Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

NANO aquarium - Hongerige poetsgarnaal

Ik denk ten eerste dat het formaat nano en het formaat vissen een hele slechte combinatie is.

Daarbij de vraag: Voer je de poetsgarnalen wel gericht bij? In zo’n klein bakje is verder niks te halen, en dan is het eindeloos ‘parasieten zoeken’ voor die paar vissen ook geen pretje.
 
Tja al zes vissen doodgegaan en de zevende wacht waarschijnlijk het zelfde lot. Je noemt je waterwaarden “alles klopt” maar dat is niet waar, fosfaat,nitraat zijn te laag.

poetsgarnalen moeten om te kunnen overleven eten, dat lijkt me logisch. In een nano is er niet zoveel voor ze te vinden dus zul je ze bij moeten voeren. 2 garnalen is teveel voor een 60 liter bakje en deze dieren hoef je echt niet in een koppel te houden.

een mandarijnpitvis is verre van een beginnersvis en zeer lastig te houden in een nano. Dit had je vooraf kunnen weten (Google)

ik heb maar 1 advies verdiep je meer in de hobby Wesley dat komt het dierenwelzijn en plezier in de hobby ten goede. Iedereen op het forum is bereid te helpen en domme vragen bestaan niet
 
Laatst bewerkt:
Hmm, jammer dat dit zo uit de hand loopt en persoonlijk wordt opgevat, want de originele vraag is wel interessant vind ik.

Kunnen poetsgarnalen inderdaad zo agressief zijn dat ze stress opleveren bij andere vissen?

Ik heb zelf een poos 1 poetsgarnaal gehad (in 60, 120 en 200 liter), en dit niet waargenomen. Maar dat was er maar 1, met zn 2en zijn ze misschien wat feller. Echter, het zijn wel drukke baasjes, dus zeker in een kleinere bak kan ik mij goed voorstellen dat ze stress kunnen opleveren bij een net geintroduceerde vis - beetje afhankelijk ook van welke soort dat is, en of deze stressgevoelig is.

Welke soorten waren de 6 vissen die je hebt verloren? Waren dit erg stressgevoelige soorten, of wellicht directe competitie met de poetsgarnalen? Beiden zou een aanleiding kunnen zijn voor extra impact van de poetsgarnalen.

Ik heb de originele vraag (die nog open stond op mijn laptop) even bijgevoegd voor de duidelijkheid.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-09-24 at 07.53.54.png
    Screenshot 2021-09-24 at 07.53.54.png
    478,8 KB · Weergaven: 50
Ik heb 2 poetsgarnalen gehad in mijn 60 liter nano. Ik was uiteindelijk blij dat er eentje is heen gegaan 😅. Ze lieten allee vissen met rust maar waren echt altijd op rooftocht, lps koralen leeg plukken en poliepen irriteren. Één van de twee besloot zelfs dat de poliepen van een stylo eruit moeste 😂.
 
Bovenaan