Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Montipora plaat wordt wit

Clem.Tom

New member
Beste Forumcollega's

Ik ben hier relatief nieuw én vermoed dat dit topic al wel meerdere keren besproken is maar ik zit dus met het probleem dat mijn Montipora plaat (rood) wit wordt.

Ik heb deze intussen ongeveer een maand geleden aangeschaft.
Weliswaar heb ik een nanoaquarium én zullen de waterwaarden niet helemaal stabiel zijn MAAR wat is stabiel te noemen?

Op regelmatige basis probeer ik te testen met mijn colombo set, hoewel ik niet helemaal tevreden ben over de leesbaarheid van deze testen.
Ik heb relatief weinig ervaring met zeewater. Nu ongeveer een jaar of anderhalf geleden heb ik namelijk mijn nano (Bluemarine reef 60) overgenomen van een vriend.

Ongeveer 1 - 1,5 weken doe ik een waterwissel van 8 - 10 liter en gebruik hiervoor het zout van RedSea nl. Coral pro. Ik vrees dat de waarden van Ca, Mg wat aan de hoge kant zijn. Ze zijn de laatste tijd geregeld > het max. bereik.
In bijlage kunnen jullie een overzicht terugvinden van mijn gemeten waterwaarden.

De andere koralen doen het relatief goed (denk ik). Hoewel ik van groei niet echt kan spreken. De afgelopen dagen lijkt mijn leder zijn poliepen ook niet meer te laten zien.. (duivelsklauw groen). De beige variant doet dit immers al relatief lang niet meer :-/..

Ik besef dat ik nog heel wat moet leren én dat een nano misschien moeilijker is qua stabiliteit dan een groter aquarium maar probeer toch veel research te doen én dit aquarium te laten werken. Tóch raak ik met momenten wel radeloos..

Ik vermoed dat jullie nog wel wat vragen hebben om een eventueel oordeel te kunnen maken maar ik kijk heel erg uit naar jullie vragen, tips én mogelijke oorzaken van mijn probleem/ problemen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
MVG Tom

Bijlagen

• 20210123_123505.jpg