Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nano aquarium starten na 8 jaar zoetwater

KayBa

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,
Na 8 jaar zoetwateraquariums te hebben gehad in alle maten, wil ik deze week gaan starten met een Nano zoutwateraquarium met anemoonvisjes en een blenny met daarbij diverse koralen. Ik sta natuurlijk open voor alle tips en adviezen.

Natuurlijk heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar alles waaronder apparatuur.
Nu ben ik aan het kijken naar de opties 2e hands of nieuw.

Optie 2e hands:
- blue marine reef 60 van 3 jaar oud
- standaard verlichting
- tunze skimmer 9001
- Tunze nano osmolator

Optie Nieuw:
- Waterbox 20g of 30.2g
- Fluval NANO Led marine
- Tunze nano osmolator
- in de loop ook een ATO

Wat voornamelijk de vraag is of het nog uitmaakt dat een bak 3 jaar oud is en al een maand droog staat.
 
Op zich zou 1 maand geen probleem moeten zijn.
Maar met tweedehands vul ik altijd eerts af met water om te checken of er niks lekt.
En of je nieuw of tweedehands moet nemen hangt echt af wat je budget is.
je ziet geregeld complete setjes voor bij komen waar je enkel nog zand en steen moet halen.

Aangezien ik geregeld lees is dat het nieuwe aquarium niet altijd deugdelijk pompen meeleveren of eiwitafschuimer en net tweedehands is dat vaak al geüpgraded
 
Hallo allemaal,
Na 8 jaar zoetwateraquariums te hebben gehad in alle maten, wil ik deze week gaan starten met een Nano zoutwateraquarium met anemoonvisjes en een blenny met daarbij diverse koralen. Ik sta natuurlijk open voor alle tips en adviezen.

Natuurlijk heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar alles waaronder apparatuur.
Nu ben ik aan het kijken naar de opties 2e hands of nieuw.

Optie 2e hands:
- blue marine reef 60 van 3 jaar oud
- standaard verlichting
- tunze skimmer 9001
- Tunze nano osmolator

Optie Nieuw:
- Waterbox 20g of 30.2g
- Fluval NANO Led marine
- Tunze nano osmolator
- in de loop ook een ATO

Wat voornamelijk de vraag is of het nog uitmaakt dat een bak 3 jaar oud is en al een maand droog staat.
Droog staan is slechter dan 3 jaar oud zijn. Als hij niet droog in de zon heeft gestaan is er wss weinig aan de hand.
 
Vandaag Real Reef Rock toegevoegd en zoutwater en osmosewater gehaald. Morgen het aquarium vullen en indraaien.

Nu de vraag ga ik dit met of zonder bodembedekking doen?
Maakt dat verschil als ik dit met doe omdat ik veel van zulke verhalen lees.

Onderstaand wat fotos van de opbouw van de stenen. Het is nog wachten of de beugel van de lamp, daarna zal ik mee fotos toevoegen.

80C5F969-B797-424B-8E17-CAB23627A462.jpeg
 
Ik heb dit met Fuji zand gedaan met bacteriën in... Bijna geen nitrietpiek gehad en na 4 weken de visjes en koralen erin...
 

Bijlagen

  • 15904910534692549417487131867399.jpg
    15904910534692549417487131867399.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 18
Ik heb dit met Fuji zand gedaan met bacteriën in... Bijna geen nitrietpiek gehad en na 4 weken de visjes en koralen erin...


Welke maat Fiji zand heb je genomen wil namelijk ook overstappen naar dit zand
Aangezien ik me bodem wil vervangen
 
Korrel 2-3 dacht ik... Is ondertussen al 3 maand geleden... Opgestart met nite out II en special blend... Zonder problemen.
 
Vandaag Real Reef Rock toegevoegd en zoutwater en osmosewater gehaald. Morgen het aquarium vullen en indraaien.

Nu de vraag ga ik dit met of zonder bodembedekking doen?
Maakt dat verschil als ik dit met doe omdat ik veel van zulke verhalen lees.

Onderstaand wat fotos van de opbouw van de stenen. Het is nog wachten of de beugel van de lamp, daarna zal ik mee fotos toevoegen.

Bekijk bijlage 531752
Welkom!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in, alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list

Belangrijk advies: haal dat piepschuim weg onder je stenen. Ik weet waarom sommige beginners het gebruiken: de angst voor drukpunten op de bodemplaat. Die paar stenen gaan het probleem niet worden. De plaat piepschuim wel. Het brokkelt af, vuil hoopt zich er in op... Een groot drama op termijn.

Zelf zou ik, zoals ik ook in mijn boeken adviseer, zonder zand opstarten. Met zand kan beslist ook, maar zonder geeft je de gelegenheid tijdens de opstart detritus weg te halen. Aan de andere kant: ik zie dode stenen dus ik verwacht dat je met weinig levend steen op zult starten. Daardoor zul je wat minder detritus hebben in het begin. Qua techniek heb je een goede basis, daar ga je plezier van hebben.

Wat wil je gaan houden?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:
 
Welkom!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in, alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list

Belangrijk advies: haal dat piepschuim weg onder je stenen. Ik weet waarom sommige beginners het gebruiken: de angst voor drukpunten op de bodemplaat. Die paar stenen gaan het probleem niet worden. De plaat piepschuim wel. Het brokkelt af, vuil hoopt zich er in op... Een groot drama op termijn.

Zelf zou ik, zoals ik ook in mijn boeken adviseer, zonder zand opstarten. Met zand kan beslist ook, maar zonder geeft je de gelegenheid tijdens de opstart detritus weg te halen. Aan de andere kant: ik zie dode stenen dus ik verwacht dat je met weinig levend steen op zult starten. Daardoor zul je wat minder detritus hebben in het begin. Qua techniek heb je een goede basis, daar ga je plezier van hebben.

Wat wil je gaan houden?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:
Dankjewel voor de reactie, de boeken ga ik zeker lezen.

De bak is aan het indraaien, echter ondervind ik een enorme hinder van de trilling van de opvoerpomp dus deze week maar siliconenslang halen ipv de groene slang. Daarnaast maakt de skimmer zelfs nig meer herrie met het aanzuigen van lucht en trillen van de motor. Nou ken ik de trillingen van de luchtpompen nog wel van zoetwateraquariums wel, dit is veel erger.

iemand tips?
 
Dag kayba,

Ik heb zelf ook een nano gehad. Bij sommige pompen is er speling bij de as. En de propeller. Google daar maar eens op. Dat is met een goes geplaatste druppel secondelijm opgelost. Ook kun je de opvoer Pomp op een stuk filter plaatsen. Het nadeel is dat het dan wel een detritus plek word. Het mooiste is een andere pomp. Maar dat vond ik toen te duur.

Succes. Met dit mooie avontuur!
 
Dag kayba,

Ik heb zelf ook een nano gehad. Bij sommige pompen is er speling bij de as. En de propeller. Google daar maar eens op. Dat is met een goes geplaatste druppel secondelijm opgelost. Ook kun je de opvoer Pomp op een stuk filter plaatsen. Het nadeel is dat het dan wel een detritus plek word. Het mooiste is een andere pomp. Maar dat vond ik toen te duur.

Succes. Met dit mooie avontuur!
Had ik inderdaad gelezen, dus ff de secondelijm gepakt, gebrom lijkt minder alleen in combinatie met gezuig nog luid. Morgen een nieuw dempertje kopen om dat ook uit te sluiten en anders wordt het tocg vervangen.
 
Bovenaan