Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn positieve ervaring met Voogle

HansV

Senior Forumlid
Ik heb een zoutwaterbak sinds 1975. De afgelopen 20-25 jaar is dat een 2 meter bak +filter (sump): totaal ca. 900-1000l water, de rest koraal en steen. Vissenbestand: vnl dokters, pincet, dwergkeizer, vossenkop, poetsvis, vijlvis en dacht ook nog een mandarijvrouwtje. Voor impressie zie foto's (even snel genomen, wat reflecties). Nooit ziekte zo lang ik mij kan heugen. Vissen echt hinderlijk gezond, heel actief, eten als idioten. Gewoon probleemloos eigenlijk.
Tót afgelopen maandag. Zag al wat "dingetjes" in de vinnen, parasieten op enkele vissen, wat later schuren en plots was er veel aandacht voor de poetsvis (die zijn werk overigens met ijver uitvoerde). Maar een typische stippendoos zoals een Picasso zag ik, op de mijne dus weer helemaal niets bijzonders. Maar ja, wat doe je dan? Niets doen? Voor mij geen optie zolang ik niet begrijp wat er speelt. Behandelen? Met wat? De bak staat helemaal vol met steenkoraal: het groeit alle kanten op. En hoewel ik de voorkeur geef aan mijn vissen, wil ik toch niet (de biologie van) een goed draaiende bak onderuit gaan halen.
Was er onlangs iets veranderd? Ja, er was enkele weken ervoor een vis bij gegaan. Maar die leek niet besmet,noch bij aanschaf, noch na het verblijf bij mij tot nu toe. Ik zocht het eigenlijk niet daar. Hier op het forum wat zitten lezen, had zelf nog wat flessen Neosal staan (van vóór de oorlog nog denk ik) maar ondanks de mening van de verkoper destijds staan me daar geen goede herinneringen van bij. Hier op het forum ook niets positiefs.
Toen zag ik Voogle. Nog nooit van gehoord. Stond al klaar om een flesje te gaan halen, toch nog gauw even zoutgehalte checken. Dat was veel te laag. Kortgeleden waterwissel gedaan, en na bijna 50 jaar zoutwateren doe je dat (blijkbaar) soms wat op het gevoel. Waterwaarden meten doe ik überhaupt weinig: ik kijk primair hoe mijn koralen erbij staan. Nou, die stonden prachtig, ook na de wissel. Maar goed, of eigenlijk niet goed, te weinig zout dus. Zout erbij. Een paar kilo schat ik. Tussendoor meten met de refractometer, die ik wel twee keer geijkt had. Maar daar klopte iets niet: het zoutgehalte steeg volgens die meter amper. Toen ontdekte ik dat ik stond te meten met de refractometer die voor mijn zelfbierbrouwen is bedoeld. Die meet suiker, geen zout! Zelfde merk instrument, zelfde schalen, maar voor een heel ander prutje. Dus toen de juiste meter geijkt, controle uitgevoerd en stond toen op iets onder de 35 promille. Koralen OK, vissen zwommen nog vrolijk rond, maar waren dus wel aangetast, besmet. Dus Voogle gehaald. Per dag max 150-160ml gedoseerd, waarvan 60ml steeds op het voer. Laten intrekken en dan pas voeren. En dat 5 dagen lang. Vrijdag zag ik nagenoeg alle vissen weer schoon, de poetsvis verveelde zich weer dood en nu, zondagmiddag, lijkt alles weer OK. Deze hele week ze wel stijfgevoerd, opdat er voldoende medicijn, of wat het dan ook is, bij de vissen binnen zou komen, en niet sterk verdund er omheen. Ik doseer nu alleen nog wat door op het voer.
Conclusie: heb ik de klus nu geklaard met Voogle? Het spul heeft zeker bijgedragen. Maar dat lage zoutgehalte zal meegespeeld hebben. En het feit dat ik zeer gezonde, goed etende dieren als uitgangspunt had, én er snel bij was.
Goede raad: bekijk ze regelmatig, die vissen en bij twijfel niet direct met de hard stuff erin, zeker niet als uitvangen en apart behandelen niet echt een optie is. Vermijd stress, niet alleen bij die vis, maar ook bij jezelf.
En mocht je nog vragen hebben: ik hoor het graag. Succes.
20240512_162030.jpg20240512_162103.jpg

