Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Reeferke 250

Jacky31

Reeferke250
Hi people,

Na al enkele jaartjes te knutselen en knoeien met andere tanks en ben ik van 90l naar uiteindelijk 250l gegaan! Ik kocht vorig jaar een reefer 250 met de volgende techniek,

Tank: reefer 250
Verlichting: giesemann futura s 950mm marine
Afschuimer: deltec sc1351 met nieuwe pomp sw dcc2
Stromingpomp: 2st maxspect gyre xf-230 en 2st tunze turbelle 6045
Powerfilter: aquamedic eco runner 2700 aangepast met buis
Opvoerpomp: jecod dcs-4000
Reactorunit: bluemarine mini80 met aquamedic pomp 1000l/u en regelkraan

Momenteel combineer ik dsr ez, aangevuld met full dsr en de ontbrekende toevoegingen doe ik met triton, al zal de toekomst nog wat verandering brengen! Ik heb alle techniek voorzien om later naar een grotere tank te kunnen overstappen max. 500l 😁.
Tijdens de overstap naar mijn reefer heb ik wel wat koraaltjes verloren, wat ik tuurlijk met de tijd zal aanvullen!

Happy tanking

Bijlagen

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
Effe inhaal beweging van de afgelopen 2 maand!

Na enkele jaren een te lage ph (7,6-7,7) ben ik toch wat opzoek werk gaan verrichten en wat dingen uitgeprobeerd!
Ik kwam tot de conclusie doordat er teveel stikstof (niet alarmerend) in mijn tank zat de ph werd onderdrukt. Nu ik heb een open top tank met genoeg oppervlakte beweging! Dus daar lag het niet aan! Dus zocht ik verder, ik las in een topic dat als de aangezogen lucht van de afschuimer in de kast staat, dat hij zo dan ook stikstof in de afschuimer blaast omwille dat het wateroppervlak van de sump ook stikstof afgeeft! Aangezien ik geen plaats had in de sump om ventilatie te voorzien, ging ik opzoek naar een alternatief! Het alternatief was de luchtslang buiten de kast leggen. Zo gedacht, zo gedaan en een paar dagen elke dag ph meting gedaan! Rara de ph steeg van 7,6 naar 8,1! Voor alle zekerheid was ik nog opzoek gegaan om ook de lucht te filteren en ik kwam van ATI carbonEx tegen! Dit product is speciaal ontwikkeld om de lucht te zuiveren voor hij in de afschuimer gaat. Wanneer deze verzadigd word hij paars! Sinds ik dit allemaal aanpaste is de ph mooi op 8,1 overdag en s’nachts 7,9 blijven staan! Of nu de CarbonEx daar iets extra aan toe heeft gevoegd laat ik in het midden! Het kan nooit kwaad de lucht te filteren en zo kan er geen stof of slechte dingen langs deze weg in het aquarium!
Hopelijk geeft de ph stijging een grotere groei en een gezonder reef!

Happy Tanking

Bijlagen

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
De nazomerse cyano was er weer! Hierdoor heb ik 4 dagen lang de cyano afzuigen en de verlichting uit gezet! Na 4 dagen kon de verlichting weer aan op 50% en zo elke dag weer met 15% opbouwen en klaar was het! Spijtig dat ik hierdoor 2 koralen kwijt ben en een nitraat van 25 ppm waar ik de komende weken aan ga werken! Ik heb alvast mijn stromings pompen een andere positie gegeven! Straks plaats ik nog even een foto van de tank na deze cyano uitbraak!

Bijlagen

mathijsk93

ZeewaterForum gebruiker
Mooie bak en je koraaltjes staan er allemaal goed bij! Ik hoor veel negatieve dingen over het geluid van de deltec afschuimers. Is deze nog steeds lawaaiig met de nieuwe pomp?

Sneakimonky

Senior Forumlid
Als alles nu goed is zal hij tzt wel herstellen denk ik.
Wat ik me nog wel afvraag is waarom je direct in je display doseert i.p.v. in je sump.

