Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Newbie DSR

stijnzwijn

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allen,
Nu ik mijn bakkie (1,6 x 0,7 x 0,6) een maandje heb draaien heb ik besloten, nadat ik me erin verdiept hebt, om de DSR methode te gebruiken.
Ik heb nu een paar metingen gedaan met jbl testers en constateer dat ik meteen kan/moet beginnen. Ik heb nu alleen nog maar een paar lederkoralen en (nog) geen sps en lps koralen in de bak.
Aangezien ik nieuw ben met deze methode wil ik, alvorens ik begin met toevoegen, kijken of ik de calculator juist interpreteer. Eerst wil ik dit handmatig doen en in een later stadium, als ik het helemaal begrijp en onder controle heb, een doseerunit aanschaffen.

stijnzwijn 14-15-07.jpg

KH: Mijn waarde is 5 maar moet 9 zijn. 1KH per dag is dus 4 dagen. 87,36:4=21.84 gram per dag. Kan ik deze hoeveelheid in 1 keer in mijn sump gooien of moet ik dat over de dag verdelen?

Ca: Mijn waarde is 300 maar moet 440 zijn. 20ppm/dag is dus 440-300=140. 140:20= 7dagen. 373.84:7=53.4 gr per dag. Ook hier de vraag hoe kan ik dat het beste doseren? Als ik me juist heb ingelezen moet ik na 3 dagen opnieuw meten i.v.m. de 33% regel.

Mg: Mijn waarde is 700 maar moet 1350 zijn. 50ppm/dag is dus 1350-700=650. 650:50=13 dagen. 3995:13=307.7gram per dag. Ook hier de vraag hoe kan ik dat het beste doseren? Ook hier moet ik na 5 dagen opnieuw meten i.v.m. 40% regel.

Kan ik het toevoegen van alle 3 (KH, Ca en Mg) toevoegingen op dezelfde dag beginnen? Of is het verstandiger dit gefaseerd te doen?

Wie kan mij antwoorden geven???
 
Lees eerst eens rustig alle info door.
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?137275-De-DSR-Methode-(samenvatting)

Ik ben niet bekend met de jbl testsets, ik kan je echter aanraden om de testsets van salifert te kopen. Dit zijn de testsets die worden geadviseerd en waar dsr op gebaseerd is. Zie voor exacte testsets de link en de dsr calculator, daar staan de gebruikte testsets bij.
Je waterwaarden zoals ze nu zijn zijn behoorlijk afwijkend, en vraag me zelfs af of dit wel kan kloppen als je reguliere waterwissels doet.
Stap 1 lijkt me dus het juist meten van de waardes.
Hierna kun je gaan sturen.
Je kunt de max dagelijkse dosering aanhouden zoals je zelf al schreef. Dit kun je naar mijn mening in 1 keer in de sump gooien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb thuis ook altijd JBL en RedSea testsets gehad. Sinds ik net DSR ben begonnen heb ik voor de zekerheid ook Salifert aangeschaft omdat de DSR methode hier grotendeels op gebaseerd is.
Nu heb ik veel getest, ook om het verschil te zien. De merken onderling verschillen soms redelijk wat van elkaar.

Gezien jou waardes vraag ik me af of überhaupt je saliteit klopt en hoe je je eerste water aangemaakt hebt.
Persoonlijk zou ik eerst goed testen alvorens extra toevoegingen te doen. Zeker weten is belangrijk, helemaal nu je nog lekker aan het begin staat en er weinig mis kan gaan. Fijn als dat ook zo blijft!

Zolang je in de opstart zit kan je sowieso je stoffen in 1x je sumpin gooien.
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik neem ze zeker ter harte en zal overgaan op Salifert.
Maar kan mij ook iemand vertellen of ik de calculator op de juiste manier interpreteer?
De reden waarom ik dat vraag is omdat ik mijn Mg, er even vanuit gaande dat de meetwaardes kloppen, aardig afwijkt. Volgens de calculator moet ik dus 13 dagen ruim 300gr. toevoegen. Dat is na 13 dagen dan bijna 4 kilo. Even omgerekend in potjes zijn dat dus 4 potjes Mg poeder. (Even voor de duidelijkheid het gaat mij niet om de €€€). Ik vind het alleen erg veel lijken. Ik wil alleen niet teveel erin gooien met alle gevolgen van dien...
 
Ik zou eerst ook alles met Salifert testen voordat je toevoegt.

Hou er rekening mee dat je Kh+ als laatste toevoegt nadat alles is opgelost.
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik neem ze zeker ter harte en zal overgaan op Salifert.
Maar kan mij ook iemand vertellen of ik de calculator op de juiste manier interpreteer?
De reden waarom ik dat vraag is omdat ik mijn Mg, er even vanuit gaande dat de meetwaardes kloppen, aardig afwijkt. Volgens de calculator moet ik dus 13 dagen ruim 300gr. toevoegen. Dat is na 13 dagen dan bijna 4 kilo. Even omgerekend in potjes zijn dat dus 4 potjes Mg poeder. (Even voor de duidelijkheid het gaat mij niet om de €€€). Ik vind het alleen erg veel lijken. Ik wil alleen niet teveel erin gooien met alle gevolgen van dien...
Dat klopt. in dit geval zo'n 4 kilo idd.

maar meet hem eerst maar even na met salifert. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die 700 klopt.. Juist om overdoseren tegen te gaan.
 