Als je al bijna 50 jaar een zoutwaterbak hebt, dan ben je een keer "uitgekocht"en dan komen er vast vele dagen dat de situatie voor de visbezetting "stabiel" is. Er komt nog maar sporadisch een nieuw exemplaar bij en de bestaande bezetting groeit naar volwassenheid, of, kwijnt langzaam weg. In zo'n situatie kan de bezetting echt heel veel hebben. Een ingebrachte zwakkere vis, zal dan meestal niet ook alle andere vissen ten onder doen gaan, maar alleen zelf het loodje leggen. Een foutje in de waterwaardes doet de meeste vissen weinig als deze situatie geleidelijk is ontstaan en in dit geval hebben jouw koralen de geleidelijke verslechtering ook prima verteert.
Ik denk dat de nieuwe vis toch de oorsprong was van de gelukkig tijdelijke ellende en dank voor de tip van easy-life Voogle. Ik vraag me wel altijd af wat zo'n middel op de langere termijn in jouw systeem gaat doen, maar met af en toe een waterwissel zal een eventueel probleem ook steeds meer verdund worden.

Wel eens met de conclusie dat de laatst ingebrachte vis de aanleiding was. Merkte overigens paar dagen na mijn eerste post dat mijn Xanthurum alsnog iets onder de leden had. Verbleekte, kleine witte ruwe plekken op de schubben. Niet te fotograferen, hij racet rond en dook weer weg. Sommige andere vissen ook nog wat "onrustig". Heb de behandeling dus weer opgepakt (vanaf afgelopen dinsdag 14/5), nu ook Voogle in het water gebracht met ongeveer de voorgeschreven dosering. Daarnaast stijf gevoerd met vers en droog én diepvries (artemia en myses) spul. Broccoli met nori in de blender tot kleine korreltjes vermalen, knoflook erop, drenken in de Voogle en dan voeren. Vanaf gisteren zwom de Xanthurum opeens weer rond alsof er nooit iets was voorgevallen. Opmerkelijk, maar wel fijn natuurlijk. Nog steeds geen uitval in de bak, koralen staan er prachtig bij. Dus wat "werkt" er nu? Voogle? Knoflook? Verse groente (kregen ze al)? Een voldoende gezond bestand als uitgangspunt? Rust in de bak? Wie zal het zeggen. Mogelijk de combinatie van factoren. Maar één ding lijkt duidelijk: deze behandeling stoort de biologie van de bak weinig of niet. En dat is me heel wat waard. Want behandelen met "zwaardere" middelen breekt meer af dan je lief is, en je houdt dan een bak over die compleet uit balans is. Vissen uitvangen en apart behandelen: ik heb het niet eens overwogen. Gesteld dát ik ze er al (op tijd) uit zou kúnnen krijgen, dan geeft zo'n behandeling ook de nodige stress bij het dier. Kortom: maar even doorgaan zo, Voogle dosering ben ik aan het afbouwen. Mochten zich nieuwe feiten of waarnemingen voordoen, dan meld ik me wel weer.

Vaak als mensen denken stip te zien bij doktersvissen zijn dit eerder slijmpluggen, ze hebben porien in de huid die wel eens verstopt raken als de vissen gestresst zijn en dit lijkt erg op stip. Om echt zeker te zijn of het een ziekte is en welke zul je een afstrijkje moeten maken van een besmette vis die nog in leven is en die onder de microscoop moeten bekijken.

