Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Nico F.

Senior Forumlid
Om het wat overzichtelijker te houden, ga ik toch maar een nieuw dagboekje beginnen voor mijn nieuwe rif.
Geplande opstartperiode is de zomer van 2020, dan ben ik 7 jaar uit de hobby geweest.

een kleine 2 maanden geleden kon ik de altijd aanwezige kriebels niet meer weerstaan om toch nog eens te beginnen. Het verwachte aqua (SPS/LPS) zal ongeveer 1.2x0.7x0.6 WH zijn, eventueel jong 2de hands moest er zich een aanbieding voordoen.
Ondertussen hebben we al wat techniek en toebehoren bijeen gesprokkeld.

2x philips coralcare 2018
RD 3 speedy 50W (5m³/u)
Clarisea SK5000 gen 2
Tunze osmolator 3155
Osmopure 100GE deluxe met vlottersysteem
Aqua medic twin controller
Aqua medic DC runner 2.2 (voor mijn koeler, UV lamp en wervelbed)
Vertex 1.5 mediareactor
UV-C aqua medic helix max 2.0 18w.

Ook 3 atoll rif deko pilaren op de kop getikt, deze aangevuld met levend steen zou de rifscape moeten vormen.
De pilaren worden ergens in januari op osmosewater gezet met indien nodig het wervelbed met fosfaatabsorber.

Wat wil ik nog van techniek aanschaffen :
BBK double cone 200 RD3 speedy
2x maxspect gyre XF350
Koeler Teco TK 1000
Vermoedelijk ga ik voor de ATI essential pro doseringen met de H2Ocean P4 pro doseer pomp.

dat zal het zowat zijn voor de hoofdtechniek.
Dus nu terug verder speuren naar materiaal en andere benodigdheden en ondertussen jullie dagboeken doorlezen en wegdromen ;).
 

Bijlagen

  • 20191120_091344.jpg
    20191120_091344.jpg
    273,5 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt:
Op dit moment mag je toch al gefeliciteerd woorden met een nieuw dagboek (y) het is jou goed gelukt zo lang weg te blijven van onze prachtige hobby maar het belangrijkste punt is dat je uiteindelijk toch terug bent!:D
 
Het is nog geen zout water, maar mijn osmose apparaat is up and running. Dus er gaat flink wat osmosewater geproduceerd worden de komende maanden :).
Mijn rifpilaren staan dus op spoeling. binnenkort maar eens een zoetwater PO4 test aanschaffen om te zien wat er zoal vrijkomt om dan eventueel met GFO het PO4 te verwijderen. We zijn de 2de dag van aanmaak en ondertussen ook al de eerste liters osmosewater over gelopen :rolleyes:.
Ik heb een vlotter ed liggen maar nog niet aangesloten. Dus de komende week toch maar wat PVC en extra elektriciteitsdraad gaan halen en wat knutselen.

Ook nog 2x showtec DJ switch 10 aangekocht en een 2de hands BBK double cone 200 RD3.

De RD3 speedy van deze BBK double cone 200 liep maar tot 40W ipv 50W bij maximale uitsturing van de controller. In het slechtste geval moest ik er rekening mee houden om een volledig nieuwe pomp aan te schaffen, maar dan nog zou ik een stuk goedkoper af zijn dan een volledig nieuwe BBK double cone 200 RD3 te kopen.

Dus bij thuiskomst de pomp eens volledig gedemonteerd en er was heel wat harde kalkaanslag in het rotorhuis en aan het achterste lager, dus alles ontkalkt en terug gemonteerd. Met wat raad van mefisto de pomp en afschuimer eens getest in leidingwater met keukenzout en de pomp maakte mooi schuim, was fluisterstil en het vermogen ging nu tot 45-46 watt.

Ook had ik gezien dat er 4 naalden op het naaldrad ontbraken. Dus dan maar eens contact opgenomen met de support van royal exclusiv en alles via mail uitgelegd.

