Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Jack: Sjiek man!

En kan je zo'n hele dreambox nu wel kwijt onder je meubel? Of komt deze onder het bureau? ;)
 
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Jack: Sjiek man!

En kan je zo'n hele dreambox nu wel kwijt onder je meubel? Of komt deze onder het bureau? ;)

Haha, de huidige sump gaat wel weg hoor... ;-)
En nu het osmose reservoir naar onder de bank is verhuist, had ik nog wel groter kwijt gekund, maar ik heb ervoor gekozen de maat ongeveer gelijk te houden. Zo kan ik de vrijgekomen ruimte met een wandje afschieden van het natte deel en benutten voor meer electronica.
 
Mooie investering. Ik dacht dat die dreamboxen alleen voor grote bakken waren.

Dat waren de eersten wel ja. De standaard Dreamboxen zijn nog steeds wel aan de maat. Daarnaast is volledig op maat en naar wens ook mogelijk, maar das nog veel duurder.

Sinds een jaartje ofzo hebben ze naast volledig costum nu ook een semi opmaat versie, de STEP serie. Die beginnen bij 50x44 cm en in stapjes (STEPs ;)) van 2 cm kan je de lengte en breedte kiezen. De hoogte is standaard, zo ook de layout. Je kan kiezen tussen een versie met en zonder vliesfilter en nog wat standaard opties, zoals deksels, ingebouwde LED verlichting etc.

In overleg met RE wordt die voor mij nog voorzien van doseerbuisjes en een schot tussen afschuimerkamer en opvoerpompkamer. Gek genoeg is ie standaard zonder.

En nu ik dit aan t typen ben bedenk ik me nog dat ik ook nog even kan vragen naar een sensorhouder... 🙃
 
Laatst bewerkt:
Deze rakker blijft ook lekker gaan.
Nu een ruime 18cm. Op Vivarium vorig jaar gekocht, was toen 6 à 7 cm.

F89D11E0-D7EF-4793-8D5A-FC5DEB3F5B06.jpeg
 
Dreambox update met voorbeeldfoto's

Vandaag de finale offerte ontvangen.
De STEP vlies dreambox wordt 52 cm lang en 49 cm breed met de volgende additionele opties:
- Deksels opmaat voor mijn afschuimer
- Kabelmanagement
- 12 doseerbuisjes
- Sensorhouder
- Special request: instelbaar waterniveau (ja, het pompcompartiment krijgt een in hoogte verstelbaar tussenschot 🤓)

Het huidige design van de STEP dreamboxen is iets anders dan op dit moment nog op de website is afgebeeld.
Een voorbeeld lay-out:

Schermafbeelding 2020-10-23 om 16.11.29.png

Een voorbeeld foto van het huidige design. Het osmose compartiment moet je even weg denken. ;)
Het schot tussen afschuimer en opvoer compartiment is niet standaard, maar ik ben ook niet de eerste die erom vraagt...
IMG_20191022_132431.jpg

Voorbeeld van de doseerbuisjes:
20200930_151057.jpeg

Close up van het in hoogte verstelbare tussenschot.
Mijn versie krijgt niet de bellenval, dus alleen het linker schot.
IMG_20191022_132418.jpg
 
Venusta nummer twee!!! 🥳

N.B. de lijnen in de foto staan 1 cm uit elkaar ;)
E2ACCB53-B3ED-48C4-9340-DE92A3DE80BA.jpeg
 
Nog even een fotootje in volledige minuscule glorie.

CB4EFAF1-C453-4641-B44D-A09AA2EE2BAE.jpeg
 
Blijven toch ook één van mijn favorieten.
 
Deze is ook tank bred inderdaad en komt van Bali Aquarich.
Net zoals de venusta die ik al heb.
Dat is natuurlijk extra mooi👌. Is zo een veel duurder dan een normale wildvang of valt dat verschil wel mee? Snap het ook mocht je daar geen antwoord op geven hoor.
 
Zeker!
Al is nakweek naar mijn mening niet per definitie beter dan wildvang, maar dat is een hele andere discussie. In dit geval wilde ik specifiek nakweek ondanks de hogere prijs.

Wat betreft prijzen, daar doe ik niet moeilijk over. Als je op het knopje stocklist in mijn handtekening drukt krijg je lijsten te zien van alle vissen, koralen en andere dieren die ik heb of heb gehad, incl. wat ik ervoor betaald heb.

Zonder "corona-tax" kostte wildvang venusta's ongeveer €120,- per stuk. Deze nakweek exemplaren waren €215,- per stuk incl corona-tax, dus voorheen zouden ze +/- €195,- hebben gekost. Die €75,- euro extra is het naar mijn idee in dit geval dubbel en dwars waard om een aantal redenen:
- Venusta's zijn schuwe vissen die diep tussen de rotsen leven en daardoor moeilijk te vangen zijn. Ze zijn een stuk makkelijker te vangen als men vals speelt door verdovende middelen te gebruiken in het water. Dus het risico dat een wildvang vis op een onwenselijke en op termijn waarschijnlijk dodelijke wijze is gevangen is een stuk groter dan voor de meeste vissen geldt.
- Wildvang venusta's passen zich notoir moeilijk aan, aan het leven in gevangenschap. Enerzijds doordat ze zo schuw zijn en anderzijds door de mogelijk minder fijne vangmethode.
- Als wildvang komen ze bijna nooit echt klein binnen. Dat maakt een koppeltje vormen lastiger.

Nakweek tackelt al deze issues met als bonus dat ze zich wel als Paracentropyge gedragen, maar niet schuw zijn. Dus je kan ten volle van de prachtige vissen genieten.
Daarbij, geen vis is zo duur als een dode vis. ;)
Kortom, niet goedkoop, maar toch een top deal.

