Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn hangend aquarium: de ultieme uitdaging!

Taurus

I have a dream...
Om het allemaal overzichtelijk te houden voor mezelf en mijn huidige dagboek niet teveel te bevuilen met gedachtes, ben ik toch alvast een dagboek gestart voor mijn nieuwe project: het hangende aquarium.

De ultieme uitdaging voor mij omdat hij a) hangt (duuh) en b) ondiep en smal wordt. In feite heb ik dat nu ook alleen dan in de hoogte dus ben wel wat gewend qua uitdagingen wat dát betreft. De bak komt boven de bank te hangen (uiteraard komt de bank wel naar voren zodat we niet ons hoofd stoten en ik de bank perfect kan gebruiken als opstapje om ín mijn bak te komen :rolleyes:

Verdere details volgen nog maar hier alvast het concept idee:
hangendmodel.jpg
Afmetingen ongeveer 2.00 m (kan ook 2.10 worden) diepte max 30 cm (!) en waterhoogte 45 of 50. Zoals je ziet is de sump geïntegreerd in de bak en komt er een apart vak met osmosewater / electronica.

De sump zou er dan ongeveer zo uit gaan zien:

sump.jpg

Ik wil de sump optimaal benutten door te proberen er een klein vakje voor chaeto alg in te maken wat ik evt ook als quarantaine kan gebruiken indien nodig.

En het gedeelte met het osmosewater / techniek, ongeveer zo:

osmosevak.jpg

Grote inspiratie opgedaan door Jappecoco met zijn "2,8 kijkfun" (en ook al veel advies van gehad waarvoor thanks!!) maar ook op reefcentral is er genoeg te vinden over moderne "design" bakken, of in ieder geval die afwijken van de standaardbak.

Inhoudelijk gaan er niet al te moeilijke koralen in komen en qua bezetting wat klein grut, hoewel de visjes wel minimaal een zwemlengte zullen hebben van 1.60 / 1.70. Een schooltje van iets staat hoog op mij verlanglijstje!

Kortom weer plannen genoeg voor het komende halfjaar (heb voor mezelf de zomer gezegd als opruimmoment voor de kolommenbak)

vanvelzen

Senior Forumlid
Volgens mij is het ideeën opdoen, uitdenken, plannen maken, voorbereiden, tekenen, modelletjes bouwen etc. etc. echt jouw ding Miranda... :biggrin:
Zo gauw deze klaar is gaat het waarschijnlijk meteen weer kriebelen: "wat kan ik nu weer veranderen / verzinnen"
Ik zie hetzelfde bij mijn vader: Gek op vogels en volières, maar meer nog dan dat, is het volgens mij zijn liefde voor het bouwen/verbouwen van zijn hokken. Zonder overdrijven denk ik dat hij aan zijn dertigste hok bezig is binnen veertig jaar.

Anyway, echt weer een zeer creatief idee en fantastisch uitgewerkt. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is. Waarschijnlijk zit dan iedereen omgedraaid op de bank....

OP
Taurus

Taurus

I have a dream...
hahaha daar heb je wel gelijk in hoor, ik vind het ontwerpen ook echt te gek om te doen, maar het is ook een beetje zo gelopen door de omstandigheden hier in huis allemaal (klinkt heel cryptisch maar mijn oude bak heeft keurig onaangedaan 3 jaar ruim zo gestaan) Eigenlijk is het allemaal de schuld van mijn zoontje, toen (lees bij zijn geboorte kregen we ruimtegebrek) is het begonnen met verplaatsen hahaha (of ik moet gewoon groter gaan wonen, dan kan ik gelijk 6 meter neerzetten ofzo) Misschien maak ik er nog wel mijn werk van ooit, wie weet :rolleyes::rolleyes:

Maarre thanks voor de complimenten in ieder geval, wil als deze bak goed draait me eigenlijk op een heel andere manier bezig gaan houden met deze hobby, namelijk het "verantwoord houden van..." Kortom, ga er een sport van maken eea zo diervriendelijk mogelijk aan te schaffen ook, dus dat word al een leuke uitdaging voor de komende jaren denk ik :eek::eek::eek:

pavlinka

ZeewaterForum gebruiker
Hangend aquarium. Wat een gaaf idee, ben benieuwd hoe dat er uit zal zien.

Peter H.

Senior Forumlid
Dagboek nr 668 of 667 ? ik weet het niet meer;):p
In ieder geval mooie plannen zal een byzonder gezicht zijn. Als je hulp nodig hebt roep je maar.:biggrin:

