Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Na 27 jaar Zoet nu project "Ombouw Zoutwater" gestart

mdanielse

So Little Time.......
Na 27 jaar in de weer met zoetwater aquariums(of is het aquaria?), en na een aantal jaren met het idee te hebben rondgelopen, nu toch de knoop doorgehakt........ IK GA MIJN HUIDIGE ZOETWATERBAK VERANDEREN IN ZOUTWATER. Ook leek mij het wel een leuk idee om het hele toekomstige traject hier op het ZeewaterForum neer te zetten.




Oke, we willen naar zoutwater, en nu.........?? :confused:


Wordtvervolgt,
Jack

 

Bijlagen

  • m_IMG_2794.jpg
    m_IMG_2794.jpg
    27,9 KB · Weergaven: 3.914
Probleem 1:
Waar laat ik de sump?

Niet onderin het aquarium meubel, veels te weinig ruimte. Daar passen nu net mijn twee potfilters, Co2 fles, Verlichtings-timers en de aansturing van de verwarming in. Maar gelukkig staat het aquarium tegen een holle wand. Waarin aan de achterzijde al een klein kastje is gemaakt, waar ik de tuinslang kan aankoppelen om het aquarium af te tappen en bij te vullen. Dus het lijkt een goed idee om de boel maar voorzichtig open te breken, en een grotere inbouw kast te maken waar de sump en diverse andere benodigdheden kunnen worden geïnstalleerd.

Maar zoals altijd zal dit vast moeilijker gedaan zijn dan het lijkt.....
Dus tijd om het gereedschap uit de schuur te halen
 

Bijlagen

  • m_001.jpg
    m_001.jpg
    19,9 KB · Weergaven: 156
hey leuk dat je een zoutwater aquarium gaat beginnen,
Hoe je het allemaal gaat inbouwen heb ik zelf niet zoveel ervaring mee ben zelf ook sinds een paar dagen begonnen met zoutwater en ben begonnen met een kleine bak.

Ik denk dat je gewoon ff de tijd moet nemen en ff op papier uittekent hoe je het gaat doen voordat je je gereedschappen pakt zodat je een goed en handig systeem hebt staan dat scheelt je behoorlijk wat werk achteraf.

Hoe groot is je bak eigenlijk?

Iedergeval succes met ombouwen :)
 
Het grove sloopwerk is gebeurd.
Valt nog niet mee om de boel netjes uit elkaar te halen.
Het is de bedoeling om in het ontstaande gat een kast te bouwen welke iets naar voren komt gelijk aan de betonen balk links.
Denk dat deze kast groot genoeg zal zijn om een sump en de rest van de benodigdheden in kwijt te kunnen.

WordtVervolgt
 

Bijlagen

  • m_003.jpg
    m_003.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 109
De bedrading aangelegd, inclusief randaarde, wel zo veilig.
Ook de bestaande bedrading van het aquarium omgelegd, want die zat natuurlijk in de weg. Toch nog wel een lastig klusje.
Heb ook gezien dat alles in het huis, dus ook de wand waar de kast in moet, niet echt recht, waterpas en haaks is. Word dus nog lastig om alles er een beetje leuk uit te laten zien.

Gewoon doorgaan, in kleine stapjes....en vooral geen haast hebben, want dan gaan we fouten maken,:biggrin:

VRAAG:
Wat is een redelijke grote(Liters) voor een sump welke gebruikt gaat worden voor een aquarium van 300 liter. Of maakt de grote niet uit als je apparatuur er maar in past
.
 

Bijlagen

  • m_006.jpg
    m_006.jpg
    33,1 KB · Weergaven: 95
Hey hoe groot je sump moet zijn weet ik niet precies als je apperatuur er maar in past en als je stroom uitvalt het water in de leidingen ook nog in je sump past dat is iedergeval waar je rekening mee moet houden.
Hoe groot het verder moet zijn weet ik niet, ik schat zelf 75/100 liter maar dat is echt maar een gok :confused: heb zelf ook nog nooit een sump gehad voor zoutwater
 

topjesSuper bedankt voor de link, kennis is macht, dus alle info word heel erg op prijs gesteld.

Het lijkt mij het beste om voor een zo groot mogelijke sump te gaan welke nog net in de kast past, das dus de breedte en lente maat, en de maximale hoogte hangt dan weer af van de hoogte van de eiwit afschuimer welke ik er in zet. Want door de "geringe" ruimte moeten alle spullen in de sump geplaatst worden.Maar heb in de nieuw te bouwen kast in ieder geval wel veel meer ruimte als onder het aquarium, want daar heb je maar 2 kleine onhandig gevormde ruimtes, das helemaal niet te doen.


ps:JustMeSander, weet je dat je dagboek link het niet doet?
 
Hey, ow dat wist ik niet :eek: had het niet echt getest haha. ff fixen nu :) thx
 
Nu doet ie het :cool:
 
Dit is de afschuimer die ik heb aangeschaft.
Overal las ik dat een afschuimer nooit te groot kan zijn, (of heb ik dit fout begrepen?)
Na wat zoek werk, en me hebben laten informeren door deze en gene is het de TurboFloter-SL van Aqua Medic geworden.
Deze is geschikt voor aquaria tot 1000 liter, mijn bak van 300 liter+inhoud sump zou voor deze afschuimer dus geen probleem moeten zijn.
(en ja, ik weet het, die "tot 1000 liter" die op de doos staat is meestal wel erg ruim genomen door de fabrikant).
Maar hoe dan ook, denk dat dit apparaatje voor mijn bak zeer oke is.