Ik kan echt wel zeggen dat de ondersteuning top is. Vlot en behulpzaam al weten ze dat dit een 2de hands afschuimer is. Het vermoeden is dat de pomp al zijn maximale toerental bereikte bij 45-46 watt, iets wat soms voorkomt bij de oudere RD3 pompen.

Het naaldrad vervangen zou 35€ kosten + 10 euro retour kosten en ondertussen gaan ze de pomp ook even een check up geven. De pomp is nu onderweg naar RE, dus nog even in spanning afwachten.

to be continued :p
 
Zojuist goed nieuws ontvangen van royal exclusiv. Mijn RD3 speedy van de afschuimer is volledig in orde. Deze heeft het hele weekend daar proefgedraaid. de pomp bereikt zijn maximum toerental al bij 45 watt, daarmee dat deze elektronisch wordt afgeremd op 45-46 watt. Dus de pomp is zuiniger dan voorgeschreven :ROFLMAO:.
Het naaldrad is vervangen en de pomp wordt deze week terug gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren avond op Marktplaats plots een mooie dual set maxspect gyre XF350 met wifimodule opgedoken. Deze morgen direkt de auto in en gaan afhalen 😀.
Deze zijn wel te "zwaar" om voluit te gaan in mijn aqua, maar van de 330 serie ben ik ook bijna zeker dat deze te weinig stroming geven als het aqua stevig bezet is met lagere dieren. Dus zal het in de beginfase in de lagere percentages draaien zijn.

Nog een koeler en doseerpomp en de hoofdtechniek is rond, denk ik. Buiten het aqua dan 🤣.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een koeler Teco TK 1000 afgehaald. Nu alleen mezelf nog afvragen of ik de ingebouwde verwarming ga gebruiken of aparte T controller met verwarmingselement.

Na enkele dagen meten in de woonkamer, toch plaats gevonden om iets groter te gaan, mits verplaatsen van wat meubels :p .
De plaats blijft hetzelfde maar ik kan nu tot 1.6m x 0.8 x 0.6 waterhoogte uitkomen. De waterhoogte is variabel. De juiste maten staan nog niet 100% vast maar dit zijn de maximum afmetingen. maar 1.5 x 0.7 x0.6 WH is nu de "minimum".

Ik kijk ondertussen sowieso ook uit naar een jong 2de hands aqua rond deze afmetingen. Maar optic white, de overloop op de juiste plaats, afmetingen... waarschijnlijk iets teveel eisen om er eentje te vinden.

Naar techniek toe, zal ik een extra Philips coralcare 2018 nodig hebben. Maar ik wacht wel tot de coralcare gen2 uitkomt, .....

Nu al de "kleine" spullen nog,...
 
Laatst bewerkt:
Gewoon omdat het nu al echt begint te kriebelen om te starten, toch maar een saai postje. Maar een dagboek moet niet altijd spannend zijn ;) .
De techniek is sneller als verwacht bijeen gesprokkeld.

Moest ik voor een nieuw aqua gaan is de planning om ten laatste einde mei het aquarium te hebben staan. Ik zou enkel aqua, onderstel en sump kopen en de ombouw zelf doen. Dan kan ik hopelijk in juni de ombouw doen, alles installeren en testen, maar wegens weinig verlof in juni is dat misschien nogal scherp gerekend.

Mijn ideale maten zou 1.5 x 0.75 x.60 waterhoogte zijn. Alhoewel ik wel een beetje marge heb en dan vooral in waterhoogte.
Als we dan terug zijn van onze trip naar egypte zou ik echt zout willen opstarten, ergens einde juli.

Maar zoals gezegd, moest ik een degelijk 2de hands aqua vinden kan de eerste fase misschien wel vlugger gaan. Echter wil ik gevoelsmatig niet 2 maanden voor onze reis opstarten om dan een opstartend aquarium 2 weken in iemand anders zijn handen over te laten.

