Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marcel’s nano bakje blue marine 60

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is voor mij heel herkenbaar, tja je bent beginner hebt je wekenlang ingelezen en denkt met de kennis die je hebt opgedaan een bak in te richten. Je vraagt in de winkel steeds om makkelijk te houden koraal want tja je bent een absolute beginner dus je speelt op veilig.

na een paar maanden ga je jezelf ergeren aan je bak. Die reefscape die je als beginner zo spectaculair leek blijkt in de praktijk alles behalve handig te zijn. Telkens als je naar je bakje kijkt denk je had ik het maar anders aangepakt, dat gevoel herken ik maar al te goed.

uiteindelijk heb ik de stap gewaagd en ben grotendeels opnieuw begonnen. Nagenoeg al het reefrock vervangen met hier en daar stukken hergebruikt. Flink wat nieuwe koralen gekocht maar bij elke aanschaf steeds goed nagedacht krijg ik een samenhangend geheel en vooraf googelen hoe ik het nieuwe koraaltje het beste goed kan houden. Ik heb daarna wel weken lopen stressen krijg ik een reefcrash, totale herstart of een enorme algenplaag. Je hele bak opnieuw inrichten blijft immers een risico. Maar dit is bovenwonder goed verlopen. Ik heb nu weliswaar ietwat last van rode flap dat zuig ik dagelijks af en krijg dit steeds beter onder controle voor de rest gaat alles top!!

of het een wijs advies is om je bak grondig te herinrichten weet ik niet je kunt het ook stapje voor stapje doen in ieder geval heb ik er geen spijt van. ... aan een bak hoor je immers plezier te hebben ipv elke dag ergeren en denken had ik maar ....

Daar ben ik het van harte mee eens. Ik ga daarom vandaag ook een kleine rescape doen. En ik hou me vast aan het vooruitzicht dat er na de verhuizing een grotere bak komt waarbij ik opnieuw kan beginnen.
 
Tja mensen net als alles goed gaat krijg je altijd weer een tegenslag.
ik had wat rode flap maar dat begint toch steeds meer de overhand te krijgen. Dit heeft alles te maken met het deels vervangen van mijn reefrock. Ik wist ook wel dat ik daarmee een risico nam maar het is altijd rot om een plaag in dit geval rode flap in je bak de overhand te zien nemen.
Ik ben vandaag naar de LFS geweest voor wat advies. Ze hebben me het volgende geadviseerd

- zuig zoveel mogelijk flap af dan heb je dat alvast gewonnen
- zet je verlichting een dag uit
- voeg dagelijks bacteriën toe

wil niets helpen dan heb ik het volgende uit voorzorg meegekregen, volgens de LFS reefsafe en geen bedreiging voor vis en lagere dieren. Advies daarbij is wel lees goed de beschrijving door en wees voorzichtig met dit spul

6DDCE7D1-1594-4D09-9E6B-6BDB3B2843B2.jpeg
 
Afgelopen maandag heb ik twee zeer ervaren liefhebbers bezocht met grote zeeaquaria vol met moeilijke soorten koraal en bijzondere vissen. Het viel me op dat ze allebei een beetje flap op het zand hebben en zich daar totaal niet druk over maakten. Verhaal erbij: Een beetje flap in een goed draaiende bak is geen reden tot paniek en meer een teken dat er iets is gewijzigd maar trekt vanzelf wel weg als je het onder controle weet te houden en het tijd geeft en de bak verder stabiel blijft draaien. Kortom, is het een klein beetje dan gewoon laten zitten en begint het zand echt forse plekken te vertonen dan afzuigen en verder niks. Voor mij wel weer een interessante les. Misschien kan jij er ook wat mee?
 
Op oudejaarsdag een vrolijk stukje koraal gekocht voor het nieuwe jaar .... het is nog klein maar ik vind het prachtig. In de winkel noemen ze het Rasta’s niet goedkoop maar ben er blij mee
Sorry foto wat onscherp maar heb behoorlijk moeten inzoomen

DDBB8375-29D8-481B-828D-9CA324EC54B1.jpeg
 
Op oudejaarsdag een vrolijk stukje koraal gekocht voor het nieuwe jaar .... het is nog klein maar ik vind het prachtig. In de winkel noemen ze het Rasta’s niet goedkoop maar ben er blij mee
Sorry foto wat onscherp maar heb behoorlijk moeten inzoomen

Bekijk bijlage 548382
Mooi. Heb ze ook in mijn bak😀
 

Bijlagen

  • 20201230_160432.jpg
    20201230_160432.jpg
    166 KB · Weergaven: 46
Ik lees het eea over RE in een ander topic en ik ondanks dat ik het heel goed vind dat je adviezen aanneemt van ca 2 ervaren rotten zou ik je toch willen adviseren om het iets rustiger aan te doen.
Als ik het vluchtig lees ben je veel in de bak bezig met heel veel veranderingen! wat niet ten goede komt voor de balans! of je nu nitraat van 1 of 25 hebt, of andere waardes die niet in het ideale plaatje passne denk ik laat het rusten! Dont chase the numbers!

mijn advies: doe een ICP test! kijk wat daar uit komt! verder schroef alles terug naar de basis, niks toevoegen en braaf wekelijks wat water verversen! en laat het rusten!
 
