Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nat/droge kast - wat met contactsnoeren?

KurtH

Junior Lid
Wat ik me nu al een tijdje afvraag (gezien ik nog geen techniek in een kast van dichtbij heb kunnen bekijken.)
Als je een droge zijde hebt (met bijvoorbeeld een DJ switch) zodat je alle stekkers centraal kan insteken en bedienen. Alle snoeren van de pompen/afschuimer/ozon/UV/noem maar op... Gaan die allemaal doorheen een soort luikje van natte naar droge zijde? Als je dus onderhoud wil doen moet je de stekker aan ene zijde uittrekken, en helemaal tot aan het toestel terug trekken tot je het eruit kan halen?
Met andere woorden, kabels netjes wegwerken is niet direct een optie? Het moet er zo snel en eenvoudig mogelijk uit, zonder veel af te breken? Of zijn er systemen om de stekker toch relatief dicht bij het stopcontact te houden?

Patrick_NL

ZOAddict
Wat ik me nu al een tijdje afvraag (gezien ik nog geen techniek in een kast van dichtbij heb kunnen bekijken.)
Als je een droge zijde hebt (met bijvoorbeeld een DJ switch) zodat je alle stekkers centraal kan insteken en bedienen. Alle snoeren van de pompen/afschuimer/ozon/UV/noem maar op... Gaan die allemaal doorheen een soort luikje van natte naar droge zijde? Als je dus onderhoud wil doen moet je de stekker aan ene zijde uittrekken, en helemaal tot aan het toestel terug trekken tot je het eruit kan halen?
Met andere woorden, kabels netjes wegwerken is niet direct een optie? Het moet er zo snel en eenvoudig mogelijk uit, zonder veel af te breken? Of zijn er systemen om de stekker toch relatief dicht bij het stopcontact te houden?
Ik heb al jaren een bak en heb in het begin van alles geprobeerd om de kabels te organiseren en netjes weg te werken. Om er dan achter te komen dat ik er weer een uit moet halen omdat er wat verstopt zit of ander onderhoud nodig heeft.
Nu ligt het 'gewoon' los, en dat werkt eigenlijk best. Je ziet het toch niet..

OP
K

KurtH

Junior Lid
Als je t slim aanlegt is dat niet echt een probleem overigens
Nee, tuurlijk, maar wel belangrijk om te weten. Gezien ik met het idee speel om zelf een hele kast te ontwerpen (omdat ik voldoende gewicht moet verdelen), weet ik liefst op voorhand zo'n dingen. Bedankt voor de reactie dus!
Vervelend genoeg ben ik op zo'n dingen redelijk gefixeerd. Orde en netheid is niet altijd mijn sterkste kant. Zoiets kan dus beter van in het begin zo ordelijk mogelijk ontworpen worden, met minimale noodzaak aan onderhouden. Weggewerkte snoeren krijgen dus absolute voorkeur. Hoekjes en kantjes zo veel mogelijk vermijden om ze ook niet te moeten poetsen.
Andere stekkers zitten is dan weer wat drastisch... :)

OP
K

KurtH

Junior Lid
Om er dan achter te komen dat ik er weer een uit moet halen omdat er wat verstopt zit of ander onderhoud nodig heeft.
Daar vrees ik dus inderdaad voor. Netjes wegwerken en eerste onderhoud aan het ene of andere en gelijk moet alles weer los... Voor elke uitdaging is een oplossing, de vraag is hoe ver je wil gaan...

Mooneater

Senior Forumlid
Ik vind het persoonlijk altijd wel erg fijn als mijn stopcontacten niet in de buurt van de sump zijn. Stroom en water voelt niet als een fijne combinatie.

De snoeren kan je mooi wegwerken. Dat werkt over het algemeen heel goed, totdat je snel iets moet uitpluggen, of ergens sneller bij moet dan dat het netjes kan.... en dan begint het :D:eek:

OP
K

KurtH

Junior Lid
Zeker, zo ver van elkaar als mogelijk. Maar ik was eerder aan het denken aan zo een waterdichte verbinding. Kabelgoot van droge ruimte uit. Bovenaan tegen achterwand, ene stekkertje in de kabelgoot vastgezet...

Maar dan is het originele kabels knippen, da's dan weer jammer. Zou handig zijn als er zoiets bestaat dat over de stekkers zelf past. Maarja, zoveel verschillende stekkers... Ik heb hier op het forum al vaak gedaan aan wishful-thinking merk ik ineens :unsure:
2_b4973e52-d5eb-44fa-8a05-54b5ef1bee8c.jpg

zeefanaat

Senior Forumlid
Deze aansluitingen zitten tegenwoordig op veel afschuimers, stromingspompen, opvoerpompen en verlichting. Je hebt een stekker waarvan je de kabel in de controller stopt en een output die waterdicht is zoals de afbeelding erboven die naar je techniek gaat.
Hierdoor heb je dan alleen de kabel van je techniek naar je controller die je los moet halen, stekker kan dan altijd blijven zitten.

Zelf heb ik alles achter een valse wand weggewerkt. En mijn dj switch daarin verwerkt. En controllers erop geplakt. Werkt prima en je ziet geen kabels.

OP
K

KurtH

Junior Lid
Hmmm, toch niet helemaal een verkeerd idee dan. Ik ga het wat laten borrelen en google wat lastig vallen...
Bedankt!

Edit: Ik kom in de buurt
l35185-techno-stopcontact-opbouw-2-polig-waterdicht.jpg

moeke bina

Junior Lid
Mijn kabels zitten niet in goten maar toch wat samengebonden met strap, zo liggen ze ook niet overal los en als je iets moet uithalen, knip je de strap en zet je achteraf gewoon een andere erond

Leonardo 1 meter

Senior Forumlid
Mijn stekkers hangen niet in een droge ruimte maar wel zo ver mogelijk van de sump vandaan. Hangen ook zo hoog mogelijk in de kast van de sump dus het moet raar lopen als hier vocht bij kan komen. Bedrading loopt netjes via een kunststof goot. Dus als het apparaat eruit moet worden gehaald is het simpelweg deksel van de goot halen, stekker losmaken en klaar.

Leonardo 1 meter

Senior Forumlid
De goot hangt ook vrij hoog in de kast boven de sump aan de achterzijde van de kast dus water komt daar niet in, nog nooit hoeven schoon te maken. Zal binnenkort wel een foto plaatsen dan zie je meteen wat ik bedoel (zal vandaag alleen niet lukken).

OP
K

KurtH

Junior Lid
Nee, dat begrijp ik, maar ik had begrepen dat in de natte ruimte het zout zich langzaam aan overal op begint af te zetten. Is dat dan enkel op zichtbare/bereikbare oppervlakken, of kruipt het ook in die goot...? Of moet ik het me zó erg nu ook weer niet voorstellen?
Tis dat ik voorlopig nog niet gek veel techniekkasten gezien heb, anders zou ik me een beter beeld kunnen vormen :)

OP
K

KurtH

Junior Lid
Nu je't zo vertelt is dat ook heel logisch natuurlijk. Niet voor niets dat enkel met osmose bijgevuld moet worden... Duidelijk een :rolleyes: momentje nu...

Bovenaan