Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Laatst bewerkt:
De capacitieve sensor werkt!!! :D :cool:


In het filmpje kan je zien dat de sensor aanschakelt als er geen water aanwezig is en uitschakelt als er wel water aanwezig is.
En op het computerscherm zie je dat de sensor status netjes mee veranderd in GHL Control Center.
 
Laatst bewerkt:
De vuurdoop:
Gisteravond heb ik de nieuwe sensor geïnstalleerd en in gebruik genomen. Hij doet precies wat ie moet doen. 👍🏻
Op de foto zie je em in werking. Lage waterstand gedetecteerd en de ATO doseerpompjes (de twee rechtsboven) werden netjes ingeschakeld.
En vanochtend was het waterniveau ook nog precies wat het moet zijn...

DCF9B654-BCA8-4393-BEFE-AB4E20DEB1DE.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Strak hoor. 👍
 
Even voor de volgende generatie doe-het-zelf-elektrotechnici, een korte handleiding hoe een dergelijke sensor aan te sluiten.

De ifm KQ6001 capacitieve sensor aansluiten aan een Profilux computer
Benodigdheden:
- 1 of meer ifm KQ-3120NFAKG/2T sensoren
- Per 1 of twee sensoren een 6 pins mini DIN stekker
- Soldeerbout
- Soldeer tin
- Kniptangetje
- Hobby mesje of striptang

mini DIN stekker:
Een Profilux computer is voorzien van 1 of 2 sensor porten afhankelijk van de versie (mini, Lite, P3/P4). Dit is uit te breiden met expantion cards ook afhankelijk van de versie. Op iedere port kunnen twee sensoren aangesloten worden. De stekker ingang achter de computer ziet er als volgt uit:
1611000353299.png

Pins 1-3 zijn voor sensor 1 (L1/L3) en pins 4-6 zijn voor sensor 2 (L2/L4).
Pin 1 = +12V
Pin 2 = L1 output
Pin 3 = nul/massa
Pin 4 = +12V
Pin 5 = L2 output
Pin 6 = nul/massa

De sensor monteren aan de mini DIN plug:
De sensor is voorzien van een 2 meter lange kabel. Deze kan ingekort worden indien gewenst.
De kabel bevat 3 aders, bruin (+), zwart (schakel) en blauw (-).

Ontmantel de mini DIN plug. Schuif de huls van de plug alvast over de sensordraad. De pinnen aan de binnen zijde van de plug (daar waar de draden bevestigd dienen te worden) volgen dezelfde nummering als hierboven weergegeven, wanneer deze naar je toe wijzen. De draden dienen als volgt aan de pin-nummers gesoldeerd te worden:
Pin 1 = bruin
Pin 2 = zwart
Pin 3 = blauw

5FCA6BFA-915A-4E77-A093-7A6DE46A9730.jpeg

Zet de plug weer in elkaar. Nu is de sensor gereed om aangesloten te worden aan de Profilux.

Eventueel kan een tweede sensor op dezelfde wijze aan pins 4-6 bevestigd worden.
Indien je de sensor naast een GHL sensor op dezelfde port wilt aansluiten, gebruik dan enkel pins 1-3 en verbind beide sensoren d.m.v. de GHL splitter cable aan de gewenste port.

De sensor gebruiken:
Deze sensoren kunnen de vullingsstatus van een vat detecteren door de wand van het vat heen of deze nu van glas, kunststof, hout of metaal gemaakt is. De gespecificeerde detectiediepte is 12 mm. Dit betekend dat je deze sensor voor allerlei doeleinden kunt gebruiken. Zelfs detecteren of er water door een buis stroomt of niet is mogelijk.

Dit betekend ook dat uit de verpakking de sensor gekalibreerd moet worden voor gebruik.
Volg de sensor handleiding om deze naar wens in te stellen en te kalibreren d.m.v. de twee knoppen op de sensor.


P.S. voor APEX gebruikers. Deze sensoren zijn helaas niet zomaar aan te sluiten op de FMM. De FMM geeft een voeding van 4 Volt en het minimum voor deze sensor is 10V.
 
Laatst bewerkt:
Er waren eindelijk weer eens Leander plumosus op voorraad :D

18339309-A644-4135-B884-5232968A4310.jpeg
 
Gaaf. Donald duck garnaal. Wat eten deze jongens?
As to diet, live fortified adult brine shrimp and/or small pieces of marine fish, crab, or shrimp flesh fed once daily may suffice, yet not much else is known about their diet in the wild.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met deze garnalen:

Fascinerende beestjes. Gedragen zich heel rustig en bedachtzaam. Leven het liefst in een klein groepje. Vandaar dat ik er ook nu weer 3 heb genomen. Wat hun dieet is in het wild weet men niet. In het aquarium scharrelen ze gewoon hun kostje bij elkaar van wat er aan vlezig voer overblijft.

Ook waar de "plumeau" voor dient is onbekend. Soms heb ik ze ermee zien dreigen naar andere dieren. Het ding kan (in ieder geval een beetje) openklappen. Je hoeft in ieder geval niet te verwachten dat ze je rif ermee afstoffen, helaas.
Vissen gaan soms bij ze hangen omdat ze gepoetst willen worden, maar ik heb deze garnalen nog nooit op dat verzoek in zien gaan.

In het begin zijn ze vrij schuw, maar met de tijd komen ze ook overdag tevoorschijn. Ze kiezen een honk waar ze graag uithangen.

Kortom een leuke en aparte toevoeging voor menig rifbak.
Jammer genoeg, zijn ze heel infrequent in de handel.
 
Gister betere kastverlichting geïnstalleerd, een Philips Hue Lightstrip met bewegingssensor. Er komt nog een verlengstuk op wat echt in de sump zal verlichten. De Dreamboxen komen voorbereid hiervoor. Het is een kwestie van LED snoer in een plexi buis schuiven en klaar.

63D78899-9396-4820-B674-6BFB1A62E74D.jpeg
 
Dit en vorig weekend even een stukje van de scape herzien.
De hoek met buttons en Pectinia onder de oranje Lobo/Acan was helemaal doorweven geraakt met een hartnekkige (donker)grijze spons. Waarschijnlijk ooit met Pectinia meegekomen en de reden waarom dit koraal nooit heeft willen groeien. Na verwijderen bleek het hele skelet ook van binnen volgegroeid met spons...

Dus hele omgeving gesaneerd. Niet alleen de Pectinia verwijderd, maar ook de steen met buttons weggehaald. De spons groeide ook over en door het poreuze steen en overal tussen de buttons door. In het proces ben ik door wat pech helaas de twee kokerwormen verloren die daar stonden. Heel jammer, ik had ze al jaren. Gelukkig had ik net ervoor een kokerworm terug gevonden achter een rots, waarvan ik al bijna een jaar dacht dat ik die kwijt was geraakt.

Na de sloop een goeie kilo levend steen erbij gehaald en daarmee een nieuw stukje rif in elkaar gezet. Dat is zeer geslaagd en heeft zelfs een extra stukje overhangend rif opgeleverd. De teruggevonden kokerworm heeft meteen een mooi nieuw plekje gekregen, als ook een pas aangeschaft stekje Barnardpora stutchburyi

IMG_2365.jpg
Spot de Priolepis nocturna, die is wel blij het het extra stukje territorium...


IMG_2368.jpg
De Bernardpora is net geplakt en staat nog volledig in. De Favia of eigenlijk Dipsastraea is ook net nieuw en moet nog acclimatiseren, is nu wat gebleekt. Dus mag hier even bijkomen, voordat ie een definitief plekje krijgt elders in de bak.
 
Laatst bewerkt:
Bernardpora stutchburyi
P2063664.jpeg

De verloren gewaande kokerworm:
P2063667.jpeg
 
Zoals eerder over bericht afgelopen jaar of anderhalf veel ups en downs gehad in fosfaat.
Dit was een reden om een vliesfilter te gaan gebruiken.

Acro's houden niet van die golven in fosfaat, met name het naar beneden gaan van het fosfaat gehalte geeft problemen. Daardoor over de tijd enkele stukken verloren. Maar! Sommigen doen het juist als een malle!!!

Dus, daarom even de volgende plaatjes, waarbij ik de foto's zo geschaald heb dat ze ongeveer even veel cm beslaan.
De groei is van ~6,5 maand.

29-7-2020:
P7293473 (2).jpeg

9-2-2021:IMG_2379.jpg
 
Bovenaan