Ondertussen nog een extra DI/silicaat filter bijbesteld om achter mijn osmopure 100 GE deluxe te plaatsen met hierover een extra geleidsbaarheidsmeting.
Ik ben benieuwd hoeveel water hier mee kan gemaakt worden. Ondertussen ongeveer 300 liter osmosewater aangemaakt met 0 TDS om mijn rifpilaren te spoelen met enkel het DI patroon dat op de osmopure zit.
1580399743222.png
 
Alleen een DI filter zou voldoende moeten zijn begrijp ik uit je verhaal?
 
Alleen een DI filter zou voldoende moeten zijn begrijp ik uit je verhaal?
Een DI harsfilter is eigenlijk een mengeling van verschillende harsen (sterk en zwak zuur, sterk en zwak basische harsen) die ervoor zorgen dat ons leidingwater naar gedemineraliseerd water wordt gebracht. een trapje beter dan osmosewater omdat een osmose apparaat "maar" 95-98% van de ionen eruit haalt. Dus als je dit achter een osmose apparaat zet haal je de laatste vrije ionen er nog uit.
Echter omdat het een mengeling is zal in heel veel gevallen silicaat als eerste beginnen doorlekken en zo in ons aquarium terecht komen. Maar op dat ogenblik zijn de andere harsen nog niet volledig uitgeput om andere ionen te vangen. Dus als je een hars die oa vooral silicaat er nog extra achter zet dan gebruik je al je harsen optimaal. Ik ben niet meer 100% zeker, maar ik dacht sterk basische kation hars.
Als je hierover nog een geleidbaarheidsmeting zet (microsiemens) dan kan je perfect opvolgen wanneer silicaat terug doorslaat en kan je de harsen vervangen.
 
Je hebt al een mooi stukje techniek bij elkaar gesprokkeld.
Ben benieuwd naar het verder verloop.
Ik heb zelf een microsiemensmeter achter mijn ionenwisselaar staan maar moet vaststellen dat deze niet nauwkeurig meet.
Opvolging met de standaard meettoestellen zal dus moeilijk worden.
 
Ik heb zelf een microsiemensmeter achter mijn ionenwisselaar staan maar moet vaststellen dat deze niet nauwkeurig meet.
Opvolging met de standaard meettoestellen zal dus moeilijk worden.

Hoi Frank,

Wat bedoel je met niet nauwkeurig?
hier valt het natuurlijk af te wachten, maar je zou toch verwachten dat je er de verzadiging van je harsen mee kan opvolgen? Normaal verwacht ik een stabiele waarde als uitgang en vanaf het moment dat deze begint te stijgen zijn je harsen verzadigt.
Staat die van u er al lang achter en heb je geen mogelijkheid om deze eventueel eens te calibreren?

Ik ga proberen om me aan mijn planning te houden en einde juli/augustus op te starten, maar dat is nog zo ver weg ;).
We zullen zien hoe het de komende maanden evolueert :ROFLMAO:.
 
Laatst bewerkt:
Als alles goed gaat, zou ik graag in de 2de helft van mei mijn aquarium, sump en onderstel willen hebben staan. Om dan rustig aan de ombouw te kunnen werken en alles te testen. Dan kan ik einde juli wss zout opstarten.
Mijn ideale maten zijn 1.5x0.75 x0.6 waterhoogte, maar moest ik toevallig op een 2de hands aqua stoten, dan is er wel een beetje marge in de afmetingen mogelijk.

Ondertussen ben ik in de fase aanbeland van rondhoren voor offertes voor mijn aqua, daar er ook enkele weken overgaan tss bestellen en leveren.
Kennen jullie degelijke aquariumbouwers? Eventueel in de "onderste helft" van Nederland of vlaanderen. Ik woon in de omgeving van Antwerpen.
Winkels die met aqualife werken hoeft niet, daar heb ik al prijs van. Je mag het me altijd laten weten, eventueel via PB.
Alvast bedankt voor de input.
 