P.S. deze vissen op kunnen laten groeien vanaf formaat suikerklontje is ook een heel toffe bijkomst en alleen mogelijk door kweek.
 
Laatst bewerkt:
Zeker!
Al is nakweek naar mijn mening niet per definitie beter dan wildvang, maar dat is een hele andere discussie. In dit geval wilde ik specifiek nakweek ondanks de hogere prijs.

Wat betreft prijzen, daar doe ik niet moeilijk over. Als je op het knopje stocklist in mijn handtekening drukt krijg je lijsten te zien van alle vissen, koralen en andere dieren die ik heb of heb gehad, incl. wat ik ervoor betaald heb.

Zonder "corona-tax" kostte wildvang venusta's ongeveer €120,- per stuk. Deze nakweek exemplaren waren €215,- per stuk incl corona-tax, dus voorheen zouden ze +/- €195,- hebben gekost. Die €85,- euro extra is het naar mijn idee in dit geval dubbel en dwars waard om een aantal redenen:
- Venusta's zijn schuwe vissen die diep tussen de rotsen leven en daardoor moeilijk te vangen zijn. Ze zijn een stuk makkelijker te vangen als men vals speelt door verdovende middelen te gebruiken in het water. Dus het risico dat een wildvang vis op een onwenselijke en op termijn waarschijnlijk dodelijke wijze is gevangen is een stuk groter dan voor de meeste vissen geldt.
- Wildvang venusta's passen zit notoir moeilijk aan, aan het leven in gevangenschap. Enerzijds doordat ze zo schuw zijn en anderzijds door de mogelijk minder fijne vangmethode.
- Als wildvang komen ze bijna nooit echt klein binnen. Dat maakt een koppeltje vormen lastiger.

Nakweek tackelt al deze issues met als bonus dat ze zich wel als Paracentropyge gedragen, maar niet schuw zijn. Dus je kan ten volle van de prachtige vissen genieten.
Daarbij, geen vis is zo duur als een dode vis. ;)
Kortom, niet goedkoop, maar toch een top deal.

P.S. deze vissen op kunnen laten groeien vanaf formaat suikerklontje is ook een heel toffe bijkomst en alleen mogelijk door kweek.
Dank voor je uitgebreide uitleg! Als ik dit zo op een rij zet vindt ik de prijs zeker niet schrikbarend voor nakweek. Mocht ik er ook een kopen dan zal dat ook zeker een nakweek worden. Ik ben benieuwd naar hoe hij opgroeid bij jouw in de bak. De andere venusta maakt geen ruzie met de kleinere nu je die er later hebt bijgeplaatst?
 
Dank voor je uitgebreide uitleg! Als ik dit zo op een rij zet vindt ik de prijs zeker niet schrikbarend voor nakweek. Mocht ik er ook een kopen dan zal dat ook zeker een nakweek worden. Ik ben benieuwd naar hoe hij opgroeid bij jouw in de bak. De andere venusta maakt geen ruzie met de kleinere nu je die er later hebt bijgeplaatst?
Nou, toevallig heeft Ocean and Lake er nog eentje, dus het kan zo geregeld zijn... ;)

De nieuweling zit vooralsnog in een plexi isolatiebakje. Deze is nog zoooo klein dat ie nog tussen de spijlen van de overloopkam door zou passen. Dus vrijlaten vind ik nog te eng en ik houd em dus nog een maandje apart om wat groter te worden.

Wat betreft geruzie, de andere venusta toont totaal geen interesse in het kleintje.
 
Nou, toevallig heeft Ocean and Lake er nog eentje, dus het kan zo geregeld zijn... ;)

De nieuweling zit vooralsnog in een plexi isolatiebakje. Deze is nog zoooo klein dat ie nog tussen de spijlen van de overloopkam door zou passen. Dus vrijlaten vind ik nog te eng en ik houd em dus nog een maandje apart om wat groter te worden.

Wat betreft geruzie, de andere venusta toont totaal geen interesse in het kleintje.
Dat is natuurlijk wel erg verleidelijk😅. Maar ik heb net een koraalvlinder besteld waar ik verwacht mijn handen ook wel aan vol te hebben als ik hem binnenkort op ga halen. Wel apart dat hij zo mini is. Hij zal niet veel last hebben van het isolatie bakje in iedergeval.
 
In ander nieuws:

1) Vandaag ATI ICP resultaten binnen (vorige week dinsdag opgestuurd), niks bijzonders behalve een sterk verhoogd silicium (430 ug/L). Ik had wel een verhoging verwacht aangezien ik wat smeeralg op de bodem heb groeien, wat duidt op silicaat in het water. Daarom verwachtte ik dat mijn DI en silicaatharsen verzadigdzouden zijn, echter is mijn osmosewater volledig schoon...

Dus ik heb geen idee waar het dan vandaan komt. Zou het uit diepvries voer kunnen komen? Ik ben sinds een maand of wat begonnen met deels Krill pacifica te voeren, de grotere anthiassen en de kaakvis vinden dit erg fijn.

Aangezien het overgrootte deel van het Silicium in zeeaquaria in silicaat zit, heb ik vanmiddag wat silicarbon van AquaConnect ingezet om de bulk te verwijderen.


2) Deze week gaat mijn Dreambox in productie! 😄
Royal Exclusive heeft wat foto's belooft van het proces, dus die zal ik ook hier posten wanneer ik ze krijg. Eind deze week zou die klaar moeten zijn. Dus ik ga een dagje inplannen voor een tripje naar Duitsland ergens de komende weken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan