Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nieuwe filterkamer

jawsee

Senior Forumlid
Na een paar maanden hard labeur zo nu en dan is mijn kelder bijna klaar voor mijn nieuwe filterinstallatie,ben begonnen met hem zo een dertig cm dieper uit te graven zodat ik recht kan lopen(dieper gaat ook niet wegens grondwater en funderingen waar ik anders zou onderuitkomen)daarna heb ik hem betegeld en de muren waterdicht bezet,zo gauw ik weer tijd heb worden de verschillende muurtjes opgemetseld waar de bakken op komen te staan,zal proberen hier nu en dan wat foto's te posten van de vooruitgang,de bakken zijn inmiddels besteld en zouden binnen drie weken geleverd worden,het is de bedoeling dat hier wat stekjes in kunnen,ook nieuwe vissen kunnen hier een tijdje gaan rondzwemmen,de techniek verhuist er ook allemaal naartoe en er komt een algenrefugium aangekoppelt,aansluitend een paar foto's hoe het er nu uitziet,heb ook een foto gemaakt van mijn plannetje maar weet niet als dit leesbaar is,commentaar is altijd welkom ben misschien nog ergens iets vergeten

Bijlagen

• DSC_0008 (Large).JPG
    DSC_0008 (Large).JPG
    59,1 KB · Weergaven: 520
An aquarist' dream....

Gaaf man! laat die foto's maar komen.

grtjs

Ziet er op het eerste gezicht goed uit! Ik zou alleen de algenbak achterwege laten. De laatste HZ gelezen?

Zo'n kamer zou ik ook ooit nog wel willen ;)

Zo Luc, dat ziet er al aardig uit.:goed:

Zorg wel zometeen voor een goed geforceerde afzuiging in de kelder zodat je straks alle vochtige lucht kunt afzuigen en geen last krijgt van schimmels.

jawsee zei:
Na een paar maanden hard labeur zo nu en dan is mijn kelder bijna klaar voor mijn nieuwe filterinstallatie,ben begonnen met hem zo een dertig cm dieper uit te graven zodat ik recht kan lopen(dieper gaat ook niet wegens grondwater en funderingen waar ik anders zou onderuitkomen)daarna heb ik hem betegeld en de muren waterdicht bezet,zo gauw ik weer tijd heb worden de verschillende muurtjes opgemetseld waar de bakken op komen te staan,zal proberen hier nu en dan wat foto's te posten van de vooruitgang,de bakken zijn inmiddels besteld en zouden binnen drie weken geleverd worden,het is de bedoeling dat hier wat stekjes in kunnen,ook nieuwe vissen kunnen hier een tijdje gaan rondzwemmen,de techniek verhuist er ook allemaal naartoe en er komt een algenrefugium aangekoppelt,aansluitend een paar foto's hoe het er nu uitziet,heb ook een foto gemaakt van mijn plannetje maar weet niet als dit leesbaar is,commentaar is altijd welkom ben misschien nog ergens iets vergeten
hoi luc en anja ;)

tijdje geleden he ? had ik dit geweten ,dan had ik info kunnen geven .
jullie hadden zonder problemen nog dieper kunnen gaan hoor ....
maar ja, dat is blijkbaar te laat nu .

in ieder geval , heel goed bezig :goed:
groetjes aan onze vrienden daar ;)

Help !!! ik heb dringend advies nodig over mijn bak, maar ik ben nieuw op het gebied van forums+zeeaqua, waar kan ik zo'n bericht plaatsen? en naar wie moet dat gestuurd worden? ik heb in de FAQ's niets kunnen vinden.

Alvast bedankt,
Jimmy.

Hi Jimmy,

Welkom hier! Vermoedelijk kan je jouw vraag het best stellen op het startersforum. Er zit daar bovenaan een knop 'Start een nieuw onderwerp' en het wijst zich vanzelf!

Succes!

Tanne,ben er nog steeds op aan het wachten,een collega van mij heeft ook een algenrefugium,hij vangt daar visjes op wat moeilijk aan het eten te krijgen zijn,ik zie dit ook niet als een echte filter,eerder als een aanvulling op het ganse systeem,moest het tegenzitten gaan ze er gewoon uit.
Tanne zei:
Ziet er op het eerste gezicht goed uit! Ik zou alleen de algenbak achterwege laten. De laatste HZ gelezen?

