Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat + fosfaat blijft toch wat hoog tips gevraagd

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Beste leden,

mijn blue marine 60 bakje draait nu een maand of 8 eigenlijk gaat alles goed recente ICP test wees geen schokkende dingen uit maar toch blijf ik wat klooien met iets te verhoogd fosfaat nitraat

mijn waarden zijn gemiddeld over een langere periode gemeten

- nitraat 10 - 15 (lastig om met salifert exact aan te geven)
- Fosfaat 0.1

in de bak gaat alles goed koraal en visjes doen het goed water is kraakhelder bak oogt fraai

mijn voederregiem is laag ik voer minimaal
Ik hou de bak kraakschoon en besteed daar dagelijks wel wat aandacht aan
Ik heb uitsluitend LPS koraal

ik heb een minimale visbezetting
Bestaande uit:
1 x fridmani
1 x gele goby
1 x kardinaalbaars

ik doe wekelijks een 20% waterwissel en maak gebruik van een skimmer 9001

misschien maak ik me druk om niets en zijn deze waarden niet schokkend, het is tenslotte een minibakje, ik doseer weleens NOPOX daarmee krijg ik de waarden omlaag maar zodra ik daarmee stop stijgen ze weer tot genoemde waarden

wat is jullie advies zo laten of kan ik hier iets aan doen uiteraard streef ik zoals elke aquariaan optimale waarden na, de overige waarden zijn overigens wel exact volgens boekje

bijgaand een recente foto
21E56AB4-086B-444A-A130-E0943D3FB186.jpeg

Patrick_NL

ZOAddict
Je zegt dat elke aquariaan de ideale waarden nastreeft. Stopten ze daar maar eens mee..

Kijk naar je bak, als alles kleurt, groeit en bloeit, dan is er niets aan de hand en moet je vooral lekker genieten.
10 nitraat en 0,1 fosfaat is niet volgens het boekje (wat 80 jaar geleden nog op een type-machine geschreven is) maar is wel precies in de verhouding 10:1 NO3: PO4
Vroegâh moest alles 0 zijn. Reden was tweeledig, we konden niet zo precies meten als nu en we werkten met HQI / T5. Nu met LED heb je veel meer 'lichtkracht'. Als je nu de 0-waarden nastreeft, zal je je koralen verhongeren omdat door de hoeveelheid licht uit de LED er meer behoefte is aan voedingsstoffen om te groeien.

Wees tevreden met wat je hebt en geniet er van

OP
Marcel oosterhof

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Je zegt dat elke aquariaan de ideale waarden nastreeft. Stopten ze daar maar eens mee..

Kijk naar je bak, als alles kleurt, groeit en bloeit, dan is er niets aan de hand en moet je vooral lekker genieten.
10 nitraat en 0,1 fosfaat is niet volgens het boekje (wat 80 jaar geleden nog op een type-machine geschreven is) maar is wel precies in de verhouding 10:1 NO3: PO4
Vroegâh moest alles 0 zijn. Reden was tweeledig, we konden niet zo precies meten als nu en we werkten met HQI / T5. Nu met LED heb je veel meer 'lichtkracht'. Als je nu de 0-waarden nastreeft, zal je je koralen verhongeren omdat door de hoeveelheid licht uit de LED er meer behoefte is aan voedingsstoffen om te groeien.

Haha sneller dan de wind en weer met een geruststellend advies bedankt Patrick

OP
Marcel oosterhof

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Naar mijn mening heb je perfecte no3 en po4 waarden voor de koralen die in de bak staan, ik zie geen enkele rede om hier iets aan te willen doen. Zolang de waarden stabiel zijn gewoon zo door gaan met het huidige onderhoud en genieten.
Thanks man dit ontzorgt :)

Erbe2307

René van der Bel
Helemaal eens met bovenstaande!

Nog een extra tip:
De Salifert nitraattest is meest accuraat onder de 10, best rond de 5.
Je kan de test ook doen met 50-50 aquriumwater en osmosewater, en vervolgens het meetresultaat met twee vermenigvuldigen.
Wellicht kan je dan de low-range instructies volgen om het resultaat af te lezen. Mogelijk moet je dan nog iets verder verdunnen, maar kom je dan nog accurater uit.

Dit is een kwestie van uitproberen.

Als je op het moment van je volgende ICP de verschillende opties uitprobeert, kan je vervolgens aan de ICP uitslag zien welke van jouw methodes het meest in de buurt komt van de ICP uitslag.

Laatst bewerkt:

Nicks reef

ZeewaterForum lid

Je bedoelt 100:1 ? :p 10:1 gaat wat hoog zijn. hehe

Patrick_NL

ZOAddict
Je bedoelt 100:1 ? :p 10:1 gaat wat hoog zijn. hehe
10:1 is de ideale verhouding. Nitraat had dan idd wat lager moeten zijn. Krijg je er van als je teveel dingen tegelijk aan het doen bent, dan maak je wel eens een foutje :)
Neemt niet weg dat de kern van het antwoord staat. Als alles goed gaat, moet je niets veranderen.

Patrick_NL

ZOAddict

Sjoerd92

ZeewaterForum lid
Zoals verder al is aangegeven: kijk naar je bak en stuur daar op, stabiliteit is belangrijker is dan de waarde zelf( extremiteiten daargelaten natuurlijk).
Indien je zelf lagere waardes wilt( wat dus niet nodig is) zou ik niet periodiek sturen met NOPOX maar eerder de dosis ervan sterk verminderen en stabiel toevoegen om zo langzamer de waardes omlaag te brengen en stabiel te houden.
Af en toe NOPOX toevoegen zal enkel voor schommelingen zorgen die niet gewaardeerd worden door veel koralen.

Laatst bewerkt:

Nicks reef

ZeewaterForum lid
10:1 is de ideale verhouding. Nitraat had dan idd wat lager moeten zijn. Krijg je er van als je teveel dingen tegelijk aan het doen bent, dan maak je wel eens een foutje :)
Neemt niet weg dat de kern van het antwoord staat. Als alles goed gaat, moet je niets veranderen.
Oh oeps ik dacht dat het een tik fout was. :p sorry. Dat wist ik niet ik was ervan overtuigd dat het 1:100 was. Los daarvan als het inderdaad goed gaat mooi laten doen. Ik draai nu ook heel hoog en voorlopig gaat het goed. De bak is nog wel vollop aan het rijpen. Ik zit nu op 10 nitraat en 0,5 fosfaat.

Nico F.

Senior Forumlid

(Te) lage nutrienten en hoge PAR door (led)licht is inderdaad een recept om je koralen bleker te doen worden tot uitbleken. Ik heb het al 1 keer stevig meegemaakt met mijn PCC's. Als de koraaltjes wat fletser van kleur beginnen worden dan moet ik mijn NO3, PO4 meer opvolgen.
Ik heb mijn licht ook een aantal % teruggedraaid.

Maar de verhouding is toch ongeveer 100 : 1, dacht ik ook. Daar mik ik een beetje naar.
Anders zou je met 10 nitraat, 1 PO4 moeten hebben. Dat is niet ok.
En in mijn geval 4 NO3, dan zou het PO4 0.4 moeten zijn.

Als je problemen hebt met steeds stijgende NO3 en PO4 waarden, dan importeer je toch meer vervuiling dan dan je exporteert.
Er vanuit gaande dat je steen niet de oorzaak is, importeer je door voeding en vervuiling door het aantal vissen. Exporteren doe je met je afschuimer, watten, vliesfilter, refugium, groei van koralen,...
Stroming in je bak is ook belangrijk om je afvalstoffen in je waterkolom te houden en zo naar je sump te krjigen.

Laatst bewerkt:

Patrick_NL

ZOAddict
10:1 is de afgeleide van de redfield ratio. Wordt door het filmpje uitvoerig behandeld.
Ook een leuke serie nu van ze, zonder dat er meteen iets verkocht hoeft te worden..

OP
Marcel oosterhof

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Helemaal eens met bovenstaande!

Nog een extra tip:
De Salifert nitraattest is meest accuraat onder de 10, best rond de 5.
Je kan de test ook doen met 50-50 aquriumwater en osmosewater, en vervolgens het meetresultaat met twee vermenigvuldigen.
Wellicht kan je dan de low-range instructies volgen om het resultaat af te lezen. Mogelijk moet je dan nog iets verder verdunnen, maar kom je dan nog accurater uit.

Dit is een kwestie van uitproberen.

Als je op het moment van je volgende ICP de verschillende opties uitprobeert, kan je vervolgens aan de ICP uitslag zien welke van jouw methodes het meest in de buurt komt van de ICP uitslag.
Top René ik snap je betoog ga ik doen bedankt weer hè !

OP
Marcel oosterhof

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Zoals verder al is aangegeven: kijk naar je bak en stuur daar op, stabiliteit is belangrijker is dan de waarde zelf( extremiteiten daargelaten natuurlijk).
Indien je zelf lagere waardes wilt( wat dus niet nodig is) zou ik niet periodiek sturen met NOPOX maar eerder de dosis ervan sterk verminderen en stabiel toevoegen om zo langzamer de waardes omlaag te brengen en stabiel te houden.
Af en toe NOPOX toevoegen zal enkel voor schommelingen zorgen die niet gewaardeerd worden door veel koralen.
Ja mee eens, ik heb geen spatje alg, alles staat in bloei, ik heb een osmolator (bijvul systeem) draaien dat geeft al meer stabiliteit, ik draai op de DSR methode waarbij ik eigenlijk alleen dagelijks 1 ML KH doseer daarmee blijft het bakje stabiel op 8.0 KH, magnesium en calcium hoef ik zelden toe te voegen waarschijnlijk vanwege wekelijkse waterwissel. Ik stap na een tip van @Erbe2307 over op absolute ocean water en ik ga vanwege betere kwaliteit osmosewater bereiken het zelf maken ipv kopen. Ook zit ik veel minder met mijn handen in de bak om te klooien om een koraaltje 1 cm naar links te zetten en dergelijke Jouw tip van NOPOX neem ik ter harte. Een zeeaquarium houden is een constante zoektocht om problemen te begrijpen ervan te leren, om ze te voorkomen ik vind het machtig interessant en een paar mensen op dit forum helpen mij daar steeds fantastisch in mee ...

Reggers

ZeewaterForum lid
Beste leden,

mijn blue marine 60 bakje draait nu een maand of 8 eigenlijk gaat alles goed recente ICP test wees geen schokkende dingen uit maar toch blijf ik wat klooien met iets te verhoogd fosfaat nitraat

mijn waarden zijn gemiddeld over een langere periode gemeten

- nitraat 10 - 15 (lastig om met salifert exact aan te geven)
- Fosfaat 0.1

in de bak gaat alles goed koraal en visjes doen het goed water is kraakhelder bak oogt fraai

mijn voederregiem is laag ik voer minimaal
Ik hou de bak kraakschoon en besteed daar dagelijks wel wat aandacht aan
Ik heb uitsluitend LPS koraal

ik heb een minimale visbezetting
Bestaande uit:
1 x fridmani
1 x gele goby
1 x kardinaalbaars

ik doe wekelijks een 20% waterwissel en maak gebruik van een skimmer 9001

misschien maak ik me druk om niets en zijn deze waarden niet schokkend, het is tenslotte een minibakje, ik doseer weleens NOPOX daarmee krijg ik de waarden omlaag maar zodra ik daarmee stop stijgen ze weer tot genoemde waarden

wat is jullie advies zo laten of kan ik hier iets aan doen uiteraard streef ik zoals elke aquariaan optimale waarden na, de overige waarden zijn overigens wel exact volgens boekje

bijgaand een recente foto
Bekijk bijlage 552664
Niet teveel aanpassen, bak staat er goed bij

Bovenaan