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
Als alles nu goed is zal hij tzt wel herstellen denk ik.
Wat ik me nog wel afvraag is waarom je direct in je display doseert i.p.v. in je sump.
Dat heeft te maken met het overhevelen van de dosseercontainers, gezien deze darmen anders lager hangen dan de pomp en containers! Hierdoor is er een maand geleden 100ml dosering ingegaan in plaats van 2 ml! Daar is alles mee begonnen scheef te lopen en mag ik van geluk spreken dat ik alles weer terug goed heb gekregen na een maand zwoegen!

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
We gaan een kleine test beginnen met maxspect nano-tech bio blokken! Een kijken wat ze doen in een maand tijd! Helpen of afvoeren? Deze week gaan ze de sump in. Zijn er mensen die al wat ervaring hebben?

erichuyn

ZeewaterForum lid
Is net zoiets als de Marinepure blokken en bollen toch? Weet niet hoe het met deze zit, maar van dat ander merk zijn er 2 kampen.
1 dat vind dat het prima werkt en de ander die vermoeden dat de dingen aluminium 'lekken'.
Denk zelf dat ze wel fijn werken als oppervlakte voor bacterien.

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
Is net zoiets als de Marinepure blokken en bollen toch? Weet niet hoe het met deze zit, maar van dat ander merk zijn er 2 kampen.
1 dat vind dat het prima werkt en de ander die vermoeden dat de dingen aluminium 'lekken'.
Denk zelf dat ze wel fijn werken als oppervlakte voor bacterien.
Hi Erichuyn,
Deze zijn van Maxspect en geven toch een groot bereik als vervanging van levend steen. Natuurlijk zullen deze vergelijkbaar zijn met wat je zegt, of deze AL lekken zal ik merken tijdens mijn grote triton meting! Ik probeer dit vooral om de aantal kilogram levend steen te beperken en de bacterie een extra thuis te geven.

Happy Tanking

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
Gisteren heb ik een Triton test opgestuurd! Ben eens benieuwd wat de waarden zijn na mijn grote tegenslag met de dosseerpomp die de geest had gegeven!

Sneakimonky

Senior Forumlid
Als je Carbon al op max zit is er wel iets goed mis als je nog steeds een nitraat van 25 houd. Heb je wel genoeg fosfaat in je bak om ubehaupt het nitraat af te breken?
Begrijp dat het moeilijk is gezien de laatste overwinning van de flap.

Maar Persoonlijk denk ik dat je nu geen wonderen kan verwachten, zou het eerder in een andere hoek gaan zoeken, bijvoorbeeld in je voedings regime, werkt je apparatuur naar behoren, vuil ophoping, stromings patroon ed.

OP
OP
Jacky31

Jacky31

Reeferke250
Als je Carbon al op max zit is er wel iets goed mis als je nog steeds een nitraat van 25 houd. Heb je wel genoeg fosfaat in je bak om ubehaupt het nitraat af te breken?
Begrijp dat het moeilijk is gezien de laatste overwinning van de flap.

Maar Persoonlijk denk ik dat je nu geen wonderen kan verwachten, zou het eerder in een andere hoek gaan zoeken, bijvoorbeeld in je voedings regime, werkt je apparatuur naar behoren, vuil ophoping, stromings patroon ed.
Hey,

Klopt wat je zegt hoor! Ik weet dat dit komt door een te lang tekort aan fosfaat! Waarbij ik het nu dagelijks bijvoeg. Alle techniek werkt perfect. Ik heb een maand geleden wat live rock weggehaald en wilde dit aanvullen zonder extra steen! Daar ik nu deze nitraat piek heb door tekort aan fosfaat leek het me een goed moment om te kijken wat dit product wel en niet doet op drie maand! Ik heb de ez Carbon vervangen door de Carbon vs omwille van de onbalance! Ook zat er veel ditrius in de bodem. Dit is ondertussen van de baan, deze word elke week wat omgewoeld! De live rock word tevens elke week extra afgeblazen met een 600l/u pompje om ook daar de detrius af te blazen. Natuurlijk zakt de nitraat niet op 2 a 3 weken tot het ideale gezien de afgelopen problemen! Normaal verwacht ik dat binnen 5 a 6 weken alles terug in balance is en ik de eigenlijke schade kan opmeten!

Happy Tanking

Bovenaan