Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

New home, new beginning

Soms moet je genoegen nemen met wat je hebt. En soms komt er een aanbod voorbij die te goed is om te laten liggen. Helemaal als het in de buurt is.

Er gaat de komende tijd een verandering komen in ons huisje. Ik ga de bak van Eddy komend weekend ophalen en zal dus groter gaan van 120x80x55 naar 160x70x60.
Wat zeggen jullie. Klassieke manier tegen de muur aan.
Of bad ass en doorkijk bak van maken 🤔

Even een luxe probleem gezien onze oude gevel hier stond en er een volwaardige strook fundering onder door loopt. 💪😎
Mooie bakmaat, heb ik ook (60 wh).

Doorkijk alleen als dat past met hóe je de ruimte verder wilt benutten. Je zet hem nadien niet zomaar even opzij. Wel interessanter met aquascape, maar niet per se beter (juist beperkter) op het gebied van schuilplaatsen creëren voor de vissen.
Klassiek rug tegen de muur betekent minder sta in de weg voor het verder nuttig gebruik van de ruimte.
 
Voor een nog beter resultaat doseer alles in de nacht dit doe ik sinds een week en mijn ph kruipt zachtjes hoger , zelfde doseering alleen dan snachts heb ik uit een filmpje van reefdudes samen met chris mackley van aciaquaculture.
Als je ati of triton gebruikt zou dat best wel eens kunnen. Beiden gebruiken ph-stimulerende middelen door bepaalde combi's van toevoegingen te gebruiken waardoor je overdag reeds een aardig resultaat kan bereiken. De ph in de nacht zal dan wat wegzakken door gebrek aan fotosynthese. Compenseren met kalkwasser kan dan prima in de nacht.

Ik gebruik 24 uur per dag kalkwasser omdat mijn dastaco reactor een drukkende werking heeft op de ph door co2 gebruik in de reactor ..... Menig combi is mogelijk ;)
 
Voor een nog beter resultaat doseer alles in de nacht dit doe ik sinds een week en mijn ph kruipt zachtjes hoger , zelfde doseering alleen dan snachts heb ik uit een filmpje van reefdudes samen met chris mackley van aciaquaculture.
Gezien de ph overdag wil ik nu overdag doseren en de nacht. Zodra deze de gewenste 8,3 heeft overdag wil ik fine tune en kijken dat ik de nacht extra doseer om hem stabiel te krijgen zonder teveel schommelingen, 👍
 
Mooie bakmaat, heb ik ook (60 wh).

Doorkijk alleen als dat past met hóe je de ruimte verder wilt benutten. Je zet hem nadien niet zomaar even opzij. Wel interessanter met aquascape, maar niet per se beter (juist beperkter) op het gebied van schuilplaatsen creëren voor de vissen.
Klassiek rug tegen de muur betekent minder sta in de weg voor het verder nuttig gebruik van de ruimte.
Het is dat we de ruimte aan de muur beter willen benutten en dat lukt uitstekend met een doorkijk. Hij staat al enige tijd op de schaar wagen om de vrouw enig zins te laten wennen aan het idee gezien mevrouw nog een bureau wilt en we de box voor de kleine in mei ook nog kwijt moeten 😍 die heeft de beste plek straks in de woning 😎
 
Als je ati of triton gebruikt zou dat best wel eens kunnen. Beiden gebruiken ph-stimulerende middelen door bepaalde combi's van toevoegingen te gebruiken waardoor je overdag reeds een aardig resultaat kan bereiken. De ph in de nacht zal dan wat wegzakken door gebrek aan fotosynthese. Compenseren met kalkwasser kan dan prima in de nacht.

Ik gebruik 24 uur per dag kalkwasser omdat mijn dastaco reactor een drukkende werking heeft op de ph door co2 gebruik in de reactor ..... Menig combi is mogelijk ;)
Heb je op de reactor geen 'naverbrander'? Of is het nog eens extra? Op de afschuimer hb ik een co2 scrubber van ati. En bevalt goed. Laatst eraf gehaald en scheelt toch 0,2 punten. En alles is moi mee genomen 😇
 
Hier 2 screenshots van mijn alkatronic de 1 is met 24/7 dosering snachts dubbel dan overdag de andere is van 8 uur savonds tot 8 uur sochtens alles ik doseer 3.3 liter net iets minder als mijn verdamping en ph stijgt elke dag iets .
Screenshot_2022-02-08-16-35-34-891_net.focustronic.alkatronic.lite.jpgScreenshot_2022-02-08-16-32-59-031_net.focustronic.alkatronic.lite.jpg
 
Oké, hier is de ph nu eind van de dag 7,78.. Ik heb het doseerschema aangepast, hij doseert nu in totaal 15 x per 24 uur. Overdag heb ik om het uur en 's nachts ieder uur. Dus dan heb ik een langere tijd dubbele dosering.

Screenshot_20220208_201252_com.aqua.wifidosing.jpg
Hier een deel van het schema. Ik heb geen ph monitor, dat is misschien wel een idee om in de toekomst in de gaten te houden als goede aanvulling op het systeem.

