeft als (buiten)maat 35-30-26 cm en een inhoud van 11 liter.
Is voorzien van een eiwitafschuimer met een pompje van 360 liter per uur, met een venturi die het water van voldoende lucht voorziet.
De verlichting bestaat uit LED verlichting in de kleuren blauw en wit.

Het is de bedoeling dat met dit project(je) eerst gekeken gaat worden naar de werking van het afschuimertje, wat de verlichting doet en of lagere dieren e.d. dan inderdaad houdbaar zijn. M.a.w. is de standaard voldoende of dienen er toch aanpassingen te gaan plaatsvinden en zo ja welke zouden dat dan zijn?



Aquashopping bracht dit aquarium onder de aandacht en ik was meteen helemaal "verliefd" op dit miniatuurbakje. Vanuit een grapje heb ik mijzelf als 'tester' aangemeld, niet vermoedende dat gisteravond na kort overleg met Sander Lovink al besloten werd dat ik inderdaad op korte termijn met het projectje zou gaan starten.

Het wachten is nu op de levering van de Ocean Wave...
 

Bijlagen

  • Ocean Wave.jpg
    Ocean Wave.jpg
    56,7 KB · Weergaven: 4.235
Leuke naam Marjan, voor dit dagboekje ! :p

Veel succes met dit "project" ! En mocht je willen shoppen, mij kan je altijd bellen :D .
 
Hoi Marjan,wat een leuk project zeg,ben heel benieuwd hoe dit kleine zeeavontuur gaat lopen en zal uiteraard dit dagboek blijven volgen;)

Heel veel succes!
 
Ik ben zelf ook benieuwd naar dit avontuur.
Het bakje van Marjan gaat maandag onderweg, en wordt in de loop van volgende week bij haar thuis bezorgd.

Wordt zeker vervolgd....
 
Wij hebben pas geleden bij Reef-Corner een nanobakje helemaal ingericht gezien en waren ervan onder de indruk wat er met zo'n bakje allemaal mogelijk is.

Dit gaat helemaal leuk worden. Veel succes met de opstart van dit bakje!
Dit dagboek blijven ook zeker volgen.
 
Erg leuk ik ga dit dagboekje ook in de gaten houden !!!

Grt , marco
 
Ben erg nieuwsgierig.

Ziet er erg leuk uit.Succes!
Groetjes Bas
 
Vandaag berichtje gehad van de sponsor, het bakje word iets later geleverd, maar zeker eind van deze week.
 
Klopt, de Ocean Wave was op, heb bijbesteld, maar de levering is iets verlaat. morgen komt ie bij mij binnen, en dan stuur ik em meteen door naar Marjan..
 
Word het toch nog een fijne Sinterklaasavond ;) .


Hoewel het miniatuur aquarium er nog niet is, brengt het wel al wat 'kopzorgen' met zich mee...

Het leek heel gemakkelijk om het te vullen met water uit mijn grote aquarium, maar helaas meet ik daar momenteel een verhoging in fosfaat, nitraat en silicaat (ga vandaag nog eens testen, want ik ben wel bezig om deze waardes te verlagen uiteraard).
Wanneer deze waardes niet wat omlaag gaan, wil ik dat water dus niet gaan gebruiken in de Ocean Wave.

Ik ga er voorlopig maar vanuit dat ik met vers aangemaakt water zal moeten opstarten...

Waar ik ook al die tijd al over na aan het denken ben is het steen. Er moet niet al te veel steen in komen in dit kleine systeem, maar wel wil ik iets van een degelijke opbouw proberen te creeëren. De vraag is echter of dit systeem geschikt is om met echt vers levend te beginnen. Ik neig daarom meer naar het gebruik van levend steen van enkele weken oud.

Ik wil daarbij ook eigenlijk een pilaartje maken. Nu dacht ik zelf aan een pvc pijpje en ik wilde dat pvc als het ware inrollen met lijm en er vervolgens zand of koraalgrind aan laten hechten. En met wat uitstulpinkjes van steksteentjes zo een grillig maar mooi gevormd pilaartje laten ontstaan.
(moet me er alleen nog even in verdiepen ook welke secondenlijm gebruikt mag worden, maar dat vind ik met de zoekfunctie alsnog wel).

Over de inhoud is natuurlijk ook al gedacht, maar ik heb nog geen definitieve beslissing daarover genomen. Wel staat vast dat er Ricordea Florida oortjes en buttons in zullen komen. Zij hebben de meest felle kleuren en ik ben erg benieuwd of deze dan ook zullen overleven met behoud van die felle kleuren.
Misschien dat er ook een porseleinkrabje en/of harlekijngarnaaltje in zullen komen.
Een koppeltje trimma's lijkt me ook erg leuk en moet volgens mij ook mogelijk zijn.

Dus toch wel al wat vragen en als iemand daar antwoorden op heeft of betere ideeën kan aandragen (m.n. over welk water, welk steen en of het pilaar idee met zand/grind mogelijk is), dan graag reaktie.
 
Misschien is het toch wel een leuk idee om het water tegebruiken uit je huidige bak. Weet je gelijk of het afschuimertje goed zal werken enz.

gr..

Remco


MarjanH zei:
Word het toch nog een fijne Sinterklaasavond ;) .


Hoewel het miniatuur aquarium er nog niet is, brengt het wel al wat 'kopzorgen' met zich mee...