Ik lees het eea over RE in een ander topic en ik ondanks dat ik het heel goed vind dat je adviezen aanneemt van ca 2 ervaren rotten zou ik je toch willen adviseren om het iets rustiger aan te doen.
Als ik het vluchtig lees ben je veel in de bak bezig met heel veel veranderingen! wat niet ten goede komt voor de balans! of je nu nitraat van 1 of 25 hebt, of andere waardes die niet in het ideale plaatje passne denk ik laat het rusten! Dont chase the numbers!

mijn advies: doe een ICP test! kijk wat daar uit komt! verder schroef alles terug naar de basis, niks toevoegen en braaf wekelijks wat water verversen! en laat het rusten!
Bedankt man dat is inderdaad mijn valkuil het te goed willen doen vanuit een passie en drive en daardoor te obsessief met mijn bak bezig zijn om daar vervolgens het tegenovergestelde effect mee te bereiken

je bent niet de eerste die me dit advies geeft ik ga het nu echt proberen te stoppen met dagelijks meten en bijsturen en allerlei aanpassingen doen in de bak, geen eenvoudige opgave voor me maar er zit veel waarheid in
 
Ik lees het eea over RE in een ander topic en ik ondanks dat ik het heel goed vind dat je adviezen aanneemt van ca 2 ervaren rotten zou ik je toch willen adviseren om het iets rustiger aan te doen.
Als ik het vluchtig lees ben je veel in de bak bezig met heel veel veranderingen! wat niet ten goede komt voor de balans! of je nu nitraat van 1 of 25 hebt, of andere waardes die niet in het ideale plaatje passne denk ik laat het rusten! Dont chase the numbers!

mijn advies: doe een ICP test! kijk wat daar uit komt! verder schroef alles terug naar de basis, niks toevoegen en braaf wekelijks wat water verversen! en laat het rusten!

Dit is precies het moment wanneer mijn bakje goed ging lopen. Kreeg van een goede vriend het advies om eens 2 maanden lang alleen wekelijks te meten en verder met de handen uit de bak te blijven anders dan ruiten schoonmaken en bodem zo nu en dan omwoelen. Baat het niet dan schaad het niet :). Bij mij deed het iig heeeeel veel goeds.
 
Goede tip, ik denk dat geduld een van de lastigste dingen is in deze hobby. En voor vele op het begin een valkuil. Het zijn niet altijd alleen de waardes die goed moeten zijn, maar ook juist stabiel. Als ik terug denk aan mijn aller eerste bak is er toch een hoop fout gegaan door weinig geduld.

Op de flap na staat je bak er best goed bij toch ?
 
Bedankt man dat is inderdaad mijn valkuil het te goed willen doen vanuit een passie en drive en daardoor te obsessief met mijn bak bezig zijn om daar vervolgens het tegenovergestelde effect mee te bereiken

je bent niet de eerste die me dit advies geeft ik ga het nu echt proberen te stoppen met dagelijks meten en bijsturen en allerlei aanpassingen doen in de bak, geen eenvoudige opgave voor me maar er zit veel waarheid in
Hele goede zet. Pin je niet te veel vast aan de ideale waardes, blijf gewoon binnen marges. Meer als je best doen voor het aquarium kun je niet.
Je aquarium is een levend geheel. Hierdoor zullen de waardes toch altijd enigszins een klein beetje schommelen. Bovendien zal elke test die je doet een andere waarde aangeven. Uiteraard moeten de waardes niet dramatisch van elkaar afwijken.
Ik raad je aan altijd testen van hetzelfde merk te gebruiken en niet steeds af te wisselen van merk. Je kunt uiteraard wel verschillende merken gebruiken voor bepaalde testen. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Salifert voor de kH, Mg en Ca. Maar voor NO3 en PO4 gebruik ik altijd de testsetjes van Red Sea.
Ik heb ook nog Hanna meters voor PO4 en Ca, maar eerlijk gezegd vind ik deze dingen niet geweldig.
Zelf vergelijk ik de waardes van mijn testsetjes altijd met de uitslag van de ICP-test. Ook bij dit type test houd ik me bij hetzelfde merk. In mijn geval is dat ATI. Mijn bak draait op ATI Esentials Pro in combinatie met Nutritions.
Dus kortom laat je tot zekere hoogte niet gek maken door waterwaardes en heb geduld met je aquarium. Helaas is dat laatste nog het moeilijkste.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan