Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangrove Planten

Lee d'Oliveira

ZeewaterForum lid
Ik heb hier al een tijd mangrove planten staan...Ze staan onder een groeilamp (rood blauw)
Ze zien er gezond uit, alleen merk ik dat ze amper groeien. De bladeren zien er mooi uit, de stam ook. Maar ik merk dat ze mss maar 1mm per maand groeien (bladgroei)
Nu vroeg ik mij af het mss komt dat er deze rode lamp opstaat? De meeste hebben er een witte lamp opstaan. Ik heb er veel over gelezen, en al bij al zouden ze het niet slecht doen. De wortels groeien vrij snel en zien er mooi uit.
Ik had ergens gelezen dat mangrove planten een speciaal soort groei lamp nodig hebben....

graag jullie ervaring?

dank je wel

Kai.K

ZeewaterForum lid
Als ik kijk naar anekdotes op internet zie ik vooral veel mensen die super enthousiast beginnen met zaden of jonge mangrove planten.
Wat ik echter weinig tegenkom zijn verslagen van mensen die al voor langere tijd succesvol deze bomen groeien, veel uitgroei hebben en met snelle omzet van nutrienten naar biomassa.
Het is mijns inzien meer een "kijk eens wat ik voor iets bijzonders heb" - verhaal dan een succesverhaal.

Mijn eigen ervaring met het binnenshuis groeien van grote exotische planten en bomen is extensief. Van daaruit kan ik zeggen dat het een compleet andere tak van sport is en bij 99% van de gevallen een teleurstellend resultaat geeft. De meeste tropische planten hebben zeer specifieke omstandigheden nodig, die paar soorten die wat beter tegen ons huiskamerklimaat kunnen, vinden we meestal wel terug in de tuincentra. Maar ook hierin zijn uitzonderingen; hoeveel kokos spruiten er wel niet over de toonbank gaan, maar hoeveel mooi en gezond uitgegroeide jonge kokospalmen met gevederde bladeren en beginnend stammetje vinden we terug? Juist.

Het in stand houden van een gesloten systeem zoals onze aquaria en dat milieu gecontroleerd en stabiel houden, is gemakkelijker dan een plant/boom gedeeltelijk onderwerpen aan de aquariumomstandigheden en voor het andere gedeelte aan de omgevingslucht van de huiskamer, sumpruimte of wat dan ook. Dat laatste is aan veranderingen onderworpen als temperatuur, luchtvochtigheid, saltspray, etc. De verlichting nog buiten beschouwing gelaten... De meeste planten, en zeker mangrovebomen, hebben juist een hoge mate van stabiliteit nodig, seizoensinvloeden (ja, ook in de tropen), etc. Dit is voor ons slecht na te bootsen en hierin in gebreke blijven, levert de plant stress op waardoor natuurlijke groei afremt of stilvalt.
Om nutrienten snel om te zetten in snoeibare biomassa (als dat het doel is), is een simpelere marcoargsoort in een refugium bijvoorbeeld een betere optie.

Maar ja, dat is mijn piece of the pie.

OP
Lee d'Oliveira

Lee d'Oliveira

ZeewaterForum lid
SUPER LEUK antwoord! hier kan ik wel iets mee :)
Wel wat ik graag had gehad was dat de wortels over het reef groeien. Om zo een biotoop te creëren. Plek waar de visjes zich alsnog kunnen verschuilen. En ook vd bomen zelf. Ik vind ze zo mooi om naar te kijken. Als je er dan een grote boven je bak hebt groeien...PRACHTIG

Kai.K

ZeewaterForum lid
Ik begrijp uit je bericht dat het doel is om wat wortels in de hoofdbak te hebben groeien voor het mooi. Ik denk dat dat voor een bepaalde periode wel haalbaar is.
Wat je nog wel moet zien op te lossen is dat je voor een tropische volle zon boom een enorme bak licht nodig hebt, in een ander spectrum dan het aquarium nodig heeft. Strooilicht wat dan toch het aquarium inkomt, kan weer ongewenste effecten op het aquarium hebben.

Het blad van die mangrove zal zout uitscheiden, en moet af en toe met zoetwater (regenbui) afgesproeid worden. Anders verstikt de plant.

Paul

Senior Forumlid
SUPER LEUK antwoord! hier kan ik wel iets mee :)
Wel wat ik graag had gehad was dat de wortels over het reef groeien. Om zo een biotoop te creëren. Plek waar de visjes zich alsnog kunnen verschuilen. En ook vd bomen zelf. Ik vind ze zo mooi om naar te kijken. Als je er dan een grote boven je bak hebt groeien...PRACHTIG
Kijk anders hoe ze het doen in de zoetwater- en paludariumwereld. Kon met epoxy nep wortels maken.
1614089064257.png

Patrick_NL

ZOAddict
Kijk anders hoe ze het doen in de zoetwater- en paludariumwereld. Kon met epoxy nep wortels maken.
Bekijk bijlage 552693
ja, dan kan je net zo goed ook nep koralen plaatsen en van die plastic visjes aan een draadje laten zweven...

goodie

ZeewaterForum lid
Op dit YouTube kanaal is er ook een tank met mangrove plant. En die heeft inderdaad een krachtige lamp boven de plant hangen.

