Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nachtverlichting

Rviperen

ZeewaterForum gebruiker
Wat voor nachtverlichting is voldoende voor een aqaurium van 120x65x65 (waterhoogte 60 cm)?
Ik kom eigenlijk alleen maar Bubble Magus nachtverlichting tegen.
Bedankt voor de reacties.
 
DEZE zou ook kunnen, hoeft maar heel weinig licht te zijn.
 
Nachtverlichting is niet nodig. Of slaap jij ook graag met een lampje aan? 🤣😜
 
Ik heb de hydor ook aan beide kanten. Leuk voor het laatste half uurtje als de verlichting uit is.
Verder Hou ik de bak donker
 
Geen nachtlicht. Dit is erg slecht voor het dag nacht ritme van je dieren. Tenzij je aquarium in een kelder staat is de hoeveelheid licht die binnen komt al ruim voldoende.
 
Ook nachtverlichting is zo'n punt waar er duidelijk twee kampen zijn. Voorstanders geven aan dat er stress in de bak kan komen als het te donker is, en tegenstanders geven aan dat het slecht is voor het dag nacht ritme.

Ik heb er voor gekozen mijn verlichting 's nachts aan te laten (royal blue op 1%) dan is het alsnog best donker in de bak :) . Weet dat in de natuur er ook zoiets bestaat als de maan, dat beïnvloed hun dag nachtritme ook niet.
Toen ik laatst midden in de nacht klaarwakker was, heb ik in ieder geval kunnen constateren dat mijn vissen echt aan het rusten waren.

Ik denk dus dat het prima kan, maar gebruik je gezonde verstand. Oftewel wees matig met het licht, sowieso enkel blauw en niet te veel :)
 
Ook nachtverlichting is zo'n punt waar er duidelijk twee kampen zijn. Voorstanders geven aan dat er stress in de bak kan komen als het te donker is, en tegenstanders geven aan dat het slecht is voor het dag nacht ritme.

Ik heb er voor gekozen mijn verlichting 's nachts aan te laten (royal blue op 1%) dan is het alsnog best donker in de bak :) . Weet dat in de natuur er ook zoiets bestaat als de maan, dat beïnvloed hun dag nachtritme ook niet.
Toen ik laatst midden in de nacht klaarwakker was, heb ik in ieder geval kunnen constateren dat mijn vissen echt aan het rusten waren.

Ik denk dus dat het prima kan, maar gebruik je gezonde verstand. Oftewel wees matig met het licht, sowieso enkel blauw en niet te veel :)
 
Waarom enkel blauw???? Dat lijkt voor ons mensen zwak licht, maar voor onze vissen is dat niet zo.
 
Nou meer vanwege processen als fotosynthese, daarnaast is het wat je zegt het is voor ons een zwak licht dat is voor de nacht wel zo fijn :)
 
Blauw licht is voor mensen juist slecht 's-nachts. Melatonine aanmaak wordt specifiek geremd door blauw licht.
Ook voor vissen geeft nachtelijk licht verstoring van het dag nacht ritme, dit is niet te zien aan het gedrag maar wel te meten in hun hormoonspiegels:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969714018051
(Dit effect treedt ook al op bij veel lagere niveaus maar dat is nog niet gepubliceerd.)

Ook algen hebben donkere nachten nodig, lage lichthoeveelheden 's-nachts zijn voor de belangrijkste soorten nadelig. Cyanobacterien lijken er wel van te profiteren (in ieder geval relatief ten opzichte van andere algen).
https://aslopubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/lno.10607

De maan is heel zwak, zeker onder water. Volle maan is met perfect heldere hemel als hij direct boven je staan minder dan 0.25 lux. Een paar meter onder weten is dit nog veel lager. Bovendien is de maan er ook vaak niet. Je aquarium is ook zonder verlichting minder donker dan een koraalrif op een bewolkte nacht.
En de maan beïnvloed het gedrag van vissen absoluut, zeker in de ondiepere delen, maar dat is maar een paar dagen per maand, niet elke dag.
 
Ik denk dat er wel een verschil zit in de blauw licht studies naar invloed van blauw licht (van mobiel, pc scherm tv etc) op ons slaap gedrag en dat ene blauwe ledje op 1% boven ons aquarium.

Bij die eerst genoemde worden we langdurig blootgesteld aan grote hoeveelheden blauw licht welke de aanmaak van melatonine beïnvloeden. Kort gezegd denken onze hersenen dat het dag is.

Maar het lijkt mij te kort door de bocht om al het "blauwe" licht over een kam te scheren. Daar zitten nog veel te veel variabele tussen.

Al dan niet te min ben ik wel heel nieuwsgierig naar de intensiteit van het blauwe LED licht. Dat zal ongetwijfeld wel een stuk meer zijn dan de maan.
 
Al dan niet te min ben ik wel heel nieuwsgierig naar de intensiteit van het blauwe LED licht.

Heb ooit een artikel gelezen in een blad waaruit bleek dat nachtverlichting te intens is en vissen blind kunnen worden van led nachtverlichting.
Ging om bechadigingen aan staafjes en kegeltjes en aan het netvlies.
Kan me alleen niet meer herinneren in welk blad dat was en of het zoet, zout of beide was.

Zelf geen nacht verlichting, dat wat er binnen schijnt is genoeg.
 
Royal blue zit precies op de golflengte waar mensen gevoelig zijn dus niet al het blauw is even erg, deze is zo ongeveer het ergst.

Vissen kunnen uiteraard hun ogen ook niet sluiten. Daardoor is hun blootstelling veel hoger.
 
Ik heb het artikel twee keer doorgenomen, hierin word inderdaad bevestigd dat we gevoelig zijn voor blauw licht (het meest voor blauw licht op 460 nm =/- 50 nm).

Dit is iets wat we ook weten van andere onderzoeken. Onze dag nachtritme is gebaseerd op blauw licht. Deze kan hier dus ook door beïnvloed worden.
Nogmaals, er is reeds aangetoond dat grootte maten aan blootstelling van dit blauwe blauwe licht invloed heeft op ons bio ritme. Vooral tablets en telefoons zijn hier berucht om, waarom? Omdat dit licht kanonnen zijn die we op korte afstand gebruiken.
Er word ook gebruik gemaakt van die wetenschap. Bedrijven waar nachtdiensten worden gedraaid hebben ook vaak meer blauw licht om werknemers productiever/alerter te houden.

Maar zoals het artikel ook beschrijft zijn de getoonde nummers relatief. En dat is heel belangrijk om mee te nemen als je het artikel leest.
Dus relatief gezien heeft 460 nm de grootste impact op ons dag nacht ritme (met dag nachtritme doel ik op het hormoon melatonine), maar met alleen iets relatiefs kan je nog geen enkele conclusie trekken. Daarvoor heb je meer constante nodig.

Je moet dus heel erg oppassen om verkeerde conclusies te trekken als niet alle feiten bekend zijn. In het artikel word hier ook duidelijk op gewezen en word ook aangegeven dat er verder onderzoek nodig is.

"Until specific hypotheses like the ones posed above are formulated and tested, however, it would be premature to recommend international acceptance of any model or system of circadian photometry. Given explicit, quantitative predictions of nocturnal melatonin suppression from different models of circadian system spectral sensitivity and given the practical implications for the development and regulation of electric light sources used for general illumination, such data would, in principle, be straightforward to obtain and would be extremely valuable for establishing a system of circadian photometry for architectural and clinical applications "

Iedereen kan bedenken dat de invloed van de aanmaak van melatonine (of beter gezegd de onderdrukking in de aanmaak) anders is als ik een blauw LED op 1% boven mijn aquarium heb hangen dan wanneer ik onder een zonnebank ga liggen met alleen maar blauwe buizen. Natuurlijk is dit veel te simpel, wat ik ermee aangeef is dat zonder dat alle relevante variabelen bekend en ingevuld zijn, je geen conclusie moet trekken.

Vaak genoeg worden meningen/onderbuik gevoelens gepresenteerd als feiten en dat kan soms vervelende gevolgen hebben.
 
Bovenaan