Vandaag ook een leuk pakketje van Antwan binnen gekregen 😎 ik heb een deel wat ik al had, in de sump gelegd. en ga een deel wat ik nog nieuw ga halen droog houden wat in de doorstart word toegevoegd.
Zo wil ik gaan kijken dat ik de bacterie cultuur op pijl kan houden. Mocht ik nog stukken hebben liggen als aanvulling dan belanden die ook in de sump. Om te rijpen.
Ben al aan het kijken naar de scape skills van sommige youp-tubers. Wat ik nu vooral zie is seconde lijm en dan bestrooien met fijne gravel/zandkorrels om een soort cement basis te maken. Het werkt wel verrekes snel. Dus misschien is dit wel een optie die ik ook ga toepassen. Alleen benieuwd of dit ook werkt met stenen die vochtig zijn.
IMG_20220208_200508.jpg
 
Nu precies 7 dagen verder, en ben wel tevreden over de calcium hydroxide. Ik heb wel de ess. #1 terug geschroefd om niet de kh door te laten denderen. Voor zover je ergens tevreden over bent zie ik nu twee dingen gebeuren.
De basis:
1000ml / per dag waarbij overdag met licht aan om het uur. En 's nachts ieder uur een dosering om zo de stabiliteit te garanderen.
Optische waarneming:
- ph stijging naar 7,92 @the moment.
- de purple rim monitpora heeft een veel grotere en intensere gloed gekregen.
IMG_20220215_201435.jpg

Ik weet dat je geduld moet hebben maar helaas zie ik de algjes die er zitten nog niet verdwijnen. De krab, tomini en de geringde goby nemen er toch geregeld ene pluk vanaf. Maar het blijft een alg die wat wittig van kleur is. Het is net of de alg te weinig voeding krijgt om groen te kleuren maar genoeg om maar niet volledig te verdwijnen.

Voor de rest geen verandering in de bak. Ook geen grotere waarneembare groei op de roze hystrix. Blijven stompjes zonder scherpe groei takjes. Maaaaaar misschien nog te snel voor deze koraaltjes 😇😉
 
15 februari laatste post....... 2022!!!!! 😅🤭 Oeps..

Maar goed, is ook al aardig wat gebeurt sinds die tijd.
Vanaf februari tot de zomer vakantie het bakje lekker door laten pruttelen. In de tussentijd de nieuwe grotere bak geïnstalleerd in de garage ter voorbereiding op de verbouwing van de beneden verdieping.

Lijst van wat we gedaan hebben :
- gehele vloer eruit hakken tot op de betonnen broodjes
- volledig vloerverwarming leggen zodat de temperatuur niet boven de 35 uit hoeft te komen.
- nieuwe smeervloer, tegelvloer afwerking
- hal met wc ruimte totaal gerenoveerd en verplaatst voor een grotere ruimte van het kleinste kantoor 😎
- binnen kozijnen verhogen naar 2,31 maat (persoonlijke smaak)
- nieuwe binnen deuren afhangen
- kozijnen rondom huis volledig vervangen (noodzakelijk ivm houtrot en enkelglas)
- muren stucen / texen / afwerken

Dan vliegt de tijd en ben je zo 8 maanden verder. En nee ik heb niet 8 maanden in de puin gezeten voor de slimmeriken onder ons 🤣 ik heb namelijk 1 jonge dochter en twee boys , we hebben 2 a 3 maanden bij mijn ouders gelogeerd, waarbij papa in de avond uren nog flink thuis aan het werk kon. het huis is zover klaar gemaakt dat er niks meer gebroken ofzo hoefde te worden, zodat we er in konden wonen.

En dan duurd afwerken lang, met drie blagen. Ma goed. We zijn bijna bij de eindstreep, en dat werd dus weer tijd om het een en ander hier bij te werken.

Bak staat sinds dit weekend op zijn nieuwe plekkie. De oude bak van Eddy die ik overgenomen heb draaide al die tijd in de garage. Na een flinke crash van de afschuimer tot twee keer toe, alle vissen verloren en 95% van de koralen. Met het te laat reageren door de verbouw werkzaamheden is het dus op een sudder potje gaan lijken en heeft die al die tijd gewoon doorgedraaid op minimum onderhoud.

Nu weer volop de draad door pakken en de bodem en stenen weer proper zien te krijgen.
De wandbak is een doorkijk bak geworden en ben er super tevreden mee. Wel wat aanpassingen maken aan het meubel zodat die rondom helemaal hetzelfde is.
Nog even uitvogelen hoe ik hier weer normaal foto's kan posten, zie nu dat de foto's elke keer te groot zijn om te uploaden 😅
 
Heeft iemand enig idee hoe je hier een foto normaal kan posten zonder op mijn handy een foto eerst voor te bewerken ? Eerst kon ik geloof ik voor de upload een formaat selecteren 'groot, middel en klein' . Maar op moment krijg ik alleen de melding dat het bestand te groot is. 🤷🏼
 
Bovenaan