Het leek heel gemakkelijk om het te vullen met water uit mijn grote aquarium, maar helaas meet ik daar momenteel een verhoging in fosfaat, nitraat en silicaat (ga vandaag nog eens testen, want ik ben wel bezig om deze waardes te verlagen uiteraard).
Wanneer deze waardes niet wat omlaag gaan, wil ik dat water dus niet gaan gebruiken in de Ocean Wave.

Ik ga er voorlopig maar vanuit dat ik met vers aangemaakt water zal moeten opstarten...

Waar ik ook al die tijd al over na aan het denken ben is het steen. Er moet niet al te veel steen in komen in dit kleine systeem, maar wel wil ik iets van een degelijke opbouw proberen te creeëren. De vraag is echter of dit systeem geschikt is om met echt vers levend te beginnen. Ik neig daarom meer naar het gebruik van levend steen van enkele weken oud.

Ik wil daarbij ook eigenlijk een pilaartje maken. Nu dacht ik zelf aan een pvc pijpje en ik wilde dat pvc als het ware inrollen met lijm en er vervolgens zand of koraalgrind aan laten hechten. En met wat uitstulpinkjes van steksteentjes zo een grillig maar mooi gevormd pilaartje laten ontstaan.
(moet me er alleen nog even in verdiepen ook welke secondenlijm gebruikt mag worden, maar dat vind ik met de zoekfunctie alsnog wel).

Over de inhoud is natuurlijk ook al gedacht, maar ik heb nog geen definitieve beslissing daarover genomen. Wel staat vast dat er Ricordea Florida oortjes en buttons in zullen komen. Zij hebben de meest felle kleuren en ik ben erg benieuwd of deze dan ook zullen overleven met behoud van die felle kleuren.
Misschien dat er ook een porseleinkrabje en/of harlekijngarnaaltje in zullen komen.
Een koppeltje trimma's lijkt me ook erg leuk en moet volgens mij ook mogelijk zijn.

Dus toch wel al wat vragen en als iemand daar antwoorden op heeft of betere ideeën kan aandragen (m.n. over welk water, welk steen en of het pilaar idee met zand/grind mogelijk is), dan graag reaktie.
 
Daar heb je gelijk in, zonder enige inhoud in dit bakje kan ik het water uit de grote bak er natuurlijk altijd even in uittesten.
 
Ja precies. Gelijk de techniek op de proef stellen;)



MarjanH zei:
Daar heb je gelijk in, zonder enige inhoud in dit bakje kan ik het water uit de grote bak er natuurlijk altijd even in uittesten.
 
Afgelopen donderdag is de Ocean Wave aan het einde van de middag keurig netjes afgeleverd :) .

Door drukte kon ik er helaas nog niet direct mee starten, maar vandaag heb ik even proefgedraaid met zoetwater!

Ik ben op technisch gebied niet altijd een helder licht :rolleyes: en met een beschrijving in het Chinees was het even schrikken :eek: , maar gelukkig wees alles zich vanzelf. Het lampje was eenvoudig aan het aquarium te bevestigen en de eiwitafschuimer was al zo goed als klaar voor gebruik. Enkel een paar kleine onderdelen dienden nog even bevestigd te worden.

Eerste indruk afschuimer: :goed:

Nadat alles gereed was heb ik de Ocean gevuld met zoetwater en net zoals Bas Arentz en Sander Lovink (Aquashopping) ookal hadden bemerkt, het afschuimertje ging meteen tekeer.

Klein nadeel wat ik wel even had zo op het eerste gehoor: het afschuimertje maakt wat lawaai...maar bij de definitieve start morgen ga ik daar nog even goed naar kijken en mee aan de slag.

In het afschuimertje zitten een aantal filtermaterialen verwerkt (een koolfiltersponsje en een speciaal filtermatje, wat ik kort geleden voor het eerst bij Pakopark ook tegenkwam en waarvan ik even de naam niet meer weet, maar wel nog zal navragen).
Ik ga er voor kiezen om in eerste instantie deze filtermaterialen er in te laten zitten en mee te laten functioneren.

Eerste indruk verlichting: :)

De verlichting bestaat dus uit LED lampjes - blauw en wit om en om - en ik moet zeggen: WOW wat een heldere verlichting en wat een mooie kleur! Is verder ook heel makkelijk te bedienen en kan dus naar smaak gedraaid worden in de stand zoals je wenst.

Eerst indruk aquarium zelf: :)

Er word bij dit aquarium beschreven dat het glas gemaakt is van fine crystal clear glas en dat is absoluut waar. Het glas is heel helder en geeft een zeer fraai beeld wanneer je er doorheen kijkt. Van vertekening in grootte of kleur is zo goed als geen sprake. Als er straks een inhoud aanwezig is hoop ik dat nog te kunnen bevestigen.
Het design vind ik zelf geweldig: juist door de wat scheve voorruit heb je een prachte inkijk in dit aquarium.



Vandaag verder ook wat levend steen al gekocht bij Waterweelde en dat ligt nu even apart om morgen dan in dit bakje gelegd te kunnen worden.

Morgen dus de verdere start: vullen met zoutwater en steen...:cool:
 
Erg leuk , ik vind het jammer dat ik weinig tijd heb !! Of ik zou hem op mijn werk moeten zetten , dan kan ik er eens in de 3 dagen naar kijken !!


Ben benieuwd naar de rest van je bevindingen !!


Grt, Marco
 
Is een leuk bakje! Heb er in Appingendam een hele tijd naar staan kijken! Wat ik wel zag is dat de kleuren van de visjes met de led lampjes niet helemaal mooi zijn (anemoonvisje kleurde erg oranje).

Ik ben erg benieuwt of koraaltjes enzo zich goed houden met dit licht.
 
Bovenaan