Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Afgelopen week de detox gedaan, daarna op kool gefilterd, en afgelopen zondag een 15% waterwissel met crs250 zout van DSR gedaan (had ik nog liggen)

De bak lijkt redelijk vooruit te gaan zo in een paar dagen. Vlak na de detox mat ik ook wat verhoogde PO4 (0,12), wellicht toch iets teveel gedoseerd. Deze stopgezet, en is nu weer richting 0 gekropen (ww verlaagd ook PO4 natuurlijk) , dus weer een beetje doseren. We komen er wel :)

1 acan die er al meer dan een jaar staat heeft het er wel zwaar van, ik kan zijn skelet zien zitten. Hopelijk trekt die nu wat bij. IMG-20180903-WA0012.jpeg

Vlak voor de waterwissel zag ik bij de lobo ook een klein beetje skelet, maar die staat nu mooi uit, hopelijk is dat nu ook beter
IMG_20180904_154607551.jpg

Nu de rest van de week rustig verder, en in het weekend nog eens 15% wisselen. Dat wisselen houd ik er even in (zolang het zout strekt). Kan even geen kwaad :)

Aan de acros en sps zie ik nog geen verandering.
IMG_20180904_154634791.jpgIMG-20180904-WA0006.jpegIMG_20180904_154537669.jpg

Bijlagen

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Vandaag weer ong 23 liter ververst (ong 13%). Koralen lijken het verversen wel lekker te vinden.

Toch heeft de acan al een paar kopjes losgelaten. Blijf hem verder maar bijvoeren, en verder afwachten, boel stabiel houden.

Zielige acan:
IMG_20180909_163118415.jpg

Deze acan is ok:
IMG_20180909_163125564.jpg

Happy lobo:
IMG_20180909_163139349.jpg

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Sinds gisteren een UV lamp (11 watt) erbij geplaatst. Heb het idee dat vandaag de Caulastrea al meteen beter open staat. Ben benieuwd hoe dat verder deze week gaat!

(ik heb de UV lamp overigens niet tegen witte stip oid, maar voor de koralen - een kennis van mij heeft goeie ervaringen hiermee, vooral icm sps. In hoeverre een UV lamp daarbij echt helpt gaan we nu zien).

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Wat moet die uvlamp dan doen voor koralen?
Ik weet het ook niet precies, misschien de bacterie-load verminderen oid.
Maakt mij verder niet uit, als het werkt, werkt het :)
(en als het verder niks doet, gaat hij er weer uit)

zeefanaat

Senior Forumlid
Als het werkt ben ik helemaal met je eens.
Alleen zou ik wel nieuwsgierig zijn wat de reden is dat het werkt. En wat het werkzame gedeelte is uiteraard.
Zou je anders eens willen navragen bij je kennis? Mijn nieuwsgierigheid. ?

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Als het werkt ben ik helemaal met je eens.
Alleen zou ik wel nieuwsgierig zijn wat de reden is dat het werkt. En wat het werkzame gedeelte is uiteraard.
Zou je anders eens willen navragen bij je kennis? Mijn nieuwsgierigheid. ?
Ghehe, die wist het ook niet *magic*.
Wel kwam hij aan met een brsTV video, waarin ergens zijdelings word opgemerkt dat sommige sps houders voordeel van een uv lamp merken.
Hij heeft 25000x meer groei dan ik heb, dus misschien is dit zijn secret ingredient :)

Laatst bewerkt:

zeefanaat

Senior Forumlid
Hmmm...jammer.
Maar baat het niet schaad het niet in dit geval. Zal eens kijken als ik die van mij ook weer eens ga aansluiten dan. ?

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
We zijn nu een maandje verder sinds de detox, en alles draait een stuk happier voor mijn gevoel. Waterwaarden zijn ook mooi, hoewel ik nog geen toename in het verbruik heb gemeten. Gisteren eens een paar nieuwe sps stekjes gekocht, eens kijken hoe die het gaan doen.

Water waarden:
KH: 8
Ca: 420
PO4: 0,04
NO3: 2

Huidige doseringen:
22ml EZ buffer (ong verval van 0.75 dkh per dag)
4 ml ez calcium (ong verval van 4ppm per dag)
8 ml keukenazijn
2 ml 1:10 PO4+, equivalent aan 0,02 ppm

IMG_20180929_111039280.jpgIMG_20180929_111048677.jpgIMG_20180929_111022314.jpg

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Er gaat toch iets de goede kant op! Voor diegenen die niet hebben meegelezen, ik heb:
Osmose apparaat vervangen
Triton detox gedaan
Wekelijks 15% waterverversen (nu nog om de week/1x per 3 weken)
UV filter geïnstalleerd

Stylophora eind juli
juli.JPG

Stylophora 3 oktober
3oktober.jpg

Stylophora 15 oktober
15oktober.jpg

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Ik zag vandaag ineens dat een stekje hystrix wat ik allang dood had verklaard, nu weer uitloopt! Ik had het steentje laten zitten om het te laten overgroeien met sterpoliep, maar de dode puntjes waren lang zo dood niet! IMG-20181016-WA0014.jpeg

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Ik heb weer een goeie camera, dus weer tijd voor mooie plaatjes!

PB090041.JPG

PB090013.JPG

PB090020.JPG

Paddestoel herstel na stekken:
PB090023.JPG

De sterpoliep komt me iets te dichtbij, maar ik durf niet te veel eraan te rommelen, zo'n klein stukje hystrix is zo afgebroken...
PB090027.JPG

Peter B

Eeuwige beginner
Dat zijn echt mooie plaatjes!
Je zal wel blij zijn met je nieuwe camera, altijd leuk zo'n nieuw speeltje :D
Heb je er een macro-lens bij?

OP
Mooneater

Mooneater

Senior Forumlid
Dat zijn echt mooie plaatjes!
Je zal wel blij zijn met je nieuwe camera, altijd leuk zo'n nieuw speeltje :D
Heb je er een macro-lens bij?
Dankjewel!

Ik had deze camera al (Olympus TG-4), maar had niet alle klepjes goed dichtgedaan toen ik foto's onder water wilde maken in de macro stand... dat vond hij niet zo leuk. Ik heb nu een 2e hands vervanging (een Olympus TG-3, vrijwel identiek, kan alleen niet in RAW maken, maar dat gebruik ik niet).

Deze camera heeft een macro stand, waarbij hij van vrij dichtbij foto's kan maken. Vooral stukken relatief dicht bij de voorruit worden dan erg fotogeniek ;)

Bovenaan