Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marcel’s nano bakje blue marine 60

Patrick_NL

ZOAddict
Het is een tip van @Erbe2307 ik filter over zeolith in een netje wat René me vertelde is dat zeolith in feite een dubbele werking heeft het filtert maar ontwikkelt ook goede stoffen die je vrij krijgt door te schudden
Dat klopt wel, maar het levert geen kalk (calcium)
Het bind bacteriën die weer vrij komen als je schud en daarmee als voer voor je koralen dienen of afgeschuimd kunnen worden waardoor het bijdraagd aan het afvoeren van je nitraat en fosfaat.

Een kalkreactor levert door het oplossen van koraalskeletten in een zure omgeving (door toevoegen van CO2) kH en Ca.
Iets heel anders dus ;-)

henkverwee

Na 40 jaar terug gestart
Mijn bakje maandelijkse update:
Na 2 waterwissels met ATI ocean merk ik dat het koraal er beter bij staat. Wat dat betreft heb ik geen spijt dat ik hier op over ben gestapt. Ik heb vrijdag wat rasta’s bijgeplaatst blijft mooi spul. Lastig blijft wel de beperkte ruimte het is echt steeds nadenken hoe je elke vierkante centimeter moet benutten. Dagelijks schudt ik mijn netje met zeolith uit in feite een soort handmatig bediende kalkreactor. Gelukkig momenteel geen rare dingen meegemaakt maar dat kan morgen met een nanobak ineens weer anders zijn. Dagelijks vinger aan de pols houden is en blijft noodzaak even alles langslopen. stabiliteit blijft na 7 maanden steeds meer toenemen maar kan ineens zomaar weer mis zijn. Ach en misschien is die uitdaging part of the kick om een stukje natuur te houden in 60 liter zeewater nano bakje

Een aquarium hebben is in feite het zelfde als met je uiterlijk andere geven je soms complimentjes maar zelf ben je nooit tevreden

hieronder een recente korte impressie hoe hij er nu bij staat
Proficiat ziet er echt mooi uit.

OP
Marcel oosterhof

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Dat klopt wel, maar het levert geen kalk (calcium)
Het bind bacteriën die weer vrij komen als je schud en daarmee als voer voor je koralen dienen of afgeschuimd kunnen worden waardoor het bijdraagd aan het afvoeren van je nitraat en fosfaat.

Een kalkreactor levert door het oplossen van koraalskeletten in een zure omgeving (door toevoegen van CO2) kH en Ca.
Iets heel anders dus ;-)
Ja sorry dat is precies het verhaal zoals René het vertelde

Patrick_NL

ZOAddict
Ja sorry dat is precies het verhaal zoals René het vertelde
Klopt, dat beaam ik ook :D
Het is een discussie van niets aan het worden, alleen maar over het woordje "kalkreactor" wat je gebruikte. :)
Vergeet dus niet dat je wel je kH en calcium op een andere wijze moet toevoegen ;-)

MarjanH

it's a way of life...
Je doet het goed, het ziet er prima uit. Maar persoonlijk, en dat is niet eens specifiek op jouw nano gericht maar meer algemeen, omdat ik het erg vaak terug zie: ik vind een rif(je) wat echt een geheel vormt, vaak nog mooier ogen. Nu zie ik met regelmaat aquaria voorbij komen met tal van losse stukken op de voorgrond en dat vind ik altijd wat jammer om te zien. Een enkel of twee enkele uit het oog springende losstaande koralen, doen dan meer goed dan tig losse stukjes.

Maar: dat is dus echt niet negatief bedoeld, maar puur wat ik optisch mooier vind ogen nog, een geheel wat op elkaar afgestemd is als een rif met uitlopers.

Bovenaan