Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mistig water

rozz

ZeewaterForum lid
Vraagje.
Zit nu in week 6 van de cycle (fishless, dr tim`s nitrifying bacteria gebruikt).
So far so good, om de 3 dagen een rauwe garnaal toegevoegd voor amonia, bruine alg gehad, water helder maaaarrr....om amonia als voedings bron voor de bacterieen te raden ze op bijna alle kanalen op outube aan en ook op verschillende faqua fora dat je moet ghost feeden.
Bij gebrek aan visvoer(want er zit nog geen vis in) heb ik er gister wat stukjes brood in gedaan met als achterliggende gedachte dat als er een cleaning crew komt moeten ze wel wat te eten hebben.
Nu sta ik vanmorgen op en mijn bakkie is een grote melk achtige wolk...
Ligt dit A) aan het brood of
B) filters die verschoond moeten worden of
C) ????????
Ga morgen sowieso een waterwissel doen, alles grondig reinigen, meten, (heerlijk een vrije dag)
Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee.
 
foto’s en wat meer uitleg over je systeem is misschien handiger voor mensen hier op het forum die je willen helpen.
je zult hem wel aanvoelen of iemand moet me corrigeren brood hoort niet in een zeeaquarium thuis...daar zit van alles in zoals gist of je moet desembrood gebruiken 🤣
 
Ghost feeden is nou net de bedoeling om dat zonder vis te doen...
Ik doe dag 1 vlokvoer, dag 2 een half blokje mysis, dag 3 wat plankton, en dag 4 weer vlokvoer etc.
Dat voer wordt afgebroken en dient weer als voeding voor je bacterieen...
 
Ow ja en brood is idd niet zo handig want dat bevat gist en dergelijke.. kan ook zijn dat brood juist heel goed gewerkt heeft en je nu een bacteriebloei heb gekregen :p
 
Ghost feeden heb ik ook gedaan nadat ik de detritus erin had gedaan. Bacteriën moeten ook eten hebben. Zou best wel kunnen dat je te maken hebt met een behoorlijke bacteriegroei. Deze zou na een week of 2 weg moeten zijn en je water weer mooi helder
 
Zo fijn om te zien dat de nieuwe generatie aquariumhouders helemaal retro gaan.
Dode garnaal, dood steen, ghost feeding...

het enige wat er nog ontbreekt is de bosgrond methode ipv de flesjes met bacterien en het inwisselen van de afschuimer voor een potfilter...

Haha is dat tegenwoordig retro? Of is het een bewezen methode waaraan je niet zo heel veel verkeerd kunt doen?
Ik denk zelf namelijk het eerste, en als ik dan de video's en dergelijke uit Amerika en ook the UK kijk dan is het 9 van de 10x water er in, beetje Turbo start en meteen de vissen er in dumpen..
Natuurlijk is er veel te zeggen over deze methode Patrick :p, en zijn er zeker andere en misschien zelfs betere opties te vinden tegenwoordig.
Maar als beginner vind ik deze methode helemaal niet verkeerd om aan te houden.

Ben dus benieuwd of jou post positief of negatief is over deze methode van opstarten?
Gewoon uit interesse hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
Haha is dat tegenwoordig retro? Of is het een bewezen methode waaraan je niet zo heel veel verkeerd kunt doen?
Ik denk zelf namelijk het eerste, en als ik dan de video's en dergelijke uit Amerika en ook the UK kijk dan is het 9 van de 10x water er in, beetje Turbo start en meteen de vissen er in dumpen..
Natuurlijk is er veel te zeggen over deze methode mefisto, en zijn er zeker andere en misschien zelfs betere opties te vinden tegenwoordig.
Maar als beginner vind ik deze methode helemaal niet verkeerd om aan te houden.

Ben dus benieuwd of jou post positief of negatief is over deze methode van opstarten?
Gewoon uit interesse hoor ;)
ten eerste ben ik niet mefisto

ten tweede zijn die filmpjes precies dat... filmpjes. Net als de serie Tanked, plastic koraal en in een dag vis er in.
Althans, dat doen ze zo lijken op tv, want niemand gaat 3 maanden een serie volgen voordat de eerste vis er in gedaan wordt.

Ten derde, we zijn zo enorm opgeschoten qua kennis en techniek. We kunnen nu acropora in leven houden en kweken met koralen en vissen.
Dat heeft een reden. Vroegâhh, toen er inderdaad nog garnalen en black molly's in een aquarium gegooid werden, kon dat niet. De bakken waren meer bealgt en de soorten die gehouden konden worden (langer dan 3 maanden was je goed bezig) waren andere soorten dan nu.

Waarom zou je terug willen naar die tijd?
De inspiratie om te beginnen is voor velen toch de kleurenrijke droomachtige wereld van de moderne zeeaquaria.
Op de manier die hier beschreven wordt kom je daar niet, of pas na hele lange tijd (jaren!)