Voorkomen is nog steeds beter dan genezen en quarantaine is en blijft de beste oplossing. Uvc heeft een positief effect maar meer preventief dan wat anders. Goed voeren kan helpen met weerstand van de vis maar als een huidparasiet een foothold in de bak kan zetten dan gaat voer je echt niet meer helpen. In het wild komen deze ziektes heel veel voor alleen is de kans op herbesmetting veel kleiner omdat er zo veel water en stroming is. In een relatief klein systeem gedraagd de parasiet zich niet anders en de populatie groeit snel. Herbesmetting is gegaradeerd als je niets doet, en vissen kunnen misschien 1 of 2 besmettingen hebben, misschien een paar meer als ze heel gezond zijn maar daarna houd t echt op.

Wat ik ermee wil zeggen is dat zo'n middeltje als het geen effect heeft op de andere bewoners waarschijnlijk nog geen deuk in een pakje boter slaat. Ik denk dat je geen stip maar slijmpluggen hebt gehad

Ik heb niet gemeld dat ik (denk dat ik) stip heb. Daar heb ik de afgelopen 50 jaar wel van gezien hoe het verloopt. Dat was het ook niet. Er waren wel zichtbare parasieten (staat boven). Wat er wél aan de hand was is me niet bekend. Vanuit mijn professionele achtergrond, TU Gezondheidstechniek, waterbeheer, kan ik weliswaar verklaringen bedenken maar dat geeft geen stellig antwoord zonder inderdaad de symptomen te laten onderzoeken. Dus slijmpluggen? Kan zijn. Ik ben daarmee onbekend.
En dan die deuk. In dat pakje boter. Leuk. Zoals beschreven kende ik dit middel niet. Je zou misschien wel even bij de uitleg op hun website kunnen kijken. Klinkt plausibel wat daar staat over Cortisol. Maar of het dát was en dát dus de oplossing gaf? Mijn onzekerheid daarover beschreef ik al. En als quarantaine geen optie is, en daarin zal ik niet de enige zijn, ben je dus tot een andere route gedwongen. Een route om herbesmetting door welke parasiet ook (als het inderdaad een parasiet was!) te doorbreken. Zonder de hele bak om zeep te helpen. Dus hoor ik graag alternatieve opties (geen theorie, maar praktijkervaringen dan). Of de ervaringen van anderen die dit middel hebben gebruikt.

Ik heb niet gemeld dat ik (denk dat ik) stip heb. Daar heb ik de afgelopen 50 jaar wel van gezien hoe het verloopt. Dat was het ook niet. Er waren wel zichtbare parasieten (staat boven). Wat er wél aan de hand was is me niet bekend. Vanuit mijn professionele achtergrond, TU Gezondheidstechniek, waterbeheer, kan ik weliswaar verklaringen bedenken maar dat geeft geen stellig antwoord zonder inderdaad de symptomen te laten onderzoeken. Dus slijmpluggen? Kan zijn. Ik ben daarmee onbekend.
En dan die deuk. In dat pakje boter. Leuk. Zoals beschreven kende ik dit middel niet. Je zou misschien wel even bij de uitleg op hun website kunnen kijken. Klinkt plausibel wat daar staat over Cortisol. Maar of het dát was en dát dus de oplossing gaf? Mijn onzekerheid daarover beschreef ik al. En als quarantaine geen optie is, en daarin zal ik niet de enige zijn, ben je dus tot een andere route gedwongen. Een route om herbesmetting door welke parasiet ook (als het inderdaad een parasiet was!) te doorbreken. Zonder de hele bak om zeep te helpen. Dus hoor ik graag alternatieve opties (geen theorie, maar praktijkervaringen dan). Of de ervaringen van anderen die dit middel hebben gebruikt.
ik heb de "uitleg' gelezen, slaat als een tang op een varken als ik t zo doorlees. hoe gaat een toevoeging van een middeltje (waarvan niet gezegt word wat t is) een intern hormoon verlagen in een vis die verhoogt raakt tijdens stress maar ook andere omstandigheden. "While cortisol is typically associated with negative stressors, it is important to acknowledge that not all cortisol fluctuations in fish are indicative of distress. This may include changes in cortisol concentrations related to environmental cycles, circadian rhythms, sex, maturity, and reproductive stages". Overigens werkt cortisol in vissen een beetje anders dan dat het werkt in zoogdieren...

