Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marcel’s nano bakje blue marine 60

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goed nieuws ik heb de strijd tegen cyano gewonnen.

lange tijd heb ik last gehad van behoorlijk bruine verkleuring op de bodem , de cyano bacterie bleek hier de boosdoener van te zijn. Door een verstoorde bacteriehuishouding en onbalans in mijn nitraat/fosfaat verhouding liep dit steeds meer uit de hand.

de winkel adviseerde mij allerlei middeltjes maar net zoals bij medicijnen voor mensen kleven hier altijd bijwerkingen aan. Ik heb toen besloten om de middeltjes links te laten liggen en met gezond verstand proberen de bron aan te pakken.

wat heb ik gedaan:
==============
- dagelijks met een klein slangetje de bruine troep afgezogen weg is immers weg
- dagelijks goede bacteriën toegevoegd
- afschuimer natter gezet
- dagelijks filterwatten vervangen
- mijn nitraat en fosfaat stapje voor stapje naar een gezonde verhouding gebracht deze is nu stabiel: Nitraat 10 fosfaat 0.1

tot mijn vreugde en wellicht heb ik ook wat mazzel gehad ging het elke week steeds wat beter. sinds deze week heb ik nergens meer last van de bodem blijft nu dag in dag uit hagelwit zoals het hoort 👍👍
de aanhouder wint
 
Fijn dat de Cyano weg is! Weer eens wat positiefs.
En prachtig koraaltje zeg.
 
Op het moment wel iets beter. Helaas vermetid snails terug gekomen in wat grote aantallen. Maar rest doet het gelukkig goed!
Ja ik ken die momenten ik heb het ook hoor, met alle kennis die ik denk te hebben, sta ik ook steeds voor raadsels. Koraaltje dat spontaan afsterft, waterwaarden die vanuit het niets uit de pas gaan lopen. @Erbe2307 had een keer een goede opmerking hij zij. “Ik beschouw mijn aquarium als een IC-patiënt” en zo ervaar ik het ook. Maar jij krijgt uiteindelijk ook een mooi goed draaiend aquarium. Geniet ook van de bijzondere momenten. Een koraalrif kweken in je huiskamer is waanzin, maar oh wat is dit een prachtige hobby.
 
Ja ik ken die momenten ik heb het ook hoor, met alle kennis die ik denk te hebben, sta ik ook steeds voor raadsels. Koraaltje dat spontaan afsterft, waterwaarden die vanuit het niets uit de pas gaan lopen. @Erbe2307 had een keer een goede opmerking hij zij. “Ik beschouw mijn aquarium als een IC-patiënt” en zo ervaar ik het ook. Maar jij krijgt uiteindelijk ook een mooi goed draaiend aquarium. Geniet ook van de bijzondere momenten. Een koraalrif kweken in je huiskamer is waanzin, maar oh wat is dit een prachtige hobby.
Dat is inderdaad een goede vergelijking. Het is zeker niet makkelijk. Maar het is echt een prachtige hobby. Je leert elke dag wel wat nieuws, of ziet weer wat nieuws. Ik hoop ooit uit te kunnen breiden naar een echt groot aquarium in plaatst van een nano. Nano's blijven eenmaal iets moeilijker met waardes. Maar tja, mijn ouders staan dat voorlopig nog niet toe haha.
 
Dat is inderdaad een goede vergelijking. Het is zeker niet makkelijk. Maar het is echt een prachtige hobby. Je leert elke dag wel wat nieuws, of ziet weer wat nieuws. Ik hoop ooit uit te kunnen breiden naar een echt groot aquarium in plaatst van een nano. Nano's blijven eenmaal iets moeilijker met waardes. Maar tja, mijn ouders staan dat voorlopig nog niet toe haha.
Groter gaan is mooi, Maar ik zie mijn nano nu als een leerschool. De sport is om ondanks de beperkingen er een mooi bakje van te maken. Als je een nano goed en stabiel kunt krijgen is het met een grote bak straks een peuleschil 😀
 
Groter gaan is mooi, Maar ik zie mijn nano nu als een leerschool. De sport is om ondanks de beperkingen er een mooi bakje van te maken. Als je een nano goed en stabiel kunt krijgen is het met een grote bak straks een peuleschil 😀
Ik wil je niet ontmoedigen...groter blijft toch ook uitdagend en wordt geen peuleschil ;-)
 
Staat er allemaal prachtig bij hoor Marcel! Mag je trots op zijn.
 
Gaat bij jou ook lukken kiwi in je nieuwe bak aan je passie en drive zal het niet liggen
Dank Marcel. Hopelijk kan jij nu eens even van je bakje genieten zonder al die vieze plaag beestjes en gekke dingen
 
Dank Marcel. Hopelijk kan jij nu eens even van je bakje genieten zonder al die vieze plaag beestjes en gekke dingen
Dat is zeker waar maar met een kleine bak dienen de problemen zich vanzelf weer wel aan geen probleem het hoort erbij. Als jij naar 300 liter gaat zul je zien dat het allemaal een stuk stabieler is te krijgen
 
Dat is zeker waar maar met een kleine bak dienen de problemen zich vanzelf weer wel aan geen probleem het hoort erbij. Als jij naar 300 liter gaat zul je zien dat het allemaal een stuk stabieler is te krijgen
Laten we dat maar hopen dan! Nu eerst een mooie bak zien te vinden. Wordt nog lastig met mijn specifieke eisen en budget. Maar we zullen zien.
 
Weer eens een filmpje hoe het minibakje er nu bij staat, filmpje is tegen de avond gemaakt koraal staat al ietsjes in ....

Super mooi!! Ik heb alleen een vraagje, ik zie dat u een garnaal heeft, heeft u toevallig ook kleine krabbetjes of kreeftjes? De reden waarom ik dit vraag is: mijn diertjes lopen telkens over het koraal, daarom ben ik bang om kleine zoa stekjes te gaan halen en ze op het steen of in het zand te plaatsen. Heeft u toevallig ook zulke schobbejakken in uw bak zitten die over alles heen lopen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan