Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuwe scape nodig voor 3 maanden oude zeetank

Hi, ik heb onlangs een 50x50x50 zeetank aangeschaft en ben daarmee begonnen!! nu heb ik best wat koraal gekocht en was er in het begin echt blij mee, echter zit ik nu een beetje te sjoemelen met waar ik bepaalde koralen neer zou zetten en op welke manier ik de bak nog leuker zou kunnen maken!!

Zie hieronder de fotos zoals de bak momenteel is: (iets verouderde foto ivm niewe levende have)
WhatsApp Image 2025-04-14 at 20.46.46.jpeg
Ik heb eigenlijk geen idee welk koraal ik welk plekje zou moeten geven, en geen idee wat ik eigenlijk zou kunnen doen om t er nog leuker uit te laten zien! Ook zit ik een beetje ermee wat ik zou moeten doen voor de hardware in de bak zoals de wavemaker. ik heb geen enkel idee waar ik die het beste neer zou kunnen hangen.... Echt een typische nietswetende beginner dus XD.
Nou eigenlijk niet helemaal nietswetend, ik heb mij wel zeer goed ingelezen voor elke soort koraal die ik in de bak heb zitten maar al die info samen om een leuk plaatje te maken is akelig lastig....

Wat ik nu in mn bak aan koraal heb:

6x stekje Zoa's
2x keniaboom (groen en bruin)
1x Pompende Xenia (apart op steen)
1x Groene sterpoliep (apart op steen)
2x Lederoor
1x Duncan (heeft t naar zn zin ?!)
1x Stylophora (vind mn heremietkreeft lekker)
2x Paddenstoelleder
1x Duivelsklauw (soms wel soms niet zin in, ik denk dat t met de stroming te maken heeft)

Mijn waterwaardes zijn allemaal volgens mij okay?!
No3 -> 13.7
Po4 -> 0.09
Ca -> 425
Mg -> 1425
KH -> 8.2

Duss zou iemand enig idee hebben waar ik deze koraaltjes leuk neer zou kunnen zetten? Ook iemand die enig idee heeft waar ik t beste de stromingspomp (jebao sinuspomp 4000LPH) neer kan hangen?

Ik heb verder ook geen idee of het wel een goed idee is als alles een ander plekje krijgt/de hardscape wordt veranderd?

Alvast super bedankt!
Groetjes, Rick

Laatst bewerkt:
Ik ben ook een beginner zou niet zozeer meteen op mijn woord uitgaan. Maar ik zou die zoa's niet bovenin plaatsen. En zou deze zelf op eilandjes zetten.

Welke lamp/hoeveel watt heb je er boven hangen ?

Laatst bewerkt:
zou die 2 kenia's niet in het midden zetten, eenmaal ze gaan groeien zijn je blikvangers die 2 boompjes,
kan je beter die plaats houden voor een meer opvallend koraal.
de zoa's zou ik ook niet zo hoog plaatsen, zoa's groeien vrij snel en dan is daar boven alles zoa
de gsp kun je mss wat hoger dichter tegen het raam zetten, groeit er na een tijd dan op wat een mooi effect is.
bekijk zeker de flow, de meeste koralen houden van een goede flow, sommige verkopers schrijven een middelmatige flow
maar mijn bevinding is dat de meeste het beter doen met wat meer flow

Back
Bovenaan