Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat, Fosfaat issue, advies gevraagd

ReDdiE

blub
Mijn bak draait al een tijdje niet lekker. Aan en af heb ik last van flap. Hoog nitraat en laag fosfaat.
Om de zaak weer in balans te brengen (zoals op DSR forum wordt voorgesteld) heb ik de volgende acties gedaan.

1. Ik heb voor nu DSR EZ-carbon er afgehaald en DSR CarbonVS aangekoppeld.
2. Voeg DSR PO4 toe. Nu 2ml per dag (al sinds 1,5 week), meting is nog 0 (Hanna test).

Mijn vraag of deze aanpak de juiste is, of dat er nog andere aandachtspunten zijn?

1. Inhoud van het aquarium
Reefer 350
2. Inhoud van de filterbak
Gafzak
3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
DSR
4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)?
Geen
5. Gebruik je ozon of UV?
Nee
6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
Deltec 1455
7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
Per twee maand
8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
25g, pH=8, KH=9, NO3=75, PO4=0, CA=480, MG=1400
9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
Geen
10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
2x Hydra 26HD Lord Howe preset
11. Hoe veel stroming heb je precies?
2x Maxpect Gyre 250 op 60% = 24Kl/u
12. Wat voor koralen houd je?
Leders (rest is stuk)
13. Wat voor vissen houd je?
2x dokter, 1x keizer, 2x lipvis, 1x trekkervis, 1x kogel, 2x gobie
14. Hoe lang draait het systeem al?
3 jaar.
15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
Geen, gestart op bacto's + doodsteen pilaren.
16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
Bodem zuigen 1x per week, evenals gafzaken schoonmaken. Schuimer indien vol. Geen waterverversingen (DSR).
17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
DSR EZ (alle, op dosseer), en op dit moment bacto's (handmatig).
18. Welk merk zout gebruik je?
DSR
19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
Vlokken 2x per dag, Noriblad 1x per week, Diepvies 1x per 2 dagen.
20. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag?
Geen.
 
In het optiek van de DSR methode, gebruik je powerfilter? Omdat ik zie dat je een gafzak gebruikt.

Wat is enige tijd van hoge nitraat?
Heb je de laatste tijd iets veranderd aan het visbestand?

13. Wat voor vissen houd je?
2x dokter, 1x keizer, 2x lipvis, 1x trekkervis, 1x kogel, 2x gobie
Ik vind persoonlijk dit een aardig grote vis bezetting gezien de reefer 350 een bruto volume heeft van 350, daarin steen verwerken, koralen, zand en ook nog vis.
Lijkt mij een overkill aan voeding voor de nitraat bakkies.

Je vis groeit in de jaren mee misschien dat hun vervuiling nu to much word?

Heb je een klein overzichts foto van je bak?
 
In het optiek van de DSR methode, gebruik je powerfilter?
Op dit moment gebruik ik geen powerfilter.

Heb je de laatste tijd iets veranderd aan het visbestand?
De Gobie erbij.

Wat is enige tijd van hoge nitraat?
Met schommelingen nu al driekwart jaar

Overzichtsfoto:
overzichtsfoto2.png
 
Dsr raad niet voor niks een powerfilter aan lijkt mij verder zie ik best een dikke zandlaag zit daar niet veel zooi in verstopt?
 
Die zandlaag heb je wel nodig met lipvissen.

Maar idd. Powerfilter is geen verkeerd idee.

Maar mij als leek zijnde... Het belangrijkste op het moment lijkt me toch een aantal water wissels.

Heb genoeg ervaring met zoet. Maar gaat iets fout. Begin met waterwissels. En als je dat normaal nooit doet valt hier naar mijn inziens heel veel mee te winnen.
 
Laatst bewerkt:
In het optiek van de DSR methode, gebruik je powerfilter?
Op dit moment gebruik ik geen powerfilter.

Heb je de laatste tijd iets veranderd aan het visbestand?
De Gobie erbij.

Wat is enige tijd van hoge nitraat?
Met schommelingen nu al driekwart jaar

Overzichtsfoto:
Bekijk bijlage 503087

Oke, ja DSR werkt met powerfilter. Maar als je hier geen gebruik van maakt zal het minder effectief zijn.

Buiten het gebruik van de methode vraag ik me af hoe je aan deze viskeuze bent gekomen? En wie je hier in begeleid heeft.
Je hebt soiezo 2a3 vissen rond zwemmen die MINSTENS 1000-1500 liter nodig hebben, dit staat niet alleen maar voor het welzijn van je vissen maar ook de vervuiling die ze achter laten in je systeem.

Mijn eerste focus van het probleem zou daar naar toe gaan. Je verbuikers in de bak zijn er ook niet gigantisch veel (niet dat dit moet), dus werkt dit dubbel op.
 
Ik vind je viskeuze ook nogal ongelukkig voor een bak van dit formaat, zou ze terugbrengen naar de lfs en omruilen voor nuttige vissen die iets voor je terugdoen bijv een Salarias om algen te eten, paar slakken of hermietjes en een zeeegel om je bak voor je schoon te houden. Je zal zien dat je Nitraat dan snel daalt.

Zie overigens een Hardwicks lipvis? (rechts bovenin de foto) dat zijn etterbakken pas maar op dat hij niet je dokters afmaakt, heb er ook een gehad was dolblij toen hij uit het aquarium sprong en de kat ook.
 
Dank voor de reacties.

Ik ben me bewust van mijn samenstelling van de vissen. Ze zijn nu nog klein, maar daar zal verandering in moeten komen.

dikke zandlaag zit daar niet veel zooi in verstopt?
@mollie uitgestrekt is de laag 1,5/2cm, de gobie hoopt bulten op waardoor hij mega lijkt. De zandbodem, welke grind is, woel ik in principe iedere week door met mijn eheim bodemzuiger. Uiteraard kan er altijd wat ophopen.

Zie overigens een Hardwicks lipvis?
@Macphisto klopt. Beide lipvissen vallen geen van de andere vissen aan gelukkig.

Ik heb enkele dagen het licht uit gehad en blijvend fosfaat (aangezien die 0 is en benodigd voor afbraak NO3/Carbon). Inmiddels begint mijn schuimer ook weer fatsoenlijker te produceren. De powerfilter zal ik weer terugplaatsen en een waterwissel voorbereiden.

Wordt vervolgd.
 
Inmiddels PO4 op 0,039 (hanna) en NO3 op 10 (salifert) door te starten met Carbon VS ipv Carbon EZ, toegeven van bacteriën, borstelen + powerfilter en wekelijkse waterverversingen (10%).

Flap is nog steeds aanwezig en bouwt in enkele dagen weer een slijmdek op de stenen. Dan borstel het weer los en zuigt de powerfilter alles lekker op.
Het wordt wel gestaagd minder.

Verder:
* de lichtintensiteit van 100% naar 80% gebracht voor tijdelijke duur;
* nano blocks in de sump gelegd;
* uvc geïnstalleerd.
 
Je flap gaat vanzelf weg net zosnel als het gekomen is hoelang dat duurt......

Blauwalg heeft me vaak zat hoofdpijn bezorgd in het verleden. Lekker laten gaan. Zolang het niet compleet uit de klauwen loopt. Gaat vanzelf unx over
 
Bovenaan