Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw in de hobby

EmmanuelB

New member
Hallo iedereen,
Ik ben vroeger altijd al aan het denken geweest om ooit een aquarium aan te schaffen. Ik heb sinds mijn 12 jaar een duikbrevet en ben gepassioneerd door de onderwaterwereld, en dan voornamelijk vind ik koralen erg interessant. De laatste tijd ben ik meer en meer aan het kijken naar welke route ik wil op gaan. Enerzijds zou ik een 300 liter bak willen, maar ik denk dat zo'n grote bak thuis niet zo geapprecieerd zou worden. Een propere nano zou misschien een introductie kunnen betekenen en staat niet echt in de weg. De waterbox cube 20 lijkt me een mooie nano te zijn en ik lees over waterbox minder negatieve commentaren dan van Red Sea, waarvan vele bakken na verloop van tijd precies beginnen te lekken. Hebben jullie hier meer kennis over, of zijn er alternatieven die jullie voorstellen? Kwaliteit en afwerking vind ik wel heel belangrijk.
Alvast bedankt!

manonano

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb zelf de aquajaja 275 en hier ben ik super tevreden over, goeie kwaliteit en een mooie afwerking met een goed frame.
Ook net even wat meer ruimte voor de sump en techniek, ik wilde eerst eigenlijk voor de Red Sea gaan maar vindt deze setup toch wel beter.
Het verbaasd mij eigenlijk ook een beetje dat ik dit merk met dit formaat in alles wat er voorbij komt maar weinig rond gaat over het forum.
Groet Mano

Igor.

ZeewaterForum lid
ik heb zelf een waterbox cube gehad, en was hier zeer tevreden van. Mooi afgewerkt, het opvoer pompje was voldoende sterk, de filtersok en meegeleverd media heb ik nooit gebruikt .
hou wel rekening met zo een klein bakje, dat je redelijk beperkt bent met bewoners.
ook vraagt zo een pico bakje extra aandacht om de waardes stabiel te houden.
Dus lees je goed in en dan specifiek hoe je een pico opzet en onderhoud , als je dat doet kan het iets mooi worden.

OP
E

EmmanuelB

New member
Ik heb zelf de aquajaja 275 en hier ben ik super tevreden over, goeie kwaliteit en een mooie afwerking met een goed frame.
Ook net even wat meer ruimte voor de sump en techniek, ik wilde eerst eigenlijk voor de Red Sea gaan maar vindt deze setup toch wel beter.
Het verbaasd mij eigenlijk ook een beetje dat ik dit merk met dit formaat in alles wat er voorbij komt maar weinig rond gaat over het forum.
Groet Mano
Dat zijn inderdaad ook mooie aquariums. Ik dacht eigenlijk dat ze veel duurder waren maar blijkt minder te zijn dan een vergelijkbare red sea. Of zie ik iets over het hoofd dat er nog bij moet besteld worden? In elk geval wel leuk om de lokale economie wat te steunen 😊 op YouTube vind ik trouwens ook heel weinig filmpjes over Aquaja

OP
E

EmmanuelB

New member
ik heb zelf een waterbox cube gehad, en was hier zeer tevreden van. Mooi afgewerkt, het opvoer pompje was voldoende sterk, de filtersok en meegeleverd media heb ik nooit gebruikt .
hou wel rekening met zo een klein bakje, dat je redelijk beperkt bent met bewoners.
ook vraagt zo een pico bakje extra aandacht om de waardes stabiel te houden.
Dus lees je goed in en dan specifiek hoe je een pico opzet en onderhoud , als je dat doet kan het iets mooi worden.
Ja dat is wel waar... Misschien dat een Waterbox 35.2 dan misschien iets stabieler is. Ik vind in elk geval het idee van een "all in one" interessant naar orde toe en gemakkelijker te verplaatsen moest het ooit nodig zijn. Ik had wel ergens gezien dat de kwaliteit van het meubel wat minder was.

Igor.

ZeewaterForum lid
Ja dat is wel waar... Misschien dat een Waterbox 35.2 dan misschien iets stabieler is. Ik vind in elk geval het idee van een "all in one" interessant naar orde toe en gemakkelijker te verplaatsen moest het ooit nodig zijn. Ik had wel ergens gezien dat de kwaliteit van het meubel wat minder was.
ik kan niet echt veel raad geven, omdat ik zelf veel te weinig ervaring heb, verder kan ik over de meubels van waterbox ook geen oordeel geven want mijn cube stond op een zelf gemaakt tafeltje.

als Je op het forum opzoek gaat naar mensen, die al langere tijd een aquarium met het volume dat jij voor ogen hebt draaiende houden, krijg je een redelijk beeld van wat mogelijk is.
succes met je zoektocht

manonano

ZeewaterForum gebruiker
Dat zijn inderdaad ook mooie aquariums. Ik dacht eigenlijk dat ze veel duurder waren maar blijkt minder te zijn dan een vergelijkbare red sea. Of zie ik iets over het hoofd dat er nog bij moet besteld worden? In elk geval wel leuk om de lokale economie wat te steunen 😊 op YouTube vind ik trouwens ook heel weinig filmpjes over Aquaja
Ik heb mijn Aquajaja gebruikt en compleet al met alle techniek overgenomen, dus kan ik daar niets over zeggen.

manonano

ZeewaterForum gebruiker
Hierbij de foto’s, ik ben zelf na 10 jaar weer begonnen, nu een kleine 3 maanden onderweg.
De voorkant kant met magneten ook gesloten worden.

