Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Meerdere vissen behandelen stip en brooklynea?

DerekH.

Junior Lid
Hallo Allemaal, ik ben momenteel aan het wachten op een nieuw aquarium en na de laatste dagen wat uitval te hebben gehad (vissen met stip) wou ik toch eens kijken wat ik het beste kan doen voordat ik ze straks overzet naar het nieuwe aquarium.

Quarantaine kan een optie zijn maar omdat ik dus met meerdere vissen zit en een 60liter quarantaine bakje gaat dit niet echt opschieten.

Heb op het forum al het een en ander gelezen over
Formaline en metronidazole, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Formaline gebruiken op alle vissen voor het moment van overplaatsen en dan de dagen daarna voer weken in metronidazole? Heb ook al eens gelezen dat je met seachem focus de medicatie een het voer kan laten "binden"?
Graag hoor ik advies van jullie!!
 
Ik zit in dezelfde situatie. Mijn nano aquarium zat vol witte stip. Dus de vissen eruit gehaald zodat de stip niet kan doorzetten. de vissen zitten in grote emmers met afschuimer verlichting en circulatiepompje. Als de grote bak er is zet ik de vissen terug in de kleine nano bak waar ik alle besmette stenen uithaal en de bak volledig poets. De stenen komen in de grote bak maar deze gaan +-7 weken zonder vissen gedraaid hebben tegen dan dus normaal moet de stip er dan zo goed als uit zijn ook de uv ga ik permanent aanlaten. dan kunnen de vissen in de grote bak na die 7 weken indien waardes ok natuurlijk. succes.
 
Eventueel een klein extra quarantaine aquarium een optie? Ik heb nog een van 30 liter besteld dit is voor 1 max 2 vissen afhankelijk welke soort natuurlijk en puur voor te behandelen anders komt het niet goed.
 
Kleine opmerking Omdat je ook verlichting noemde; weinig licht zorgt doorgaans voor minder stress, en dat is weer beter voor de weerstand van de vissen.
 
Kleine opmerking Omdat je ook verlichting noemde; weinig licht zorgt doorgaans voor minder stress, en dat is weer beter voor de weerstand van de vissen.
Klopt maar heb het beperkt hij kan net het voer zien. Anders zit hij constant in de donkere. Dit had ik er mss bij moeten zetten excuses. 😅
 
Klopt maar heb het beperkt hij kan net het voer zien. Anders zit hij constant in de donkere. Dit had ik er mss bij moeten zetten excuses. 😅
Je hoeft je niet te verontschuldigen omdat je iets niet vermeldt hebt. Het belangrijkste is dat je beestjes gezond worden / blijven.
 
Willen jullie aub in privé gaan praten? Ik zit met een probleem en wil graag gepast advies, vind het fijn dat jullie elkaar kunnen helpen maar heb er zelf niet zo veel aan
 
Als je denkt dat je stip( Oodinium, Cryptocarion ) heb zou ik een medicijn gebruiken op kopersulfaat basis. b.v. Oodinex van HW, of Cobrasal van Colombo.
 
Als je denkt dat je stip( Oodinium, Cryptocarion ) heb zou ik een medicijn gebruiken op kopersulfaat basis. b.v. Oodinex van HW, of Cobrasal van Colombo.
Oké, ik denk dat ik stip en beginnende Brook zie, heb nu een fles formaline besteld en seachem cupramine. Morgen even goed naar de dosering kijken
 
Brooklynella is over het algemeen een ziekte die snel kan verlopen, binnen 24 uur van (gezonde) vis naar dode vis, in het begin komt het vrijwel alleen voor bij vissen in slechte conditie, b.v.pas geïmporteerde vissen en is heel erg besmettelijk en uiteindelijk gaan de gezonde exemplaren er ook aan.
 
Voor stip in een bezette bak kun je femsal gebruiken. Is trouwens gewoon fmc (bekend uit de vijver wereld) denk alleen niet in een hele hoge dosis


Koralen weinig tot geen last. En pakt de stip echt aan. Je komt er niet helemaal vanaf. Maar brengt de populatie ruim naar beneden zodat ze het weer zelf aan kunnen.

Heb het gebruikt in een bak met makkelijk vervangbare koralen.

Acro's geen probleem, lps gaat dicht staan en hebben het wat zwaarder, hystrix erg zwaar, buttons geen last. (Na 3 behandelingen) gaan daarna ook weer snel open staan. Natuurlijk wel met een kanttekening zonder risico zal het niet zijn. En in mijn bak vol met sps zou ik het niet gebruiken.
 
hier helaas in nog geen 3 dagen 3/4 van mijn visbestand verloren aan Brooklynella zo snel als dat deze ziekte gaat is niet normaal. Zelfs mijn dikke gele zeilvindokter binnen 20 uur van normaal uitziende naar overlijden.wens je succes
 
Hopen op het beste! Is er ook een manier om interne parasieten/wormen te behandelen? In Amerika is hier veel voor te koop maar dit mag in Nederland allemaal niet.. weet iemand hoe ik hier aan kan komen?

En is een zoetwaterdip even effectief als een formaline dip?
 
Hopen op het beste! Is er ook een manier om interne parasieten/wormen te behandelen? In Amerika is hier veel voor te koop maar dit mag in Nederland allemaal niet.. weet iemand hoe ik hier aan kan komen?

En is een zoetwaterdip even effectief als een formaline dip?
dierenarts maar je moet wel weten waar tegen je behandelt.
 
Hopen op het beste! Is er ook een manier om interne parasieten/wormen te behandelen? In Amerika is hier veel voor te koop maar dit mag in Nederland allemaal niet.. weet iemand hoe ik hier aan kan komen?

En is een zoetwaterdip even effectief als een formaline dip?
Via ebay kun je een hoop krijgen. Komt meestal wel uit USA dus verzenden is vrij duur. Echter hebben veel aanbieders daar ook bijna elk item dan kun je bundelen.

Verder staat er op https://humble.fish/ een hoop uitgebreide info. Lijkt verder legit ook gezien de volgers op Reef2Reef.
 
Bovenaan