Het is inmiddels alweer een week geleden, maar de verhuizing van de inhoud uit de Reefer 350 naar de 525 heeft plaats gevonden
Ik wist dat het een klote klus zou worden, maar het koste uiteindelijk toch nog meer tijd dan ik gedacht had.
Ik was om 8:00 begonnen, de avond ervoor had ik al 200L zout water aangemaakt waarvan 150L in de sump van de reefer 525 gepompt en de andere 50L in de kuip klaar staan. De eerste stap was de oude sump leegpompen en dit water in een 60L kuip gepompt om vervolgens daar de losse en wat kleinere koralen in te bewaren. Ik had er een klein stromingspompje bij gedaan en er een tunze lampje boven gehangen zodat ik de koralen hier rustig een halve dag ik kon bewaren mocht dat nodig zijn. Al snel bleek deze kuip niet groot genoeg te zijn
Stap 2 was het verder leegpompen van mijn reefer 350, ik kon ongeveer 15 cm water wegpompen voordat de eerst grote koralen droog kwamen te staan. onder andere deze grote stylo's zaten vast op de stenen. deze wilde ik het liefst met steen als een geheel overzetten naar de nieuwe bak. Maar in de nieuwe bak zit ook nog geen water dus daar komen ze ook droog te staan
. Dus de 150L uit de sump van de reefer 525 via de opvoerpomp in het aqaurium gepompt + de 50L uit de kuip. Vervolgens de grote stenen met koralen als een geheel met behulp van mijn broer overgezet van de 350 naar de 525. Vervolgens extra water van de 350 naar de 525 gepompt zodat de stenen en koralen net onderwater stonden, stroming erop en weer even rustig adem halen voor de volgende stappen..
In de reefer 350 zat nog 15/20CM water met stroming en verwarming voor de vissen en overige koralen. Ik kon dus nu rustig beginnen met het opbouwen van een nieuwe reef scape, vervolgens zand toevoegen, 1/3 gebruikt zand uit de reefer 350 en 2/3 nieuw carib sea live sand. Daarna alle koralen een plekje geven en plakken en als laatste stap de vissen overplaatsen en het laatste water uit de 350 overpompen.
Echter het opbouwen en puzzelen van een nieuwe scape duurt altijd veeeeeeeeel langer dan gedacht. 2000x stenen verplaatsen en veranderen. Vervolgens heb je een briug/grot waar je 80% tevreden over bent en dan dondert het in elkaar
en kun je weer opnieuw beginnen. Na een paar uur rommelen (het was inmidels al 14:00) was ik er eigenlijk wel al klaar mee en besloot vast een paar koraaltjes over te zetten uit de kuip. Toen ik mijn hand in het water stopte schrok ik gelijk hoe warm dit aanvoelde
, thermo erin 28.5
het kleine tunze led lampje gaf blijkbaar behoorlijk wat warmte af........toen heb ik besloten alle koralen onmiddelijk over te zetten naar de nieuwe bak en ze in eerste instantie maar gewoon los op stenen en zand bodem te plaatsen en een definitieve plek/plakken uit te stellen tot later.
balend van de koralen die bloodgesteld waren aan de hoge temp was ik begonnen met de laatste stap het overzetten van de vissen. Dit was het makkelijkste klusje van de dag. Aangezien er nog maar 10cm water in de reefer 350 stond waren de vissen heel makkelijk te vangen zonder al te veel stres.
Na een kleine 12 uur zonder al te veel pauze ben ik om 20:00 gestopt..... de volgende ochtend toen de mist van het nieuwe zand was opgetrokken was dit het resultaat
Nu afwachten hoe bak met extra steen en 200L nieuw water verder gaat ontwikkelen en doorstarten.