Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

No3 Daalt snel. (Eindelijk :D)

Wat ga je dan doen met jouw fosfaat dosering Roy? Doordoe; halveren, stoppen?

Fosfaat blijft regemlatig onmeetbaar, soms meet ik een keer 0,03 of 0,04 maar dat is vaak even na doseren van po4+. Ik begrijp dat po4 gebuffert word in steen en zand. aangezien mijn bak heel lang arm is geweest kan hier enige tijd overheen gaan. Als deze constant word of doorschiet ga ik deze verlagen. Mijn carbon heb ik deze week nu verlaagd van 2 x 3ml naar 2x 2,5ml even kijken wat het doet. Zondag is altijd meetdag bij mij.

---- update ----

De bewering koolstof is heel breed.
Redsea nopox bijvoorbeeld, is ook een koolstof bron, en pakt zowel nitraat als fosfaat aan.

Carbon vs is ook koolstof bron, maar pakt voornamelijk nitraat aan,

Wodka? Geen idee, nooit toegevoegd.. de flexibiliteit die je hebt door dsr carbon, is dat dit niet zoveel van je fosfaat af snoept als andere bronnen.

Je kan veel beter op individueel no3/po4 sturen met de dsr toevoegingen dan bijvoorbeeld met wodka, of nopox.

In essentie heb je gelijk, beide zijn koolstof! Absoluut..
In praktijk ligt het "iets" ingewikkelder, daarom stuur ik liever met carbon+fe voor naar beneden, en uiteraard po4 en no3+ voor verjoging.

Praktijk bewijst dat je met die 4 (zeeer betaalbare) toevoegingen zowel nitraat als fosfaat, zowel naar boven naar beneden, super precies en stabiel kan sturen.

Er is geen andere combi aan producten op dit moment waarvan ik dat zo openlijk durf te zeggen, vandaar ook dat ik met mijn bak van zeo, naar dsr ga

Ik heb ook nopox van redsea gebruikt en heb een tijdje op biopellets gedraait en allebij hebben een andere uitwerking op je bak. En voor mij werkt carbon vs nogsteeds het mooist. Sponsen zijn ook heel blij met carbon vs. Deze had ik niet toen ik nopox of biopallets gebruikte.
 
Gisteren even snel een po4 meeting gedaan en het bleek dat hij was opgelopen naar 0.14ppm. Op zich niet heel erg. Gisteren gestopt met po4 doseren en vandaag (24 uur later) weer gemeten om een indicatie te krijgen wat het verbruik is. Vandaag was de meting 0.09ppm. een verbtuik van 0.05 ppm ongeveer natuurlijk. Er kan een afwijking in zitten van 0.04ppm....dus tja het is maar een indicatie. no3 was vandaag 2,5. mooie waarde lijkt mij. Ik verander nog even niets aan de 5ml carbon v/s per dag. Ik ga nu elke dag 0.05ppm po4 toevoegen en kijken of deze volgende week nog rond de 0.09 is.
 
Bovenaan