Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Monacanthus Janthinosoma / Pervagor Scanleni

oezie

Senior Member
Pervagor Scanleni ook wel roodstaatrvijlvis:

Lengte: 14 cm
Leefgebied: Indo-Pacific, Samoa, Japan,Tonga, Oost-Afrika
Geslacht: onbekend
Voedsel: herbivoor, algen en wieren
Verdediging: camouflage
Agressie: nee, zelfs niet tegen soortgenoten
Stroming: matig tot sterk
Giftig: Nee
Reefsafe: ja

Sinds een paar maanden heb ik deze vis in mijn bezit. Het is een erg schuwe maar nieuwsgierige vis. Wel is hij altijd de laatste met eten. Dus wat spirulina brokjes extra zijn kant uit, kan geen kwaad.

Erg leuke vis topjes
 
Yup, alleen is het goede toestel nu weer bij mijn ouders, maar na de kerst zal ik hem zeker weer in beslag nemen. :p
En dan maar hopen dat hij wil poseren, want hij is heeeel verlegen. :eek:
 
hallo oezie toevallig hebben wij deze vijlvis ook een paar maanden in bezit
we hebben hem niet kunnen betrappen op het eten van glasannemonen
maar idd erg leuk visje en in het begin moeilijk vast te leggen op foto

Nederlandse naam roodstaart vijlvis
Wetenschappelijk naam: Pervagor janthinosoma
synoniem/oude naam monacanthus janthinosoma pervagor scanleni
Categorie: Bony Vissen
Familie: Monacanthidae
herkomst indo-pacific, oost-Afrika, Samoa, Japan, Tonga
lengte 14 centimeter
geslacht onderscheiding onbekend
houdbaar goed
voedsel herbivoren,algen,wieren,, Artemia, diepvriesproducten (grote types), Mysis
verdediging camouflage
jeugd kleed nee
agressief nee, zelf niet tegen soortgenoten
gedrag vreedzaam
stroming matig tot sterk
giftig nee
rif safe ja
Temperatuur:24 ° C - 26 ° C
Aquarium:~ 600 liter


deze vijlvis heeft absoluut ook groenvoer nodig in zijn dieet. pervagor janthinosoma is van nature een vegetarische vis. in het aquarium zal hij ook met de pot mee eten maar teveel dierlijk voedsel is slecht voor ze. in de natuur leven de volwassen exemplaren als koppel waarvan er vaak een van te zien is terwijl de ander tussen de rotsen vertoefd. pervagor janthinosoma is erg rustig, behalve wanneer het op eten aankomt. dan verliest hij plotseling zijn verlegenheid en zonder aarzeling gaat hij eten ongeacht met wie hij in het aquarium woont. pervagor janthinosoma is een van de weinige vijlvissen die rif safe is. de rode kleur in de staart kan variëren per vijlvis De pervagor janthinosoma is het beste te herkennen door de geel-oranje staartvin, een donkere vlek op haar kieuw de opening en de dunne smalle zwarte lijnen die langs het lichaam loopt. Deze vis is te vinden op ondiepe koraalriffen op een diepte van 1 tot 20 meter.

Pervagor_janthinosoma.jpgIMG_4279.jpg
 
Nog een belangrijke toevoeging: Niet samen met garnalen dat is het enigste waar ik hem op heb kunnen betrappen. Glas anemonen blijft ie netjes vanaf. :mad:
 
Bovenaan