als je herbesmetting wil voorkomen zul je iets moeten doen om de cyclus van de parasiet te breken ipv proberen het imuunsysteem van de vis te boosten. elke keer dat de parasiet zijn cyclus voltooid en de vis opnieuw besmet komt deze in grotere getalen en dus is zwaarder voor de vis. dan kan je het imuunsysteem boosten wat je wil maar uiteindelijk word het toch teveel.

alternatieve opties zijn de vissen isoleren, tank transfer methode, behandeling in quarantaine systeem met bv koper of malachiet groen. quarantaine systemen hoeven niet duur of ingewikkeld te zijn ;) een plastic bak met een heater, een pomp en wat grote stukken pvc werkt ook prima.

alternatieve opties zijn de vissen isoleren, tank transfer methode, behandeling in quarantaine systeem met bv koper of malachiet groen. quarantaine systemen hoeven niet duur of ingewikkeld te zijn ;) een plastic bak met een heater, een pomp en wat grote stukken pvc werkt ook prima.
Dat weten we natuurlijk al ruim 50 jaar. Koper deden we in 1975 ook al. De theorie is bekend. Cyclus doorbreken. Natuurlijk. Maar het alternatief "vissen isoleren" is voor mij dus niet haalbaar. Dat schreef ik toch vrij duidelijk? Dus zoek ik naar een alternatief wat wel past. En dan kom je op zoiets als Voogle uit. Interessant hoe je dat kort door de bocht afdoet terwijl je, net als ik, niet weet wat het eigenlijk is. Mijn theoretische kennis in die richting is helaas onvoldoende om die beoordeling te kunnen beoordelen. Kan er dus ook niet van die stellige uitspraken over poneren.
Ik zoek dus door naar haalbare alternatieven. Of, zoals gezegd, ervaringen van anderen, al dan niet met Voogle.

Ach, ook ik heb in al die tientallen jaren nog nooit van slijmpluggen gehoord en (ook) op dit forum levert het zoeken op deze term verder niks op. In dit geval (geen enkel koraal of vis verloren), heeft de natuur gewoon zijn helende werk gedaan en hebben jouw inspanningen vast iets positiefs bijgedragen. Of dit beslissend is geweest zullen we nooit weten. Jouw stabiele vaste bezetting was vooralsnog vitaal genoeg om deze ziekte te "overwinnen", dus: goed gedaan!

Ach, ook ik heb in al die tientallen jaren nog nooit van slijmpluggen gehoord en (ook) op dit forum levert het zoeken op deze term verder niks op. In dit geval (geen enkel koraal of vis verloren), heeft de natuur gewoon zijn helende werk gedaan en hebben jouw inspanningen vast iets positiefs bijgedragen. Of dit beslissend is geweest zullen we nooit weten. Jouw stabiele vaste bezetting was vooralsnog vitaal genoeg om deze ziekte te "overwinnen", dus: goed gedaan!
Maar als je gewoon even googlet op “mucus plug fish” dan vindt je een hele hoop informatie. Dat jij er niet van gehoord hebt of het niet eerder op dit forum genoemd is, zegt verre van alles.

even googlet op “mucus plug fish”
Dank voor de link René, en ook voor de suggestie @Hats_ . Ik heb wat van deze artikelen doorgewerkt. De eraan ten grondslag liggende onderzoeken en kennis zullen niet in de laatste plaats zijn ontwikkeld ter ondersteuning en verbetering van het kweken van consumptievis, zoals Tilapia die ergens werd beschreven. Maar het verhaal van Jay Hemdal ging ook specifiek over aquariumvissen. De publicaties lopen wat uiteen in stelligheid (qua kennis en oorzaak-gevolg relaties). Dat de slijmhuid een complex geheel is van eiwitten, enzymen en een hele reeks aan andere stoffen in de biochemie verbaast me niets. Wanneer je het prachtige boek "The Cell" doorwerkt, waarin wordt beschreven hoe o.a. de menselijke cel is georganiseerd en functioneert dan zal dat voor een organisme als de vis niet veel anders zijn.