DJelmer90

Senior Forumlid
Wat ik me afvraag .. waarom ga je een biotoop van koralen mixen met een biotoop van bomen/mangroven ?

Mangroven leven in rivier bedden en bij de uitstroom van de rivier aan de kust . Dit soort bomen hebben slib nodig, bezinksels waar ze hun voeding uit kunnen halen met de wortels. Dus lijkt me ook dat deze bomen rijker aandeel aan nutriënten nodig hebben dan de koralen .

De visjes hebben inderdaad een leuke schuilplek en kunnen tussen wortelen crossen. Maar in de natuur fungeert een mangrove bos als kraamkamer voor jonge vissen, mede door de vele schuilplekken, waar ze vervolgens weer de open zee in trekken om daar verder hun plekje te vinden.

Dit zijn twee biotopen die elkaar in de natuur 'nodig' hebben maar zijn niet gemaakt om 'met' elkaar te leven. Ik denk dat je zal moeten kiezen.

Een fish only bak kun je met een mangrove biotoop best aardig decoreren gezien er aan licht dan minder eisen gesteld word, daarnaast kan de mangrove vol op profiteren van het rijker gevulde water betreft nutriënten.

Legio aan opties met zeewater , probeer ze alleen juist te plaatsen en niet te verwarren 'omdat het toch allemaal zeewater is'.
Niet al het zoetwater is geschikt voor alle vissen en planten.

OP
Lee d'Oliveira

Lee d'Oliveira

ZeewaterForum lid
Wat ik me afvraag .. waarom ga je een biotoop van koralen mixen met een biotoop van bomen/mangroven ?

Mangroven leven in rivier bedden en bij de uitstroom van de rivier aan de kust . Dit soort bomen hebben slib nodig, bezinksels waar ze hun voeding uit kunnen halen met de wortels. Dus lijkt me ook dat deze bomen rijker aandeel aan nutriënten nodig hebben dan de koralen .

De visjes hebben inderdaad een leuke schuilplek en kunnen tussen wortelen crossen. Maar in de natuur fungeert een mangrove bos als kraamkamer voor jonge vissen, mede door de vele schuilplekken, waar ze vervolgens weer de open zee in trekken om daar verder hun plekje te vinden.

Dit zijn twee biotopen die elkaar in de natuur 'nodig' hebben maar zijn niet gemaakt om 'met' elkaar te leven. Ik denk dat je zal moeten kiezen.

Een fish only bak kun je met een mangrove biotoop best aardig decoreren gezien er aan licht dan minder eisen gesteld word, daarnaast kan de mangrove vol op profiteren van het rijker gevulde water betreft nutriënten.

Legio aan opties met zeewater , probeer ze alleen juist te plaatsen en niet te verwarren 'omdat het toch allemaal zeewater is'.
Niet al het zoetwater is geschikt voor alle vissen en planten.
Bedankt voor je feedback! Eerlijk gezegd...Je hebt daar wel een punt in :)
Maar zoals hierboven aangegeven had ik het voornamelijk gedaan voor het zicht! Heb een paar documentaires gezien over deze planten...en er bestaat reefs met mangrove wortels die erdoor groeien. Had gehoopt om op deze manier een stabiele biotoop te creëren met een meer decoratiever zicht. Maar praktisch gezien is een andere zaak :p
Heb al wel wat reeftanks gezien die heel mooie mangrove planten door het aquarium hadden groeien! Maar foto's op het internet geven een verwrongen beeld.
Hoeveel mensen hebben een pracht van een tank, nemen er een foto's van om te showen op het net, en na een paar maand stoppen ze met de hobby.
Maar had toch stiekem gehoopt dat dit zou lukken. We proberen zoveel mogelijk moedernatuur na te bootsen, maar al bij al zijn we het niet en is de natuur eigenzinnig.
Mss beter nog een mangrovetank zetten :p
wel bedankt!!!

wouterr

ZeewaterForum gebruiker
Klopt helemaal dat ze super traag groeien. Ik heb er 2 staan. In een ruime pot met altijd natte potgrond ene extra plantenvoeding. Dus lekker drassig. Ze zijn nu denk ik zo'n 4 jaar oud en niet groter dan 30 cm. Hoe ouder ze worden hoe lastiger ze het gaan krijgen. Eerder bruine blaadjes enzo.. In het begin groeien ze wel lekker door. Krijg je mooie witte wortels en de eerste groene blaadjes. Dat is super leuk. Maar ik zie ze idd nooit veel groter dan 50cm. Ik denk dat ze dan misschien extra voeding nodig hebben. Of een ander klimaat misschien?

goodie

ZeewaterForum lid
De filmpjes die ik erover heb gezien stellen dat als de wortels zijn beschadigd de plant nauwelijks groeit. Wellicht is dat een oorzaak.

Bovenaan