Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mogelijk probleem met SPS koraal (Styluphora pink / paars)

nh2612

ZeewaterForum lid
dag allen,

ik heb sinds 3 weken 2x SPS koralen (styluphora rood en paars). mijn 170 Reefer draait ca 3.5 weken. Waterchemie binnen de norm.
Nu merk ik dat voorla de roze SPS aan het vervellen is, de andere in veel minder mater maar wel verlies van de paars kleur aan de basis.
Er is zeker genoeg licht en stroming.

waar zal dit op wijzen? problemen? verwacht ik een herstel? of gaan ze ophouden?

ik heb nog 3x zachte koralen en 3x lps, die doen het naar mijn mening nog goed.

ik ben benieuwd naar jullie ideeën / meningen?

Gr
Nail

Vlieger

ZeewaterForum lid
dag allen,

ik heb sinds 3 weken 2x SPS koralen (styluphora rood en paars). mijn 170 Reefer draait ca 3.5 weken. Waterchemie binnen de norm.
Nu merk ik dat voorla de roze SPS aan het vervellen is, de andere in veel minder mater maar wel verlies van de paars kleur aan de basis.
Er is zeker genoeg licht en stroming.

waar zal dit op wijzen? problemen? verwacht ik een herstel? of gaan ze ophouden?

ik heb nog 3x zachte koralen en 3x lps, die doen het naar mijn mening nog goed.

ik ben benieuwd naar jullie ideeën / meningen?

Gr
Nail
Je systeem draait nu net 3,5 weken? denk dat je water nog niet 'rijp' genoeg is als dit een nieuwe opstart betekent.
in mijn opstart had ik de eerste 6 weken geen enkele levende have in mijn aquarium.
Meestal kun je na een week of 4 denken aan de eerste opruimploeg en als de waterwaardes stabiel blijven een eerste lederkoraal.
SPS koraal heeft stabiele waterwaardes nodig om het goed te doen.
Mochten er mensen zijn met meerdere ideeën is dat natuurlijk altijd goed :biggrin:

OP
OP
N

nh2612

ZeewaterForum lid
Ik denk dat ik met U eens ben. SPS zoals Styluphora zijn moeilijk houdbaar en ik wilde een poging wagen.

ik vraag me nu wel af:

- moet ik nu afwachten ? zien jullie ook een soort herstel na deze fase zoals bij de lederkoralen? of gaat hij dood?

ik ben benieuwd.

gr

Erbe2307

René van der Bel
Stylopora zijn niet de moeilijkste SPS. Ze worden ook wel de lab-ratten onder de SPS genoemd, dit omdat ze veelvuldig voor onderzoek gebruikt worden en in gevangenschap relatief gemakkelijk aangezet kunnen worden tot geslachtelijke voortplanting.

Ik zou durven zeggen dat ze prima zouden kunnen overleven in een "verse" bak. Je beschrijft dat het weefsel met vellen loslaat. Dat duid er toch op dat er echt iets nog niet goed zit in je bak.

Je zegt ook de waterchemie binnen de norm valt, maar wat heb je dan precies gemeten?

Ook zeg je dat jouw overige koralen het naar jouw mening goed doen, maar hoe bepaal je dat dan? Goeie manier zou zijn om te kijken naar de mate van groei, maar de groei van koralen (m.n. LPS) is in het korte tijdsbestek dat jouw bak staat niet meetbaar.

Dus voor een nuttig antwoord op je vragen hebben we toch echt meer info nodig.
Wat zijn je waterwaarden? NH4 NO2 NO3 PO4 KH Ca Mg Ph Saliniteit.
Post eens wat foto's van je bak, de Stylo's ÉN de koralen die het volgens jou wel goed doen.

Probeer deze vragenlijst eens zoveel mogelijk in te vullen. Dan kunnen we je beter helpen.
http://www.zeewaterforum.info/forum...en-we-weten-om-een-vraag-goed-te-beantwoorden

Bovenaan