Je calculator klopt inderdaad. Alleen je test heb ik mijn twijfels over.
Bij Salifert is je MG test trouwens niet betrouwbaar bij een dergelijk lage CA waarde. Let daar goed op. Misschien dat dit hetzelfde is met JBL en is het dus logisch dat het resultaat van je test niet correct is.

Heb je je water zelf aangemaakt met osmose en standaard zout? Dan kan je er ook voor kiezen om nog wat extra zeezout toe te voegen om de waardes wat "acceptabeler" te krijgen, mocht je nog wat hebben liggen. Eenmaal aan de gang met DSR gebruik je dit toch niet meer (waarschijnlijk).
 
Hallo allen,

Ik heb op jullie advies, waarvoor mijn dank, de Salifert testen aangeschaft.
Pfieuw, wat een verschil in waardes. Ik denk dat ik gewoon niet goed heb gemeten. Dit kan haast niet anders want de verschillen zijn daarvoor te groot, denk ik.

stijnzwijn 17-07-17.jpg

Gelukkig heb ik nog niks toegevoegd, de gevolgen waren misschien niet te overzien zijn geweest voor mijn waardes.
 
kijk.... netjes jongens.... bedank voor jullie hulp.
Dit maakt mij zo blij.........:eek:
that's the spirit wat ik beoogt te bereiken.... elkaar zonder gezeur vooruit helpen.
zonder dit soort mooie "forum" hulp was stijnzwijn finaal de mist in gegaan.
het is en fijn gevoel als je anderen kan behoeden voor fouten, door een kleine input.

om hier echt wat van te leren. Zou ik de testen met JBL nogmaals uitvoeren en hier plaatsen.
dit geeft ons een referentie punt , waar wij allemaal van meeleren.



Hallo allen,

Ik heb op jullie advies, waarvoor mijn dank, de Salifert testen aangeschaft.
Pfieuw, wat een verschil in waardes. Ik denk dat ik gewoon niet goed heb gemeten. Dit kan haast niet anders want de verschillen zijn daarvoor te groot, denk ik.

Bekijk bijlage 397274

Gelukkig heb ik nog niks toegevoegd, de gevolgen waren misschien niet te overzien zijn geweest voor mijn waardes.
 
WOW, dat zijn nogal afwijkende testresultaten stijnzwijn. Blij dat je niet klakkeloos hebt toegevoegd, dit scheelt je uiteindelijk veel tijd en ellende!

Wat GlennF al aangeeft, heel benieuwd of je JBL tests nog steeds zoveel afwijken.

Ik heb thuis een JBL Ph test voor zeewater liggen. Ik begin nu bij voorbaat al te twijfelen. Eens een andere Ph test gebruiken ter vergelijk [emoji1]
 
Hallo,

Ik zou de testen van JBL gaarne nogmaals uitvoeren. Echter ik heb deze tests, en de rest van de jbl koffer, terug gegeven aan een welbekende aquariumwinkel in Nijmegen.
Of het dan een nieuw referentiepunt zou zijn, dat vraag ik me af. Dit omdat ik, uit onervarenheid, waarschijnlijk iets verkeerds heb gedaan. Ik ben tenslotte nog een newbie aquariaan.
Ik heb nu over 2 dagen de Kh en het zoutgehalte, conform de calculator, opgehoogd.
Ga vanavond of morgen controleren opnieuw meten. Als het goed is zijn nu de waardes goed.
Ik maak me op het moment meer zorgen over de temperatuur met deze dagen. Het water was gisteren al over de 26 graden Celcius. Ik heb zoals reeds eerder gemeld alleen nog maar een paar leder koralen erin staan. Als deze het niet overleven zal dat een behoorlijke vervuiling voor water betekenen. De nitriet, nitraat e.d. zullen dan omhoog schieten, denk ik.
 
Leders kunnen wel wat hebben.als het iets over 26gr is geen probleem
 
Hallo allen,

Ik heb op jullie advies, waarvoor mijn dank, de Salifert testen aangeschaft.
Pfieuw, wat een verschil in waardes. Ik denk dat ik gewoon niet goed heb gemeten. Dit kan haast niet anders want de verschillen zijn daarvoor te groot, denk ik.

Bekijk bijlage 397274

Gelukkig heb ik nog niks toegevoegd, de gevolgen waren misschien niet te overzien zijn geweest voor mijn waardes.

Gelukkig!
Dit heeft je een hoop ellende bespaard.
 
Idd.

Ik ben mijn mede forumleden ook zeer dankbaar in deze.

Ik denk trouwens ook niet dat ik alles er zomaar ingegooid zou hebben. Hoe ik wel gedaan zou hebben weet ik niet. Misschien meer gefaseerd dan beschreven in de DSR calculator en dagelijkse controle van waardes en visuele controle in de bak, denk ik.
Maar gelukkig is het niet van toepassing.

Gelukkig!
Dit heeft je een hoop ellende bespaard.
 
Bovenaan