Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Montipora plaat wordt wit

Clem.Tom

New member
Beste Forumcollega's

Ik ben hier relatief nieuw én vermoed dat dit topic al wel meerdere keren besproken is maar ik zit dus met het probleem dat mijn Montipora plaat (rood) wit wordt.

Ik heb deze intussen ongeveer een maand geleden aangeschaft.
Weliswaar heb ik een nanoaquarium én zullen de waterwaarden niet helemaal stabiel zijn MAAR wat is stabiel te noemen?

Op regelmatige basis probeer ik te testen met mijn colombo set, hoewel ik niet helemaal tevreden ben over de leesbaarheid van deze testen.
Ik heb relatief weinig ervaring met zeewater. Nu ongeveer een jaar of anderhalf geleden heb ik namelijk mijn nano (Bluemarine reef 60) overgenomen van een vriend.

Ongeveer 1 - 1,5 weken doe ik een waterwissel van 8 - 10 liter en gebruik hiervoor het zout van RedSea nl. Coral pro. Ik vrees dat de waarden van Ca, Mg wat aan de hoge kant zijn. Ze zijn de laatste tijd geregeld > het max. bereik.
In bijlage kunnen jullie een overzicht terugvinden van mijn gemeten waterwaarden.

De andere koralen doen het relatief goed (denk ik). Hoewel ik van groei niet echt kan spreken. De afgelopen dagen lijkt mijn leder zijn poliepen ook niet meer te laten zien.. (duivelsklauw groen). De beige variant doet dit immers al relatief lang niet meer :-/..

Ik besef dat ik nog heel wat moet leren én dat een nano misschien moeilijker is qua stabiliteit dan een groter aquarium maar probeer toch veel research te doen én dit aquarium te laten werken. Tóch raak ik met momenten wel radeloos..

Ik vermoed dat jullie nog wel wat vragen hebben om een eventueel oordeel te kunnen maken maar ik kijk heel erg uit naar jullie vragen, tips én mogelijke oorzaken van mijn probleem/ problemen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
MVG Tom

Bijlagen

• 20210123_123505.jpg
    20210123_123505.jpg
    166,1 KB · Weergaven: 53
  • 20210123_123540.jpg
    20210123_123540.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 53

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Tja lastig inschatten zo je geeft aan dat je weinig ervaring heb maar aan de andere kant heb je deze bak al anderhalf jaar draaien wat op zich ook wel weer een poosje is.
heeft de bak er voorheen wel goed bijgestaan?
Dat een nieuw geplaatst koraaltje het een keer niet lekker doet of afsterft dat maken we allemaal mee ik heb hetzelfde aquarium en het is altijd afwachten hoe een nieuw koraaltje het gaat doen

heb je onlangs iets veranderd aan je bak inrichting, visbezetting, stroming, verlichting ?

waterwaarden zijn redelijk maar zouden nog wel wat beter kunnen zelfs voor een nano
Je laatste KH,MG en Ca warden vind ik best hoog en opmerkelijk na een recente grote waterwissel

Patrick_NL

ZOAddict
Controleer eens of je geen naaktslakjes hebt?

OP
C

Clem.Tom

New member
Tja lastig inschatten zo je geeft aan dat je weinig ervaring heb maar aan de andere kant heb je deze bak al anderhalf jaar draaien wat op zich ook wel weer een poosje is.
heeft de bak er voorheen wel goed bijgestaan?
Dat een nieuw geplaatst koraaltje het een keer niet lekker doet of afsterft dat maken we allemaal mee ik heb hetzelfde aquarium en het is altijd afwachten hoe een nieuw koraaltje het gaat doen

heb je onlangs iets veranderd aan je bak inrichting, visbezetting, stroming, verlichting ?

waterwaarden zijn redelijk maar zouden nog wel wat beter kunnen zelfs voor een nano
Je laatste KH,MG en Ca warden vind ik best hoog en opmerkelijk na een recente grote waterwissel
Nja ..
Ik heb de laatste tijd ook wel wat last van rode flap dus dat hij het echt goed doet durf ik niet te zeggen. Met momenten staat hij er echt mooi bij. Koralen open, geen of weinig alg, weinig detritus.
Andere momenten loopt het precies helemaal fout..
Na aanraden heb ik een tijdje fosfaat+ en nitraat+ van Colombo toegevoegd (conform de doseringen). Dat is nu ongeveer een maand of 5 geleden. Had toen geen vissen en nitraat en fosfaatwaarden waren altijd quasi nul.
Dit leek toen ook wel te helpen bij de groei van men buttons. Ik ben hier altijd wel voorzichtig in geweest maar of dit een constante waarde heeft gegeven weet ik niet. Een goede verhouding meten van de twee waarden met men testsetjes lijkt me dan ook eerder moeilijk.
Ietsje later ben ik last beginnen krijgen van rode flap dus ben ik ook gestopt met toevoegen.
Dit probleem is nog steeds niet volledig weg.
Sinds een maand of twee/ drie heb ik wel opnieuw twee visjes (juffertjes) en lijken de nitraatwaarden weer hoger te liggen. Fosfaat blijft nog steeds onleesbaar als je het mij vraagt maar ik voeg dit niet meer toe.

Is het mogelijk dat mijn koralen minder Ca, mg enz. opnemen dan dat ik toevoeg met het aangemaakte zoutwater en hierdoor de waarden hoger liggen? Lijkt dit een logische redenering? Zo ja moet ik misschien minder rijk zout gebruiken?

Wel heb ik dus onlangs enkele koralen toegevoegd.
Aangezien mijn gesteente hier wat onstabiel stond én ik quasi elke dag koraal moest herschikken heb ik twee weken geleden al het levend steen eruit gehaald, gekapt, proberen te herschikken en lijmen én opnieuw geplaatst. Dit zo snel mogelijk om zo weinig mogelijk bacteriën te verliezen. Misschien zal dit dus ook zijn invloed hebben gehad maar ik voeg nu ongeveer 2x per week bacteriën toe voor een eventueel herstel.
Ook plan ik nog om de bodem te vervangen. deze lijkt me immers ook redelijk vervuild. Alles in 1x leek me geen goed idee dus dit zal ik bij een volgende of daaropvolgende waterwissel doen. Tenzij dit natuurlijk niet aan te raden is met deze recente wijzigingen..

Met uitzondering van mijn geklommel zijn er verder geen wijzigingen geweest.

Wat zijn precies stabiele waterwaarden en wat is haalbaar in een nano? Met hoeveel mogen de waarden nl. Schommelen?

Hopelijk kan mijn uiteenzetting u helpen in uw beoordeling. Ik probeer maar zo volledig mogelijk te zijn én hoor dus zeker graag uw mening.

Alvast bedankt!
Mvg Tom

OP
C

Clem.Tom

New member
Controleer eens of je geen naaktslakjes hebt?
Over welke soort heb je het precies?

Ik denk nog geen naaktslakken te hebben gezien. Wél een klein sterretje met maar drie armen weliswaar. Ik denk dat het gaat om Aquilonastra conandae. Ook een brokkelster heb ik mogelijks onlangs gezien.
Verder ook mini slakjes maar deze dragen een huisje. Bijgevoegd enkele foto's.

Stellen deze eventueel een probleem?
Alvast bedankt!

Bijlagen

• 20201117_233122.jpg
    20201117_233122.jpg
    369,1 KB · Weergaven: 21
  • 20210117_194602.jpg
    20210117_194602.jpg
    66 KB · Weergaven: 21

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Nja ..
Ik heb de laatste tijd ook wel wat last van rode flap dus dat hij het echt goed doet durf ik niet te zeggen. Met momenten staat hij er echt mooi bij. Koralen open, geen of weinig alg, weinig detritus.
Andere momenten loopt het precies helemaal fout..
Na aanraden heb ik een tijdje fosfaat+ en nitraat+ van Colombo toegevoegd (conform de doseringen). Dat is nu ongeveer een maand of 5 geleden. Had toen geen vissen en nitraat en fosfaatwaarden waren altijd quasi nul.
Dit leek toen ook wel te helpen bij de groei van men buttons. Ik ben hier altijd wel voorzichtig in geweest maar of dit een constante waarde heeft gegeven weet ik niet. Een goede verhouding meten van de twee waarden met men testsetjes lijkt me dan ook eerder moeilijk.
Ietsje later ben ik last beginnen krijgen van rode flap dus ben ik ook gestopt met toevoegen.
Dit probleem is nog steeds niet volledig weg.
Sinds een maand of twee/ drie heb ik wel opnieuw twee visjes (juffertjes) en lijken de nitraatwaarden weer hoger te liggen. Fosfaat blijft nog steeds onleesbaar als je het mij vraagt maar ik voeg dit niet meer toe.

Is het mogelijk dat mijn koralen minder Ca, mg enz. opnemen dan dat ik toevoeg met het aangemaakte zoutwater en hierdoor de waarden hoger liggen? Lijkt dit een logische redenering? Zo ja moet ik misschien minder rijk zout gebruiken?

Wel heb ik dus onlangs enkele koralen toegevoegd.
Aangezien mijn gesteente hier wat onstabiel stond én ik quasi elke dag koraal moest herschikken heb ik twee weken geleden al het levend steen eruit gehaald, gekapt, proberen te herschikken en lijmen én opnieuw geplaatst. Dit zo snel mogelijk om zo weinig mogelijk bacteriën te verliezen. Misschien zal dit dus ook zijn invloed hebben gehad maar ik voeg nu ongeveer 2x per week bacteriën toe voor een eventueel herstel.
Ook plan ik nog om de bodem te vervangen. deze lijkt me immers ook redelijk vervuild. Alles in 1x leek me geen goed idee dus dit zal ik bij een volgende of daaropvolgende waterwissel doen. Tenzij dit natuurlijk niet aan te raden is met deze recente wijzigingen..

Met uitzondering van mijn geklommel zijn er verder geen wijzigingen geweest.

Wat zijn precies stabiele waterwaarden en wat is haalbaar in een nano? Met hoeveel mogen de waarden nl. Schommelen?

Hopelijk kan mijn uiteenzetting u helpen in uw beoordeling. Ik probeer maar zo volledig mogelijk te zijn én hoor dus zeker graag uw mening.

Alvast
Beste Tom ik weet hier niet het juiste antwoord op misschien dat iemand met meer ervaring (ik ben relatief nieuw) je beter kunt helpen.

Paar dingen heb ik wel geleerd
-verander nooit teveel tegelijk geef het tijd
- ik hou de waterwaarden redelijk volgens het boekje in mijn nano deels gaat dit vanzelf goed en deels door regelmatig meten en bijsturen en een wekelijkse waterwissel van 10-20% uitvoeren
Maar dan nog een nano is zo uit balans gebracht ik heb nitraatwaarden schommelend tussen de 5 en 25 gehad zonder dat ik ook maar iets anders deed dan gebruikelijk het blijft een onvoorspelbaar iets zo’n nanobakje

Patrick_NL

ZOAddict
Over welke soort heb je het precies?

Ik denk nog geen naaktslakken te hebben gezien. Wél een klein sterretje met maar drie armen weliswaar. Ik denk dat het gaat om Aquilonastra conandae. Ook een brokkelster heb ik mogelijks onlangs gezien.
Verder ook mini slakjes maar deze dragen een huisje. Bijgevoegd enkele foto's.

Stellen deze eventueel een probleem?
Alvast bedankt!
Kan jij ze identificeren dan?

Montipora-etende naaktslakken, zien er uit als een naaktslak en eten je montipora

Bovenaan