Bijlagen

• 55E17339-B928-42D7-9DEE-22F11317AF3A.jpeg
    55E17339-B928-42D7-9DEE-22F11317AF3A.jpeg
    107,8 KB · Weergaven: 40
  • D52B8E21-956B-4560-AF1A-72841C04C5FB.jpeg
    D52B8E21-956B-4560-AF1A-72841C04C5FB.jpeg
    118,9 KB · Weergaven: 42

Tanne

Tanne
Welkom bij je nieuwe hobby! Lees je goed in om te zorgen dat je meer plezier en minder ellende hebt. Je registratie op dit forum is zeker een goede stap, er staan veel zinnige berichten en er is een community die je goed kan helpen. Hier vind je een suggestie voor meer leesvoer:

Leuk dat je wil gaan starten. Zelf duik ik alweer ruim 20 jaar. Helaas is de laatste duik door corona alweer veel te lang geleden... De wereld zoals je die door je duikbril ziet, is wel heel anders dan wat je in je aquarium kunt. Hoe zie je je toekomstige bak voor je? Wat zou je graag willen houden?

Kijk goed naar de bak van degene van wie je advies aanneemt. Dan kun je inschatten wat met zijn/haar advies mogelijk is. Hier een videootje van mijn bak:

OP
E

EmmanuelB

New member
Welkom bij je nieuwe hobby! Lees je goed in om te zorgen dat je meer plezier en minder ellende hebt. Je registratie op dit forum is zeker een goede stap, er staan veel zinnige berichten en er is een community die je goed kan helpen. Hier vind je een suggestie voor meer leesvoer:

Leuk dat je wil gaan starten. Zelf duik ik alweer ruim 20 jaar. Helaas is de laatste duik door corona alweer veel te lang geleden... De wereld zoals je die door je duikbril ziet, is wel heel anders dan wat je in je aquarium kunt. Hoe zie je je toekomstige bak voor je? Wat zou je graag willen houden?

Kijk goed naar de bak van degene van wie je advies aanneemt. Dan kun je inschatten wat met zijn/haar advies mogelijk is. Hier een videootje van mijn bak:
Dankje voor de info! Ik was eerst aan het denken om een nano tank op te zetten om geleidelijk aan mijn kennis en kunde op te bouwen, maar uit de informatie die ik her en der gevonden heb kan een nano tank wat moeilijk zijn naar stabiliteit toe voor een beginner. Daarom was ik eerder aan het denken aan minimaal het formaat van een reefer 170 of xl 200, of zelfs richting 300. Uiteraard is dat wel al een stuk duurder om mee te starten...
Ik zou graag een gemixte tank willen, in het begin voornamelijk LPS om nadien wanneer de tank stabieler is ook wat SPS toe te voegen. Ik ben persoonlijk een mindere fan van lederkoralen aangezien ik vernam dat deze vrij snel groeien en zo misschien de tank gaan domineren.
Door mijn job ben ik regelmatig een weekje weg van huis, dus wou ook de nodige automatisatie voorzien zodat de tank niet meteen crasht bij mijn afwezigheid. Dat is de voornaamste reden dat ik er nog niet aan begonnen ben aangezien die apparatuur zoals een apex + rollenfilter + ato voor een week +... , al redelijk prijzig wordt.
Ik bekijk ondertussen heel veel kanalen op YouTube zoals BRStv om mijn kennis op te bouwen. Het laatste wat ik wil is levende wezens onder mijn verantwoordelijkheid zien weg te kwijnen, dus zo lang ik niet de nodige tijd of kennis er voor heb zal het nog even uitgesteld worden.

Tanne

Tanne
Nano is zeker een leuke start, maar als je uiteindelijk een bak van 170 of 300 liter wil, waarom dan daar niet meteen mee starten? Zo hoef je dingen niet dubbel te kopen. Een gemixte bak is erg leuk. De snelle groei van lederkoralen: het is prima onder controle te houden. Als er tijdens je afwezigheid iemand kan controleren en voeren, heb je m.i. die dure extra apparatuur helemaal niet nodig. ATO en doseerpomp wel, dat is m.i. eigenlijk een must.

Goed dat je je bewust bent van je verantwoordelijkheid voor de levende wezens die aan je zorgen zijn toevertrouwd!

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Bovenaan