Zo'n kamer zou ik ook ooit nog wel willen ;)

ja Franky,je weet dat ik ook in de bouwsectorzit he,dieper gaat hier echt niet,de kanaal op 50 meter,de maas op 300 meter,de buren hebben allemaal een natte kelder,de mijne is droog omdat ons huis drie trappen hoger ligt maar bij het uithalen kwam ik op een gegeven moment het water al tegen en voor dan dieper te gaan kost het heel veel geld,kan zelf recht lopen dus voor mij is het goed,zal de groetjes overmaken.
franky zei:
hoi luc en anja ;)

tijdje geleden he ? had ik dit geweten ,dan had ik info kunnen geven .
jullie hadden zonder problemen nog dieper kunnen gaan hoor ....
maar ja, dat is blijkbaar te laat nu .

in ieder geval , heel goed bezig :goed:
groetjes aan onze vrienden daar ;)

vandaag de muurtjes opgemetseld waar de bakken op komen te staan,de smalle muurtjes in het midden heb ik als extra ondersteunig gezet,had de blokjes toch nog liggen,hierbovenop komt nog een bruynzeelplaat van 18 mm dikte,deze wordt 10 cm breder als de bakken gemaakt zodat ik ze vier cm aan de achterkant kan laten uitsteken,is makkelijk voor een isolatieplaat op te zetten in de winter wat tegen de bakken komt om onnodig warmteverlies te beperken,temperatuur is gemiddelt 14 a 18 graden in deze kelder.Met een beetje geluk wordt deze week het gat (doormeter14 cm)geboord,komt een oude vriend doen die nu boringen doet,wordt juist onder de bestaande sump geboord zodat we op tijd moeten stoppen maar dit was volgens hem geen probleem

Bijlagen

• DSC_0007 (Large).JPG
    DSC_0007 (Large).JPG
    60 KB · Weergaven: 349
weekje verder,gisteren en vandaag elektrisch gedeelte aangelegd,in totaal tien stopkontakten voorzien,aquariums zijn zaterdag geleverd,een week eerder als voorzien dus hebben we ze maar gezet waar plaats was,de grootste bak voor de pompen 140x80x60 in 12 mm glas was redelijk goed te tillen alleen het naar onder dragen door de smalle gang(max breedte is 63 cm)was zeer zwaar en bijna niet goed afgelopen,hebben de bak onderweg moeten kantelen voor onder een ijzeren balk te passeren maar hij staat gelukkig in één stuk onder,volgende week gaan we verder.

Bijlagen

• DSC_0004 (Medium).JPG
    DSC_0004 (Medium).JPG
    44,5 KB · Weergaven: 315
  • DSC_0005 (Medium).JPG
    DSC_0005 (Medium).JPG
    48,9 KB · Weergaven: 310
  • DSC_0006 (Medium).JPG
    DSC_0006 (Medium).JPG
    58,9 KB · Weergaven: 355
Goed werk Erik.

Het begint er goed uit te zien. Doe zo verder.

een week verder,het gat (doormeter14) is ondertussen geboord,dit komt juist onder de sump van het bestaande aquarium uit,zijn gestopt in het hout eronder,later moet deze verwijdert worden alvorens ik de laatste stukken van de leidingen kan leggen en aansluiten,de bakken zijn geplaats zodat ik makkelijker mijn leidingen op de juiste plaats kan leggen,zoals je ziet zijn de bakken telkens aan één zijde 10 cm lager als de volgende bak,hier moeten nog wat stukken glas geplakt worden zodat er een gootje onstaat,het water zal rechts inkomen verdeelt over de twee laatste bakken,de leidngen worden zo voorzien dat het systeem ook volledig op zijn eigen kan draaien,dit als ik de bak boven eens volledig leeg moet laten of vervangen wordt door een grotere,ik kan dan de volledige inhoud opvangen onder,in de pompbak zijn twee boringen voorzien,ééntje voor later als de stromingspompen uit de bak verdwijnen,hierop wordt dan een zwaardere pomp apart aangesloten alleen voor de stroming

Bijlagen

• DSC_0007 (Medium).JPG
    DSC_0007 (Medium).JPG
    48,5 KB · Weergaven: 304
  • DSC_0008 (Medium).JPG
    DSC_0008 (Medium).JPG
    51,6 KB · Weergaven: 558
Dit topic blijft me boeien, echt heel tof!

Eén dingetje; Met zo'n hoeveelheid water (ik weet niet hoe groot het show-aqua is, maar ik schat alles in totaal ongeveer 2000 liter?), moet er ook veel ververst worden natuurlijk. Heb je een grote (meng-)tank ingeplant ofzo? Als je 10-15% verversing per twee weken aanhoud zal je toch een voorraad van 200 a 400 liter water moeten huisvesten :)eek: )!

Groetjes

Zooo het werk van een echte Profi!!:goed:

Ben heel benieuwd hoe het gaat worden als alles draait!!

Ga je ook stekkenmogelijkheden maken met verlichting etc??

Dit lijkt mijn kelder wel :p.

Echt mooi man super :goed: !!!!!!!!

Bovenaan