OP
Taurus

Taurus

I have a dream...
Hahaha, het lijkt wel of we deze bakken samen bedacht hebben!
Ziet er goed uit hoor.
Ben je niet bang dat het allemaal erg priegelig wordt?
ja het wordt een échte (op)maatbak haha. Overigens valt het qua ruimte wel mee (op het refu na dit is echt maar een klein vakkie maarja tis beter dan nix) want zowel de sump als osmosekant zijn 40x30 bij 50 hoog ;) Voor de apparatuur ruim genoeg (heb deze al staan dus weet wat ze qua afmetingen doen) en voor de osmosekant word het precies passend :p

aquariumlappie

doorgewinterde bakkoloog
ik heb meerdere bakken van zo,n 35 cm, inwendiggemeten, gemaakt en direkt aan de muur ,gekeilbout ,,

de bakken waren van hout ,achterwand was 18 mm hechthout ,geen!!betonplex ,de zijkanten van 12 mm ,boden 18 mm en de binnenzijde gelakt met epoxyhars ,vervolgens afgeschildert met een 2 komp. verf ,de voorruit een paar mm dikker dan normaal en vastgezet met silconen kit van bison

een balkje 40 x 40 aan de muur ,de bak erop en aan de bovenzijde van de achterwand vastzetten met 4 keilbouten ,ik kon er in gevulde toestant op zitten (100 kilo bloot maar dat wil je niet zien )

OP
Taurus

Taurus

I have a dream...
hahaha lappie ik had er wel ineens een raar beeld bij om jou op een bak te zien zitten hoor (niet bloot, dat dan weer niet)
Laughing_Buddha_Statue.jpg

Maar ff serieus, thanks voor je aanvulling dat bied hoop (en wederom ervaring waar ik weer gebruik van ga maken via je PB he haha) Ik heb ook nog zitten denken of het bijvoorbeeld mogelijk is de RVS steunen te voorzien van een RVS dwarsbalk zeg maar, waardoor je een soort frame krijgt (alles aan elkaar gelast) Lijkt me toch weer net wat sterker alleen weet ik niet of dat dat zin heeft...:rolleyes:

Enne thanks Peter en Bert voor de complimenten (het is dagboek 334 volgens mij Peter, ben zelf de tel ook wat kwijt) en voor het aanbod van jullie beiden. Zal er dankbaar gebruik van maken tzt :p PS bankstel is al aardig zeewaterproof ingedraaid geloof ik hahaha

Laatst bewerkt:

frank2902

Senior Forumlid
Hahaha... toch maar alvast een dagboek gestart :biggrin:...

Ga je zeker volgen!!

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Technisch zal het allemaal heel goed te doen zijn, maar of het in de praktijk nou echt zo praktisch is om in te richten en op te bouwen? Ik betwijfel het ten zeerste. Niettemin gun in het je van harte natuurlijk.

Peter H.

Senior Forumlid
Technisch zal het allemaal heel goed te doen zijn, maar of het in de praktijk nou echt zo praktisch is om in te richten en op te bouwen? Ik betwijfel het ten zeerste. Niettemin gun in het je van harte natuurlijk.
Hoho, onderschat Taurus niet.:rolleyes:;) Maar ik kan je kritische noot wel begrijpen. Ik denk idd wel dat het moeilijk zal zijn om er een echte rifbak van te maken. Ivm groei en plaatsen van koralen. Maar we zullen het zien.

OP
Taurus

Taurus

I have a dream...
Thnx Mefisto (en Peter voor je backup :eek:) voor het meedenken en de gunfactor!! ik ben het absoluut wel met jullie eens dat het niet de meest praktische inrichting is, maar ik heb al een klein beetje een idee hiervan in zoverre..van de voorruit tot aan de overloop is het bij mijn huidige bak ook maar 30 cm (zie de foto - waarbij realiseer ik me nu overigens alles in staat maar dat kwam door de verhuizing van dat moment haha) en dan ben ik nu ook nog eens beperkt door mijn slechts 60 cm breedte. Maar goed dat is voor mij dan ook de bewuste uitdaging die ik aanga :cool:

Enne ja Frank, werd gek van mijn eigen gedachtes in mijn andere dagboek haha. Ben nou eenmaal heel ordelijk aangelegd dus 2 dagboeken is voor mij een must bijna. Alles op een rijtje houden ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:

MarjanH

it's a way of life...
Wij vrouwen (uhm uche uche) zijn hier gewoon sterren in.
Thuis, op reis, voor de baas, nou noem maar op, daar voor moeten we ook altijd alles maar noteren, ordenen, opruimen en passen en meten in de laadjes, kastjes, koffers etc, dus met aquariummaten hebben wij helemaal geen probleem toch??????

;)

OP
Taurus

Taurus

I have a dream...
Wij vrouwen (uhm uche uche) zijn hier gewoon sterren in.
Thuis, op reis, voor de baas, nou noem maar op, daar voor moeten we ook altijd alles maar noteren, ordenen, opruimen en passen en meten in de laadjes, kastjes, koffers etc, dus met aquariummaten hebben wij helemaal geen probleem toch??????

;)
hahaha heb je nou bewust het woord aquarium voor "maten" gezet omdat het anders een beetje een vreemde zin zou zijn zo laat op de avond Marjan? :p:biggrin::rolleyes: hahaha

Enne over ultieme uitdaging gesproken, jouw picoreef, dát lijkt MIJ dan weer een waanzinnige uitdaging qua maat. Echt heel erg knap dus ik vind echt dat je een dagboek (waar dan ook ;)) moet maken hoor!!

Bovenaan