En hiermee is gelijk de ook de hoogte van mijn sump bekend, de andere maten waren al bekent, zijn die welke maximaal in mijn kast passen. Dus nu op naar de sump.

PS: en zoals je kan zien heb ik ook al mijn eerste vis gekocht... :biggrin:
 

Bijlagen

  • turbofloter_multi_sl.jpg
    turbofloter_multi_sl.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 64
Weer een stapje verder met de kast, wat extra verstevigingen voor de achterwand aangebracht, het elektrisch aangesloten op de bestaande leidingen. En mezelf deze keer niet geëlektrocuteerd,slimmetje

Nu is het tijd om een gat in de zijwand te maken ivm een te plaatsen cooler. Want ik weet uit ervaring dat als we een lekkere zomer hebben het mogelijk is dat een dag of veertien de temperatuur boven de 29 graden gaat komen. Voor zoet water is dat nog te doen, maar ik begreep dat voor zoutwateraquaria dit erg slecht is. Koraal sterft af en vergiftigd het water waardoor ook alle vis dood gaat.

Vandaar een cooler, welke dan de warme lucht door een gat in de zijwand de gang inblaast. De warmte dus weg uit de woonkamer.
Wel een aardig idee....toch???,
 

Bijlagen

  • m_008.jpg
    m_008.jpg
    27,4 KB · Weergaven: 59
Je hebt de boel nu aardig opengebroken.denk ook aan water aan en afvoer

Stroom heb je ook nodig een aparte groep is geen overbodige luxe;)


Ook de afwerking in de kast,wat nu gipsplaten zijn zul je moeten aanpakken,tegels bijvoorbeeld.

Ook kun je denken aan grondkoeling .

Heb belangrijkste is dat je nu goed nadenkt wat je allemaal wil,in een later stadium is het allemaal zeer lastig

Succes:biggrin:
 
Je hebt de boel nu aardig opengebroken.denk ook aan water aan en afvoer

Stroom heb je ook nodig een aparte groep is geen overbodige luxe;)


Ook de afwerking in de kast,wat nu gipsplaten zijn zul je moeten aanpakken,tegels bijvoorbeeld.

Ook kun je denken aan grondkoeling .

Heb belangrijkste is dat je nu goed nadenkt wat je allemaal wil,in een later stadium is het allemaal zeer lastig

Succes:biggrin:

Aan aparte groepen heb ik wel beetje gedacht, want heb de stroom aansluitingen verdeelt over twee groepen. Helaas kan ik geen aparte speciale groep voor het aquarium maken, want ik heb geen kruipruimte, euh..hij is er wel maar daar kan er niet in, dus kan niet op een makkelijke manier nieuwe bedrading voor nieuwe groep aanleggen, dus daarom de aansluitingen maar verdeelt over twee bestaande groepen.

Voor de binnenafwerking van de kast ga ik voor Trespa, waterbestendig en onverwoestbaar en dunner dan gipswand+tegels, nadeel duur, maar heb een paar restantjes van een kennis(met bouwbedrijf) gekregen.

De water afvoer ga ik op de zelfde manier doen als nu, gewoon tuinslang aanklikken en de wasbak van de keuken in, werkt perfect.
Osmose apparaat+opvangbak gaat op zolder naast de cv-ketel ik heb daar water+afvoer. Oke....nadeel, 1 maal in de 14 dagen met een tank water zeulen. maar met een 300 liter aquarium is dit nog wel te doen.
 
Om problemen met te hoge temperaturen te voorkomen deze cooler aangeschaft. Wel veel geld voor iets wat ik maar 2 a 3 weken per jaar ga gebruiken. Maar om nu met ventilatoren en koelelementen te gaan slepen is ook weer zo wat. En zekers als je dan net op vakantie bent en de aquarium-oppas moet proberen de temperatuur naar beneden te brengen. Dus voor de "Piece of mind" dan toch maar een koeler gekocht. Wel erg duur die dingen, koop je 2 koelkasten voor:cool:.
 

Bijlagen

  • m_cooler.jpg
    m_cooler.jpg
    39 KB · Weergaven: 53
Dan sluit je gewoon je biertap op aan :biggrin:

Het is inderdaad belachelijk duur
 
Om problemen met te hoge temperaturen te voorkomen deze cooler aangeschaft. Wel veel geld voor iets wat ik maar 2 a 3 weken per jaar ga gebruiken. Maar om nu met ventilatoren en koelelementen te gaan slepen is ook weer zo wat. En zekers als je dan net op vakantie bent en de aquarium-oppas moet proberen de temperatuur naar beneden te brengen. Dus voor de "Piece of mind" dan toch maar een koeler gekocht. Wel erg duur die dingen, koop je 2 koelkasten voor:cool:.

Zeg maar gerust maanden i.p.v. weken, bij mij draait de koeler vanaf Mei tot September.
Je zult versteld staan hoe snel je temperatuur oploopt.

gr. Marcel
 
Bovenaan