Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat test colombo

Aron

Zeewaterfan
Hoi,

Ik test mijn nitraatwaardes altijd met een sneltest van Colombo.
Hierbij moet je de bekende handelingen uitvoeren; Druppelen, poeder erbij schudden en vervolgens 20 minuten wachten.

Na 20 minuten eens ik een nitraat waarde of van ongeveer 1,5 mg/l

Echter, vanavond heb ik na het aflezen van de waarde de buis vergeten op te ruimen. Ruim 1,5 uur later kwam ik hier achter.
Maar wat mij nu opvalt is dat de buis nu een geheel andere kleur toont. Als ik hem nu aflees komt dit overeen met een nitraat waarde van ruim 5 mg/l

Is dit bij jullie een bekend fenomeen? Is de waarde die ik aflees na 20 minuten nu correct of klopt hier iets niet?

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Dit verschijnsel ken ik wel van de Salifert jodide test.
Maar nog niet gezien bij de Salifert nitraat test.
Mijn herinneringen aan Colombo zijn te oud en vertroebeld om te herinneren of ik dat al eens hebt meegemaakt.

Robert58

Senior Forumlid
Dit verschijnsel ken ik wel van de Salifert jodide test.
Maar nog niet gezien bij de Salifert nitraat test.
Mijn herinneringen aan Colombo zijn te oud en vertroebeld om te herinneren of ik dat al eens hebt meegemaakt.
Bij de testen van Red Sea gebeurt dit verkleuren ook. Zij geven ook aan dat de waarde onbetrouwbaar wordt, nadat de test te lang heeft gestaan.
Dus ik zou bij Colombo test gewoon uitgaan van de kleur na 20 minuten.

h2otje

Senior Forumlid
Dit is normaal. Er staat niet voor niets bij hoe lang je moet wachten om hem af te lezen.
Minuutje meer of minder maakt niet uit maar een uur later kloppen de meeste testen niet meer. Laat het buisje van een Hanna fosfaattest maar eens 1 uur staan, die is dan skyhigh als je gaat testen.

Bovenaan