Maar nu dus mijn "geval". Wanneer ik mijn observaties vergelijk met wat ik lees in de publicaties kán een dergelijk disfunctioneren van de slijmhuid zijn opgetreden. Dat was overigens alleen bij de Xanthurum op deze wijze te zien. Die zwemt nu weer in volle pracht rond. Of het dat ook was kan alleen onderzoek uitwijzen. De Veliferum toonde gelijk in het begin van deze affaire 4 zichtbare parasieten, die een dag later alle waren verdwenen. Sindsdien doseer ik dus Voogle, op de eerder beschreven wijze. Ik constateer verbetering in de bak. De Forcipiger heeft nog wat troebeling in de vinnen, de hele club meldt zich nog regelmatig bij de poetsvissen, dus helemaal weg is het nog niet. Ik heb ook al uitgelegd dat een samenloop van factoren aan de verbetering kan hebben bijgedragen. En dus vraag ik simpelweg op dit forum of er ánderen zijn met een ervaring met dit middel. Om het dan kort door de bocht af te branden zonder überhaupt te weten wat het is vind ik zinloos. Daar schieten we niets mee op, en leren we ook niets van. Doet het niets dan hoor ik dat graag, draagt het wel bij, dan eveneens.

Tenslotte dit: ik doe al té lang zeewater om nog verbaasd te zijn over plotselinge problemen. Mijn eigen ingesleten routine leverde blijkbaar een stuk onachtzaamheid op (zoutgehalte fout). Ik ken er meer hier op dit forum die ook wel eens een tijdelijke onachtzaamheid ervoeren. Het inbrengen van een nieuwe vis zal ook altijd voor verstoring KUNNEN blijven zorgen. Maar al die jaren zijn we (ik alleen?) dus al op zoek naar iets dat (breed spectrum?) helpt bij de vis, zonder de lagere dieren en de biologie te slopen. Daar heb ik er de afgelopen 50 jaar diverse van zien langskomen, van alle bekende merken. En altijd was daar toch iets mee. Dus was mijn simpele vraag (naast mijn voornemen om anderen de gelegenheid te bieden hier iets van op te steken):
1. zijn er anderen met ervaringen met Voogle en zijn zij bereid die objectief te beschrijven
2. zijn er inmiddels andere middelen beschikbaar die als breed spectrum inzetbaar zijn (en ik begrijp natuurlijk dat zulks altijd zal blijven afhangen van de juiste diagnose, wat al moeilijk genoeg is).
En bedenk: zelfs als uitvangen en in quarantaine behandelen van alle (!) vissen haalbaar zou zijn (ik begin er niet eens aan te denken) dan is dat ook behoorlijk stressvol voor de dieren, die dan daarna weer terug moeten in de oude omgeving, hun plek weer moeten veroveren enz. Ik vermijd dat bij voorkeur.

Dank voor de link René, en ook voor de suggestie @Hats_ . Ik heb wat van deze artikelen doorgewerkt. De eraan ten grondslag liggende onderzoeken en kennis zullen niet in de laatste plaats zijn ontwikkeld ter ondersteuning en verbetering van het kweken van consumptievis, zoals Tilapia die ergens werd beschreven. Maar het verhaal van Jay Hemdal ging ook specifiek over aquariumvissen. De publicaties lopen wat uiteen in stelligheid (qua kennis en oorzaak-gevolg relaties). Dat de slijmhuid een complex geheel is van eiwitten, enzymen en een hele reeks aan andere stoffen in de biochemie verbaast me niets. Wanneer je het prachtige boek "The Cell" doorwerkt, waarin wordt beschreven hoe o.a. de menselijke cel is georganiseerd en functioneert dan zal dat voor een organisme als de vis niet veel anders zijn.

Maar nu dus mijn "geval". Wanneer ik mijn observaties vergelijk met wat ik lees in de publicaties kán een dergelijk disfunctioneren van de slijmhuid zijn opgetreden. Dat was overigens alleen bij de Xanthurum op deze wijze te zien. Die zwemt nu weer in volle pracht rond. Of het dat ook was kan alleen onderzoek uitwijzen. De Veliferum toonde gelijk in het begin van deze affaire 4 zichtbare parasieten, die een dag later alle waren verdwenen. Sindsdien doseer ik dus Voogle, op de eerder beschreven wijze. Ik constateer verbetering in de bak. De Forcipiger heeft nog wat troebeling in de vinnen, de hele club meldt zich nog regelmatig bij de poetsvissen, dus helemaal weg is het nog niet. Ik heb ook al uitgelegd dat een samenloop van factoren aan de verbetering kan hebben bijgedragen. En dus vraag ik simpelweg op dit forum of er ánderen zijn met een ervaring met dit middel. Om het dan kort door de bocht af te branden zonder überhaupt te weten wat het is vind ik zinloos. Daar schieten we niets mee op, en leren we ook niets van. Doet het niets dan hoor ik dat graag, draagt het wel bij, dan eveneens.

Tenslotte dit: ik doe al té lang zeewater om nog verbaasd te zijn over plotselinge problemen. Mijn eigen ingesleten routine leverde blijkbaar een stuk onachtzaamheid op (zoutgehalte fout). Ik ken er meer hier op dit forum die ook wel eens een tijdelijke onachtzaamheid ervoeren. Het inbrengen van een nieuwe vis zal ook altijd voor verstoring KUNNEN blijven zorgen. Maar al die jaren zijn we (ik alleen?) dus al op zoek naar iets dat (breed spectrum?) helpt bij de vis, zonder de lagere dieren en de biologie te slopen. Daar heb ik er de afgelopen 50 jaar diverse van zien langskomen, van alle bekende merken. En altijd was daar toch iets mee. Dus was mijn simpele vraag (naast mijn voornemen om anderen de gelegenheid te bieden hier iets van op te steken):
1. zijn er anderen met ervaringen met Voogle en zijn zij bereid die objectief te beschrijven
2. zijn er inmiddels andere middelen beschikbaar die als breed spectrum inzetbaar zijn (en ik begrijp natuurlijk dat zulks altijd zal blijven afhangen van de juiste diagnose, wat al moeilijk genoeg is).
En bedenk: zelfs als uitvangen en in quarantaine behandelen van alle (!) vissen haalbaar zou zijn (ik begin er niet eens aan te denken) dan is dat ook behoorlijk stressvol voor de dieren, die dan daarna weer terug moeten in de oude omgeving, hun plek weer moeten veroveren enz. Ik vermijd dat bij voorkeur.
misschien ook interessant om te lezen over een andere aandoening genaamd 'lymphocystis' dit zie je ook aan de oppervlak van de huid en vinnen en word vaak verward met parasieten.

En zoals veel de laatste tijd op amerikaanse fora word aangekaart, preventie is beter dan genezen. Dit houd in dat je je zorgt dat de vissen en koralen die je toevoegd aan de bak schoon zijn (dit kan bv door een quarantaine of preventieve behandeling bij de lfs), zo introduceer je de parasieten niet en is er geen mogelijkheid op besmetting

Maar als je gewoon even googlet op “mucus plug fish” dan vindt je een hele hoop informatie. Dat jij er niet van gehoord hebt of het niet eerder op dit forum genoemd is, zegt verre van alles.
Dat ik ergens nooit van gehoord heb is tot daar aan toe, maar dat op dit inmiddels bejaarde Nederlands - en Belgisch zeewaterforum nooit eerder sprake is geweest van zowel de term "Mucus plug fish" en/of de term "slijmpluggen", vind ik een geldig excuus.

Dat ik ergens nooit van gehoord heb is tot daar aan toe, maar dat op dit inmiddels bejaarde Nederlands - en Belgisch zeewaterforum nooit eerder sprake is geweest van zowel de term "Mucus plug fish" en/of de term "slijmpluggen", vind ik een geldig excuus.
Prima mening.
Maar geen geldige reden om de kennis die iemand deelt in twijfel te trekken.

Ik had ook nog nooit van een slijmplug gehoord, ik heb iets geleerd van Hats en daar ben ik heel blij mee.

Bovenaan