Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Red Sea E-Max 260

Robert58

Senior Forumlid
Vandaag weer eens een filmpje geschoten van mijn aquarium.
Het aquarium is op 5 maart 2016 opgestart en nu ruim 1 jaar en bijna 4 maanden oud.
Het filmpje is met de telefoon gemaakt met een geel filter voor de lens.
Over dit filtertje ben ik nog niet echt tevreden. Ga op zoek naar een soort voorzetlensje.

 
Laatst bewerkt:
Op 1 juni heb ik een schooltje parvalussen gekocht van 12 stuks. De verkoper had me al van te voren verteld dat deze visjes in het begin moeilijk houdbaar zouden zijn. Na import valt soms wel 50%van deze visjes uit.
Ondanks de waarschuwing heb ik ze toen aangeschaft. De visjes kwamen rechtstreeks uit Indonesië.
Het schooltje is nu nog 9 exemplaren groot en doet het prima.
De uitval van 3 visjes was in de eerste week, zeg maar de eerste paar dagen.
De visjes zijn mooi op kleur en hebben mooie ronde buikjes
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
 
Vorige week een derde stromingspomp erbij geplaatst. Het betreft een Jecod SW 4, levert 4000 l/u.
Ik merkte namelijk dat de stroming in de bak aan het afnemen was. De koralen groeien allemaal goed en worden steeds groter. Hierdoor zal de sterkte van de stroming wel zijn afgenomen. Koralen reageren positief op de extra pomp.
 
Vanmiddag even naar Reefcorner in België gereden.
Heb daar in de stekkenbak gesnuffeld. Voor grotere stukken heb ik helaas geen plaats op het moment.
De volgende stekjes gevonden en meegenomen:
Rhodactis spec. "Green" , "Orange" en "Grey-Orange"
Pavona maldivensis??? "Orange"
Astrea spec. "Orange"
Cyphastrea spec.
Favites spec. "Multicolor"

DSC_3278.jpg Pavona maldivensis ??? "Orange"

DSC_3279.jpg Favites spec. "Multicolor"

DSC_3282.jpg Rhodactis spec. "Green&Orange"

De foto's van de eerste 2 koralen zijn een uurtje na het plaatsen genomen.
Van de Astrea en Cyphastrea heb ik nog geen goede foto's. Plaats ik zo snel mogelijk.
 
Groene Montipora plaat is herstellende.
In het begin van het voorjaar werd mijn groene Montiporaplaat steeds lichter en lichter. Er kwamen ook allerlei bruine vlekken op. Zelf had ik het koraal eigenlijk al afgeschreven. Maar sinds begin juni komt de kleur weer helemaal terug en groeien de beschadigde plekken allemaal mooi dicht.

attachment.php

De plaat begin mei.
De vlekken zijn in die maand groter geworden en zijn in aantal toegenomen, bovendien was het koraal halverwege mei bijna wit van kleur, mintgroen.

Nu ziet het koraal er zo uit:
DSC_3274.jpg



























Wat de oorzaak van de verbleking is geweest weet ik niet.
Het herstel is begonnen nadat ik Color Elements A, B, C en D van Red Sea ben gaan toevoegen.
 
Ik vond dat de pH-waarde in mijn bak te veel verscheelde in de ochtend en aan het einde van de dag.
's Ochtends bedroeg deze waarde 7,87 en aan het einde van de dag was deze 8,14.
Om schommeling tegen te gaan heb ik gisteren een CO2- filter geplaatst op de aanzuiging van de eiwitafschuimer.
Dit filter is een ATI Carbon Ex Airfilter.

ATI Carbo Ex  Airfilter.jpg
Vanmorgen voordat de verlichting aan ging was de pH 7,97. Dat is dus 0,1 hoger dan normaal in mijn aquarium. Ben benieuwd hoe hoog de waarde vanavond is aan het einde van de lichtperiode in de bak.
Nu op dit moment meet ik 8,12 (om 13.00 uur)
Zijn er nog meer liefhebbers die zo'n soort filter gebruiken?
 
Vanmiddag even naar Reefcorner in België gereden.
Heb daar in de stekkenbak gesnuffeld. Voor grotere stukken heb ik helaas geen plaats op het moment.
De volgende stekjes gevonden en meegenomen:
Rhodactis spec. "Green" , "Orange" en "Grey-Orange"
Pavona maldivensis??? "Orange"
Astrea spec. "Orange"
Cyphastrea spec.
Favites spec. "Multicolor"

Bekijk bijlage 479805 Pavona maldivensis ??? "Orange"

Bekijk bijlage 479806 Favites spec. "Multicolor"

Bekijk bijlage 479807 Rhodactis spec. "Green&Orange"

De foto's van de eerste 2 koralen zijn een uurtje na het plaatsen genomen.
Van de Astrea en Cyphastrea heb ik nog geen goede foto's. Plaats ik zo snel mogelijk.

Hieronder de nog ontbrekende foto's

DSC_3285.jpgAstrea spec. "Orange"

DSC_3287.jpgCyphastrea spec.

DSC_3288.jpgRhodactis spec. "Grey Orange
 
Erg mooi je nieuwe stekjes [emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik vond dat de pH-waarde in mijn bak te veel verscheelde in de ochtend en aan het einde van de dag.
's Ochtends bedroeg deze waarde 7,87 en aan het einde van de dag was deze 8,14.
Om schommeling tegen te gaan heb ik gisteren een CO2- filter geplaatst op de aanzuiging van de eiwitafschuimer.
Dit filter is een ATI Carbon Ex Airfilter.

Bekijk bijlage 479814
Vanmorgen voordat de verlichting aan ging was de pH 7,97. Dat is dus 0,1 hoger dan normaal in mijn aquarium. Ben benieuwd hoe hoog de waarde vanavond is aan het einde van de lichtperiode in de bak.
Nu op dit moment meet ik 8,12 (om 13.00 uur)
Zijn er nog meer liefhebbers die zo'n soort filter gebruiken?














Aan het einde van de lichtperiode in de bak was de pH-waarde 8,25.
 
De vakantie naar Chios, Griekenland zit er helaas weer op. De verzorging van mijn aquarium had ik toevertrouwd aan mijn dochter, woont thuis, en mijn broer.
Het aquarium zag er bij thuiskomst perfect uit!!!
Getuige de onderstaande foto's:

DSC_3337.jpg

DSC_3338.jpg

DSC_3343.jpg

DSC_3350.jpg
 
Re:Dagboek Red Sea E-Max 260 Robert

De groene Montipora plaat is zich steeds verder aan herstellen.
De kleur is weer prima en de groei zit er weer echt in!

DSC_3196.jpg
De plaat eind april begin mei 2017

DSC_3351.jpg
De plaat vandaag 11 augustus 2017.
De poliepen staan goed uit; de kleur is geheel terug en de beschadigingen zijn bijna overgroeid.
Zelf had ik het koraal in mei al afgeschreven.
 
Heel mooi aquarium, toppie.
Hoe gaat het met het ATI luchtfilter, is volgens mij hier in nederland niet verkrijgbaar, heb hier ook een lage pH.

gr. Marcel
 
Ok, mooi om te horen, wat vraagt Theo zich ervoor, deze is de 4 liter uitvoering, overwegen waard Frank.
 
Bovenaan