Hoi Frank,

Wat bedoel je met niet nauwkeurig?
hier valt het natuurlijk af te wachten, maar je zou toch verwachten dat je er de verzadiging van je harsen mee kan opvolgen? Normaal verwacht ik een stabiele waarde als uitgang en vanaf het moment dat deze begint te stijgen zijn je harsen verzadigt.
Staat die van u er al lang achter en heb je geen mogelijkheid om deze eventueel eens te calibreren?

Ik ga proberen om me aan mijn planning te houden en einde juli/augustus op te starten, maar dat is nog zo ver weg ;).
We zullen zien hoe het de komende maanden evolueert :ROFLMAO:.
Wat ik bedoel is dat je harsen al een tijdje silicaat doorlaten vooraleer jij ze meer met je toestel. Die van mij is een meter op mijn mixbedionenwisselaar. Kan je niet calibreren. Ik werk al jaren met een osmosetoestel in serie geschakeld aan een mixbedionenwisselaar. Hier doe ik jaren mee. De meter staat er wel op maat bekijk ik nooit. Om de 3a4 maanden stuur ik water op naar ATI en dat is altijd clean. Meestal wissel ik om de twee jaar het vaatje omdat je wat bacteriegroei krijgt in de wisselaar.
 
Vandaag zijn mijn KH en PO4 ULR hanna checker aangekomen. Dat een mens daar al blij met is, bij gebrek aan een aquarium 🤣
Ondertussen zijn er dit weekend 8 mails verstuurd om een prijsofferte voor het aqua 👍.
20200204_111127.jpg
 
Mooi, die Kh checker staat ook op mijn lijstje. Maar ga eerst al mijn andere testsetjes opgebruiken.
 
Normaal gezien zal ik de komende 2 weken mijn bestelling plaatsen voor een nieuw aqua. De levering zal pas voorzien zijn voor einde april, tot half mei.
Afmetingen 1.55m x 0.75 x0.65 waterhoogte.
Het enige waar ik nog wat mee zit is de terugloop van de opvoerpomp. Bij velen gaat de terugloop mee in de overloopbox, is dit om plaatsbesparing en dus het aqua volledig tegen de muur te plaatsen?
Ik heb gevoelsmatig liever de terugloop aan de andere zijde van de overloopbox. Dus de overloop achter het aqua langs in de andere hoek.
Ik kan ook door de overloop omhoog en dan boven het aquarium naar de andere zijde, maar dan verliest de ovoerpomp wel veel capaciteit, met die extra afstand en bochten.

alvast bedankt voor de input.
 
Laatst bewerkt:
Yep, het aquarium is besteld :) .

Afmetingen 1,55 x 0,75 x 0,65 waterhoogte (optic white), zwarte achterwand.
2 doorvoeren voor 40mm PVC (afvoer en noodooverloop)
opvoer ga ik achterdoor aan de tegenovergestelde zijde van de overloop laten uitkomen.
Sump : 1,1 x 0,55 x0,4
Ombouw wordt doe het zelf.
Hopelijk in mei de levering, om dan rustig in mei/juni de ombouw te doen en proefdraaien.

Ondertussen al wat testsetjes en de hanna salinity meter gekocht.
De komende maanden nog uitkijken voor een 3de philips coralcare 2018.
 
Laatst bewerkt:
lekker bezig man! dit begint concreet te worden!

heb je een overloop aan de zijkant gedaan? in dat geval is het niet nodig de overloop net zo diep als de bak te maken, een zogenaamde hang on. ideaal qua onderhoud etc.

ik heb mijn opvoer ook niet door de overloop heen maar aan de andere zijde, in mn dagboek vind je wel het e.e.a. als je er meer over wil weten.

ga je met een kap werken?
en heb je ook een onderstel bij besteld of ga je dat ook zelf maken?

veel plezier en succes
 
Bovenaan