Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Newbie

Aqaurium is besteld bij aqua life
130x60x55 ga met sump werken
Eiwitafschuimer is een deltec 600i
Opvoerpomp is van jecod dcp 4000
Wavemaker jecod sow 8 8000l
Verwarming is van Sera
En de lampen heb ik de coral care 2

aqaurium wordt woensdag geleverd
 
Proficiat zou ik zeggen dat is al een mooi starters maat van bak. Ga je veel plezier aan hebben.

Dus nu is natuurlijk de vraag welke manier spreek je het meeste aan ga je op waterwissels werken of met dosseringen of beide enzo....

Maar persoonlijk denk ik dat een osmose toestel met dit maat van bak toch aan te raden is zeker alleen al voor het verdampte water al op te vangen.
 
Heb zo iets wat automatisch het verdampte water treug bij vult ofzo iets erbij genomen 😅 ben echt een newbie op gebied van zee aqaurium maar had zo iets van als ik het doe dan doe ik het tegoei dus daarom dat hier uitleg vraag
En dat is de vraag dat me zelf stel wel iets wat degelijk is maar wil ook geen liters water gaan halen bij de viswinkel dat vind ik dan ook weer zot
 
Stel me de vraag osmose machine aanschaffen en zout en dan nog water verbruik dat zeewater gewoon bij de winkel goedkoper gaat zijn
Aqaurium is besteld bij aqua life
130x60x55 ga met sump werken
Eiwitafschuimer is een deltec 600i
Opvoerpomp is van jecod dcp 4000
Wavemaker jecod sow 8 8000l
Verwarming is van Sera
En de lampen heb ik de coral care 2

aqaurium wordt woensdag geleverd

Water verdamping komt bij een open bak uit rond de 1% per dag.
In jouw geval dus ~4,5 liter per dag. In de zomer iets meer, in de winter wat minder.
Dat is dus 31,5 L per week wat je sowieso al aan osmosewater nodig gaat hebben.

Om de bak te vullen ga je ~18 kg zout nodig hebben.

Af en toe even vuil afhevelen tijdens de schoonmaak of een waterwissel:
Minimaal 10%, maar waarschijnlijk eerder 20%. Is 45 tot 90 liter zeewater (bevat 1,8 tot 3,6 kg zout) per keer.

Dit zijn getallen waarbij het zeker uitkan om zelf een osmose toestel te hebben en een flinke emmer zout bij de hand.
 
Water verdamping komt bij een open bak uit rond de 1% per dag.
In jouw geval dus ~4,5 liter per dag. In de zomer iets meer, in de winter wat minder.
Dat is dus 31,5 L per week wat je sowieso al aan osmosewater nodig gaat hebben.

Om de bak te vullen ga je ~18 kg zout nodig hebben.

Af en toe even vuil afhevelen tijdens de schoonmaak of een waterwissel:
Minimaal 10%, maar waarschijnlijk eerder 20%. Is 45 tot 90 liter zeewater (bevat 1,8 tot 3,6 kg zout) per keer.

Dit zijn getallen waarbij het zeker uitkan om zelf een osmose toestel te hebben en een flinke emmer zout bij de hand.
Het is een gesloten bak is helemaal toe vanboven met glas gemaakt dus dan heb je normaal minder verdamping denk ik hè ?
 
Is het een gesloten kap of gewoon doorzichtig glas voor springers?

Komen je lampen boven dit glas of mee in de kap/bak?
 
We waren tegelijk aan het typen…

Coral cares en een gesloten kap:
De lampen komen dan boven gaten in de kap te hangen of de kap is hoog en gaat over de coral cares heen.

Boven gaten in de kap:
Vraag is dan, hoeveel dit scheelt in verdamping. En in de zomer ga je sowieso de kap ventileren om te koelen. Tenzij je airco hebt en je de kamer onder de 23 graden gaat houden.
Dus mogelijk maakt dit alleen in de winter wat uit.

Coral cares in kap:
Die lampen zijn passief gekoeld en worden gerust 40 graden. Dus er moet voldoende ventilatie zijn om de lucht in de kap voldoende te koelen om de warmte van de lamp kwijt te raken.
Dan gaat die gesloten kap niets uitmaken op de verdamping, of zelfs meer verdamping veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Weet nog niet goed wat ik wil als ze in de kap wil of bovenop de kap wil hangen dat ga ik zien als hem hier is
 
Maar jullie raden dan mss toch best een osmose machine aan te schaffen of heb ook al gehoord van zo tonnetjes die het water zuiver maken ?
 
Zou ik wel doen, dat scheelt een hoop gedoe met kannen slepen. Zo duur is zo een ding nou ook weer niet als je kijkt wat je al uitgeeft.
 
Maar jullie raden dan mss toch best een osmose machine aan te schaffen of heb ook al gehoord van zo tonnetjes die het water zuiver maken ?
Mijn reacties lijken mij duidelijk genoeg wat dat betreft.

Of een ionenwisselaar of osmoseapparaat de betere keuze is hangt af van de kosten/baten die je even moet uitzoeken. Dit hangt samen met de waterkwaliteit van jouw lokale kraanwater.

De afweging is aan jou, wij kunnen de keus niet voor je maken.
 
Beide zijn mogelijk idd. Zo een ionevatje kost de eerste keer ook redelijk wat. Maar een iets of wat beter osmose toestel met weinig afvalwater komt al snel in dezelfde buurt dus.
Zo een vatje moet je naargelang je verbruik om de zoveel tijd omwisselen maar heb je geen afvalwater.

Bij een osmose toestel moet je om de zoveel tijd de filters vervangen.
 
Beide zijn mogelijk idd. Zo een ionevatje kost de eerste keer ook redelijk wat. Maar een iets of wat beter osmose toestel met weinig afvalwater komt al snel in dezelfde buurt dus.
Zo een vatje moet je naargelang je verbruik om de zoveel tijd omwisselen maar heb je geen afvalwater.

Bij een osmose toestel moet je om de zoveel tijd de filters vervangen.
Ja het blijft dubbel hè allebei een kost aan verbonden maar ja dat weet je als je zee aqaurium begint Zeker 😂
 
Bovenaan