Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marks Reefer 250

Even een fototje van hoe de bak er op dit moment bij staat..
Erg veel stromatella slakken en kokerwormpjes..
Helaas ook erg veel glasanemonen, maar die bestrijd ik later als het water helemaal op orde is..
20200924_170306.jpg
 
Mooie scape.
Ik zou de glas anemonen nu ook al aanpakken nu er niks in je bak zit kan je nog lekker rommelen en de stenen verleggen en omdraaienzodat je er aankunt zonder dat je naar iets moet zien.
 
Het probleem is dat er zoveel inzitten dat wegspuiten bijna geen optie meer is..
Als ik zo even vlug tel zit ik al gauw op 40 a 50 anemoontjes.. 😅
Weliswaar de meeste nog klein, maar toch.
En dat zijn dan alleen nog degene die ik kan zien.
Ik ga straks de naaktslakjes inzetten, naar wat ik heb gehoord en gelezen werken die erg goed tegen zowel kleine als grote anemonen.. dus heb er vertrouwen in dat het goed moet komen.
 
Gewoon de steen er even uitpakken en met de inoxe borstel over gaan goed afspoelen en er terug in.
 
De sump is ook volledig ingericht, let niet op de spa-flessen, die worden nog vervangen 😅
20200927_102614.jpg
 
De eerste bewoners in het nieuwe onderkomen
20201003_103445.jpg20201002_180004.jpg
 
Ziet er al goed uit! Mooie techniek! Maar is die Vortech L1 niet een beetje overkill? Ik vindt de S2 op mijn Reefer 250 al veel te krachtig, ik draai hem maar op 30/40%.
 
Ziet er al goed uit! Mooie techniek! Maar is die Vortech L1 niet een beetje overkill? Ik vindt de S2 op mijn Reefer 250 al veel te krachtig, ik draai hem maar op 30/40%.
Ja in principe is die L1 veel te sterk, maar had hem nog liggen van mn oude bak.
Dus vond ik het voorlopig onzin om er nog een kleinere bij te kopen. Maar op den duur wordt deze sowieso vervangen door een Royal Exclusive.
 
Trouwens gisteren ook 3 berghia nudibranche slakjes ingebracht.
Maar wat zijn die klein zeg!!
Ben benieuwd of ze mijn anemonenplaag kunnen terugdringen, maar heb er het volste vertrouwen in.
 
Na enige tijd weer een update..
Bak gaat lekker door met het rustig aan rijpen..
Maar mijn god wat begin ik nu al een hekel te krijgen aan de reefer zeg..
Word helemaal gestoord van de overloop ofja.. de kogelkraan eigenlijk..
Elke 2 dagen heeft deze een aanpassing nodig, en sowieso na elke waterwissel moet de kraan eerst helemaal open gedraaid om daarna weer op een totaal andere stand teruggezet te worden als deze voorheen stond..
De kraan er zomaar even tussenuit zagen is niet echt een optie aangezien de bak al draait..
Misschien dan toch maar een set nieuwe pijpen bestellen en daar een andere kraan tussen lijmen zodat ik die op een later tijdstip kan vervangen?
 
Na enige tijd weer een update..
Bak gaat lekker door met het rustig aan rijpen..
Maar mijn god wat begin ik nu al een hekel te krijgen aan de reefer zeg..
Word helemaal gestoord van de overloop ofja.. de kogelkraan eigenlijk..
Elke 2 dagen heeft deze een aanpassing nodig, en sowieso na elke waterwissel moet de kraan eerst helemaal open gedraaid om daarna weer op een totaal andere stand teruggezet te worden als deze voorheen stond..
De kraan er zomaar even tussenuit zagen is niet echt een optie aangezien de bak al draait..
Misschien dan toch maar een set nieuwe pijpen bestellen en daar een andere kraan tussen lijmen zodat ik die op een later tijdstip kan vervangen?
Zowel in mijn huidige als vorige Reefer nooit geen problemen gehad.
Ik vind het een prima systeem.
 
Na enige tijd weer een update..
Bak gaat lekker door met het rustig aan rijpen..
Maar mijn god wat begin ik nu al een hekel te krijgen aan de reefer zeg..
Word helemaal gestoord van de overloop ofja.. de kogelkraan eigenlijk..
Elke 2 dagen heeft deze een aanpassing nodig, en sowieso na elke waterwissel moet de kraan eerst helemaal open gedraaid om daarna weer op een totaal andere stand teruggezet te worden als deze voorheen stond..
De kraan er zomaar even tussenuit zagen is niet echt een optie aangezien de bak al draait..
Misschien dan toch maar een set nieuwe pijpen bestellen en daar een andere kraan tussen lijmen zodat ik die op een later tijdstip kan vervangen?
Heb je het diafragma al eens open gemaakt en gereinigd?

 
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden..
Op een ander forum was iemand met hetzelfde probleem, zijn opvoerpomp (een vectra m1) was het probleem..
Deze pomp hield bij hem nooit een constante hoeveelheid wateropvoer..
Zeker na uitschakeling was het debiet weer een beetje anders waardoor de afstelling van de overloop dus nooit goed afgesteld stond..
Zijn probleem was opgelost door over te gaan van een regelbare pomp naar een niet regelbare pomp..

Nu heb ik zelf een vectra L1 op mn bak staan.. (nog over van mn oude bak)
Waarschijnlijk heeft deze pomp dus ditzelfde euvel..
 
Toch maar weer even een update..

Ik ben bezig geweest met het steen te vervangen, aangezien ik niet achter de kwaliteit stond (kunstmatig steen)
Daardoor heeft alles natuurlijk vertraging opgelopen, de oude stenen zijn vervangen door dood maar wel "echt" steen..
Aan de linkse kant is het nog niet geheel naar mijn zin, maar daar moet ik eerst weer steen voor laten indraaien, dus dit zal in de loop der tijd nog veranderen..

20210210_131942.jpg

Verder is er een KH director bijgekomen en de koeler is uit de kast om voor meer ruimte te zorgen..
Doordat ik nu extra doseerpompjes over heb laat ik de top-off regelen door de GHL.
Hierdoor heb ik het reservoir voor osmosewater vrij, en heb daar een algen scrubber van gemaakt..
En omdat foto's meer zeggen dan woorden..

20210213_130942.jpg20210213_145732.jpg20210213_162748.jpg20210213_185930.jpg20210213_185959.jpg
 
Vandaag weer een kleine meetronde gedaan

Kh 7.4
Ca 465
No3 15
Po4 0 (hanna)
Sal 35٪

No3 voor het eerst lager dan 25.
Po4 blijf ik maar toevoegen, maar wil maar niet stijgen.. af en toe meet ik een waarde van 0.006 maar meestal is deze 0.
Ik blijf in elk geval maar toevoegen in de hoop hem naar de 0.03 te krijgen, want sommige koralen staan er maar een beetje grauw bij..
Laten wel enigzins poliepen zien, maar zijn niet helemaal blij..

En weer even een fotootje van het overzicht
20210215_172824.jpg
 
Bovenaan