Waarom eigenwijs het wiel uit proberen te vinden met informatie uit boeken uit de jaren 80 en tv-series die in elkaar gemonteerd zitten?
Waarom niet de algemene kennis benutten die op vele goede fora beschikbaar is?

Ik ben echt geen fan van DSR, maar zelfs DAT werkt nog beter dan de methoden hier beschreven...

Het lijkt wel of mensen niet meer willen lezen, geen informatie meer willen hebben. Er moet een gekleurd aquarium staan en wel NU!
Waar is het geduld, wat deze hobby zo veel mooier maakt?

Dit forum puilt uit met kennis, tips, trucs.. de opstart van een aquarium is echt niet moeilijker en duurder dan gewoon goed zeewater (natuurlijk of aangemaakt) en een flinke dosis goed levend steen.
Daarbij een maandje of 3 / 4 geduld, genieten van het leven wat uit het steen komt kruipen en dan langzaam aan eens gaan denken aan de eerste slak..
Vissen? Steenkoraal? lekker nog een maand of 2 mee wachten...

Ik zeg dit niet om te pesten. Ik verdien er niets aan welke manier iemand ook kiest.
Maar het is zo zonde als de levende have na 3 weken dood gaat. Deze hobby ligt al onder een vergrootglas, laten we dan laten zien dat het ook goed kan, en duurzaam kan.
 
Haha sorry ik lees zoveel dingen tegelijk dat ik jullie even door elkaar gegooid heb geloof ik...

Ik ben het met je eens hoor wat betreft jou standpunt, ik lees het forum dag in dag uit zelfs toen ik vanwege gezondheid een jaar lang tegen een lege bak moest aankijken.
Leer er erg veel van, en ben juist zeer geïnteresseerd in die nieuwe, inmiddels eigenlijk ook niet nieuw Meer, methodes.
Mijn doel is met mijn bak straks zeker iets van dsr of balling te gaan gebruiken.
Ik gebruik echter geen dode garnaal, wel wat ghost feeding, maar dat is meer mijn stugheid misschien zodat de baceriecultuur straks al gewend is aan de belasting van voeren.
Misschien niet de juiste maar voor mij wel de meest logische.

En ja tAnked is idd te zot voor woorden maar ook alleen voor de rijke klanten die het geen fuck uitmaakt na een week weer voor 1000 dollar vis er in te gooien.
 
Laatst bewerkt:
Ow ja en brood is idd niet zo handig want dat bevat gist en dergelijke.. kan ook zijn dat brood juist heel goed gewerkt heeft en je nu een bacteriebloei heb gekregen :p
Ik hoop het een bacteriebloei is en zo ja, moet ik dan nu een waterwissel doen of de boel gewoon ff de boel laten?
Ga zo mijn waardes meten, fototje erbij en dan horen/zien/lezen jullie meer, bedankt in iedergeval voor de reacties.
 
water wissel gedaan, zo`n 50%
Ph 8
Zout 1.024
Nitriet 3
nitraat 15
temp 24,3
blijft mistig
IMG_20200307_192157.jpg
 
Nog maar meer geduld hebben denk ik maar....word wel lastig, week 7. kriebelt aan alle kanten maarrrr...er gaat niks in voordat ik de juiste parameters heb
 
water wissel gedaan, zo`n 50%
Ph 8
Zout 1.024
Nitriet 3
nitraat 15
temp 24,3
blijft mistig

Nou, die dooie garnalen, ‘ghost voederpartijen’ en stukken stokbrood zien we nu ook terug in je No2 en No3 waardes...

Je voegt nitrifying bacteriën toe voor je No2, dit heb je niet. Logisch want je bent zonder levend steen oid begonnen. Vervolgens ga je van alles en nog wat aan je bak toevoegen om te zorgen dat je no2 en no3 in je bak krijgt zodat de bacteriën die je eerder hebt toegevoegd hun werk kunnen doen. Beetje omgekeerde wereld dit.
 
sorry dat ik een beginner ben....maar ik doe mijn best, probeer wat ik lees, zie....hoop op goeie tips
 
sorry dat ik een beginner ben....maar ik doe mijn best, probeer wat ik lees, zie....hoop op goeie tips

Dit forum is er ook om je te helpen maar af en toe moet je toch ook zelf een beetje logisch nadenken ipv maar blindelings afgaan op wat op internet staat.
 
Dit forum is er ook om je te helpen maar af en toe moet je toch ook zelf een beetje logisch nadenken ipv maar blindelings afgaan op wat op internet staat.
klopt, doe mijn best maar zoals je gezien, gelezen hebt heb ik nog geen levende wezens in mijn bak, niet voordat ik de waardes goed heb en ik hoop nog veel te leren hier
 
Bovenaan